3 technieken voor SEO-zoekwoordenonderzoek die je nog niet gebruikt
Zoals je waarschijnlijk al wist, begint iedere goede SEO-campagne met een goed zoekwoordenonderzoek. Het doel hiervan is om erachter te komen hoe men zoekt naar de producten en/of diensten die jij (of jouw klant) aanbiedt. Maar hoe kun je nou nét wat slimmer zijn dan de rest? Ik geef je drie technieken die je waarschijnlijk nog niet gebruikt.
1. Denk vooruit en kijk terug
Wat ik hiermee bedoel: veel producten veranderen van naam. In veel gevallen zijn de productnamen ook erg voorspelbaar. Een goed voorbeeld hiervan is de iPhone. Iedereen wist dat de opvolger van de ‘iPhone 5’ de naam ‘iPhone 5s’ zou krijgen. Iedereen wist ook dat deze weer opgevolgd zou worden door de iPhone 6 en daarna door de iPhone 6s. Zo weten we nu ook vrij zeker dat de iPhone die in september zal uitkomen de iPhone 7 zal gaan heten. Je kunt hier uiteraard op verschillende manieren op inspelen.
Zo kun je alvast een productpagina aanmaken met de mogelijkheid tot pre-orderen of e-mail achterlaten om vervolgens op de hoogte gehouden te worden over release data. Of een rumours-pagina omtrent het onderwerp (bijvoorbeeld over de specs van de iPhone 7, hetgeen vaak op natuurlijke wijze links aantrekt) die vervolgens na lancering de waarde middels een 301-redirect doorstuurt naar de eigenlijke productpagina.
Onderzoeken wat het verleden is van een bepaald product of dienst kan ook interessant zijn. Het eerste voorbeeld dat in mij opkomt is die van Google Webmaster Tools. Deze tool is al geruime tijd omgedoopt tot Google Search Console, maar men zoekt nog altijd naar de oorspronkelijke naam (en dan ook nog de Engelse variant, waarover zo meteen meer). Kijk maar naar het gemiddelde maandelijks zoekvolume binnen Nederland:
- google webmaster tools – 12.100x p.m. (oude naam)
- google search console – 1.600x p.m. (nieuwe naam)
Schrijf je dus een blogpost over deze gratis software van Google, dan loont het om beiden zoekwoorden te verwerken in je teksten; ook al is één van deze twee al lang niet meer correct.
Binnen Google bestaat er nog een goed en recent voorbeeld. Zie wederom het gemiddelde maandelijks zoekvolume binnen Nederland:
- google business view – 390x p.m. (oude naam)
- google steet view trusted – 10x p.m. (nieuwe naam)
Wanneer je dus een zoekwoordenonderzoek doet voor een markt waarin je minder bekend bent, is de kans groot dat je (gigantische) kansen over het hoofd ziet als je hier niet verder induikt. Gebruik bijvoorbeeld Wikipedia, aangezien deze website vaak informatie toevoegt als “Google Search Console (previously Google Webmaster Tools)”.
2. Analyseer historische data
Hierboven had ik het al over Google Search Console (voorheen dus Google Webmaster Tools). Wat voor mij en mijn klanten altijd goed heeft gewerkt, is kijken naar de historische data die te vinden zijn binnen deze tool. Het gaat hierbij om zoekwoorden waar je al op wordt gevonden. Deze data kun je als volgt vinden:
- Log in (Google Search Console)
- Selecteer de juiste property
- Ga in het menu naar: Zoekverkeer > Zoekanalyse
- Vink clicks, vertoningen, CTR en positie aan
- Selecteer de meest brede periode (in dit geval maximaal 90 dagen terug in de tijd)
Je krijgt nu honderden, zo niet duizenden zoekwoorden waar je al op wordt ‘gevonden’ (lees: vertoond). Deze kun je beginnen te analyseren binnen het dashboard, of exporteren in CSV (aanbevolen, te openen met Excel).
Nu denk je wellicht: is dit zo spannend? Ik bied toch gewoon XYZ, dus dan weet ik