25 US Bloggers in Amsterdam

27 januari 2006, 00:41

image In Februari komen er vijfentwintig min of meer prominente Amerikaanse bloggers naar Nederland op uitnodiging van het NBTC. Het enige wat het NBTC van hen verwacht is een interview en een maand lang een Blogad op hun blog verwijzend naar dat interview. Als medeblogger van Marketingfacts en internet manager van het NBTC schrijf ik over dit project op dit blog. Mocht dit gezien worden als schaamteloze zelfreclame dan zie ik dat als een compliment (waarvoor dank).

Een paar maanden geleden sprak ik Henry Copeland van Blogads op Ad:tech New York. Wij hebben daar gebrainstormd over de toekomst van het adverteren op blogs. Niet lang daar voor was het NBTC een blogvertorial campagne gestart voor de site CoolCapitals in samenwerking met Slate magazine. Het Bloggers in Amsterdam project is mede naar aanleiding van het succes van deze campagne gestart. Samen met Blogads is het project vervolgens uitgewerkt.

De Cool Capitals Blogvertorial

Slate is het huismagazine van MSN.com en heeft maandelijks meer dan 5 miljoen unieke bezoekers. Voor de campagne met Slate reisden vier Slate bloggers af naar de verschillende ?Cool Capitals?. Zij gingen daar bloggen over de verschillende onderwerpen die op de site CoolCapitals naar voren worden gebracht. Naast de blogvertorials was er voor de bezoekers de mogelijkheid om zich op te geven voor een nieuwsbrief en kans te maken op een reis naar een van de vier Capitals of Cool. Om nog meer interactiviteit in de campagne te krijgen was er een chatsessie opgezet waarin lezers vragen konden stellen aan de bloggers. De campagne werd door diverse media opgepakt waaronder Adweek en Gawker media?s, Gridsskipper. De campagne was erg succesvol; nadat de bezoekers een of meerdere blogvertorials hadden gelezen, klikten zij door naar de CoolCapitals website. Gemiddeld werden er daar nog eens tien pagina?s per bezoeker bekeken. De kosten per click kwamen ook een stuk lager uit dan de kosten per click die je met een paar keywords krijgt op de search engines.

Het Bloggers in Amsterdam project

Jaarlijks gaan er tientallen journalisten vanuit het buitenland naar Nederland om hierover in verschillende media over te schrijven. Deze persreizen worden verzorgt door het NBTC. In hetzelfde kader stuurt het NBTC nu bloggers naar Nederland. Voor journalisten is het geen enkel probleem om over zaken te schrijven waarvoor zij betaald worden door de media waarin het geplaatst wordt. Bij bloggers ligt dit vaak anders. Bloggers publiceren over het algemeen alleen op hun eigen blog waarvoor ze alleen betaald kunnen worden door de plaatsing van advertenties. Daarnaast heb je uiteraard de zoals hierboven betaalde bloggers maar deze laat ik hieronder buiten beschouwing.

In het verleden zijn er diverse bedrijven geweest die met of zonder verdere verplichtingen een product hebben opgestuurd naar bloggers en vervolgens hoopten op goede feedback. De resultaten van zo?n giveaway kwamen soms in positieve vorm naar voren maar vaak ook in negatieve vorm. De negatieve publiciteit sloeg voornamelijk op de manier waarop het product werd gepromoot. Bloggers werden beschuldigt van ?selling out? of onbetrouwbaarheid. De discussie kwam voornamelijk in het nieuws terwijl er nauwelijks op het product werd ingegaan. De discussie is waarschijnlijk niet de enige doelstelling maar schijnbaar vrijwel onoverkomelijk. Om deze reden is er in dit project voor gekozen om de bloggers zo min mogelijk in diskrediet te brengen en te kijken hoe de discussie verloopt.

Dit is gedaan door twee voorwaardes te verbinden aan de vakantie Amsterdam. De eerste voorwaarde is een verplicht interview met de blogger door een andere blogger in plaats van een door de blogger zelf geschreven stuk. Om vervolgens enige aandacht aan dit interview te schenken is als tweede voorwaarde gesteld dat er een maand geadverteerd mag worden op de bloggers blog. Deze advertentie linkt vervolgens door naar een speciaal voor dit project opgezet blog met het interview van de blogger. Op dit project blog wordt ook de voortgang en uitleg van het project beschreven. Het is de keuze van de blogger zelf om verder nog aandacht aan dit project te besteden.

De eerste reacties

Vanuit Nederland kreeg ik de volgende vraag binnen: Waarom vragen jullie niet gewoon Nederlandse bloggers om over Nederland te schrijven? Goede vraag, bij deze: U bent allen van harte uitgenodigd om over Nederland dan wel Amsterdam te schrijven. Wij zullen op de Amerikaanse site speciaal plaats maken voor enthousiaste Engelstalige bloggers en we hopen daarmee natuurlijk een groot publiek te trekken.

Persoonlijk ben ik vooral heel erg benieuwd hoe dit project zal gaan verlopen. De afgelopen dagen zijn op zich al geweldig geweest, zelden heb ik met zoveel plezier gewerkt. De afgelopen dagen heb ik vele bloggers gesproken en vele blogs bekeken. En hoewel ik op dit moment redelijk uitgeblogt ben kan ik het niet nalaten om Technorati nog even te checken en er achter te komen dat de blogosphere al is begonnen met buzzen. Adweek heeft ook alweer gebeld.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

19 Reacties

    Ed Alkema

    is dit een grap?


    27 januari 2006 om 08:49
    media

    Hoe zo een grap? Product placement in weblogs is in de VS al geruime tijd een bekende vorm van blogvertising.


    27 januari 2006 om 08:51
    Ed Alkema

    Amerikanen invliegen in een vijf sterren hotel stoppen gratis door de stad laten toeren en in return een banner op je blog naar een interview? Call me stupid maar ik snap m niet helemaal..


    27 januari 2006 om 10:44
    Friso

    Mooi initiatief, erg creatief ! Er is goed nagedacht over de mogelijke valkuilen en het voorkomen van slappe content, geschreven door de blogger zelf op zijn log. Ben benieuwd naar de resultaten !


    27 januari 2006 om 10:45
    Hemaworstje

    bijna 60,70 % van de amerikanen heeft geen paspoort en is nog nooit buiten zijn land geweest, degene die dat wel doen zijn of bejaarden naar eeh Aruba,soldaten of rugzaktoeristen , waarschijnlijk niet de juiste doelgroep ,we moeten de massa bereiken.

    This is Tuesday so I guess this is Holland, kijk hoe actief wij de Aziatische markt benaderen.

    Die grote groep komt niet, Europa is 1 Disneyland voor hun , wij zitten hier onze eigen oliebollenkraam te verkopen. komt hier kijken , komt dat zien..tulpen,molens ,Amsterdam.

    generaliserend? jazeker, maar U wilt toch ook de grote groep bereiken?

    Ik woon namelijk in Nederland ,en U in Holland, twee compleet verschillende werelden. U promoot twee provincies , bloggers promoten Nederland.


    29 januari 2006 om 02:43
    jeroenmirck

    Waarom inderdaad niet ervoor gekozen om de bloggers over Amsterdam te laten bloggen? Of rekenen jullie erop dat ze dat toch wel gaan doen? Wanneer komen ze precies?


    31 januari 2006 om 12:12
    BasPaauw

    In verband met de vele media aandacht even geen nieuws hier. Ik beloof later wanneer het project vordert meer nieuws op Marketingfacts. Vergeet vooral ook niet Radio Online te luisteren vandaag 😉


    31 januari 2006 om 15:22
    Hemaworstje

    ?

    vele media aandacht moahaha , je bent zelf bezig met de prut te verspreiden, reclamebanner- plakker op de internetautobaan.


    31 januari 2006 om 20:12
    BasPaauw

    @ Marco. We volgen de discussie continue via Technorati. We willen ons bewust niet te veel mengen in deze discussie en geven daarom ook geen commentaar op wat er zoal in de blogosphere wordt besproken. Het aantal blogs dat zich nu in de discussie mengt is enorm. Het lijkt overigens wel de goede kant op te gaan.

    @ Jeroen Mirck. De bloggers willen we niet dwingen om iets of nou juist niets te schrijven. Dat ze het doen is mooi meegenomen maar uiteindelijk is het slechts een bonus op de maand advertentieruimte en het interview dat we wel verplicht stellen tegenover deze reis. De bloggers komen verdeelt over de gehele maand en de meeste (ongeveer de helft) zijn rond de 19e Februari in Nederland.

    @ Hemaworstje. Ik geloof dat je het begint te begrijpen. Dit is Marketingfacts, met name voor reclameplakkers op de digitale autobahn. En als Francisco van Jole vraagt om een interview dan ben ik de gekste niet en leg ik het hele verhaal graag nog eens uit. Net als aan andere media overigens. Echter zoals ik hiervoor al opmerkte willen we ons niet mengen in de discussie die op dit moment in de blogosphere gaande is en houden we ons bij het geen we al eerder hebben gemeld.


    31 januari 2006 om 22:16
    media

    Bas, zojuist het interview gehoord. Leuk! Zie je binnenkort in Nederland en dan hoor ik graag hoe de campagne loopt!


    1 februari 2006 om 05:31
    Hemaworstje

    Als U het niet erg vindt wilt U zich dan niet óp de digitale autobaan begeven , maar in de berm , naast de praat-paal FvJ? Noblesse Obligé.


    1 februari 2006 om 06:09
    cindy

    Do excuse my Dutch. Not sufficient enough to give good arguments. So here I go in English.

    I find it interesting WHY ONLY Americans? What is NBTC trying to achieve? Is NBTC hoping to see if 25 Americans have 25 different views about NL? Or if 25 Americans have ONE single view of NL?

    If the intention is to sell/market NL, then why only USA? Why not Asian countries? Or S. American? Or even within EU of our new neighbours? Have we not have enough American influence in this tiny country?

    Is the American going to invite 25 Dutch to their country for one month, all expenses paid, to write blogs? If the intention is cross-cultural exchange etc., then would it not be better to give these chances to bloggers from poorer countries? Bloggers that can really give fresh perspective of NL?


    7 februari 2006 om 02:20
    Ed

    Hoe is dit experiment eigenlijk afgelopen?


    4 april 2006 om 04:52
    Mike

    Jammer dat er anno 2013 niet vaker zulke bijeenkomsten zijn, ik zou zeer geïnteresseerd erin zijn en voor mijn andere website http://www.bestofamsterdam.com zijn we altijd op zoek naar goede bloggers en die zou je hier zeker tegenkomen.


    23 juni 2013 om 19:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!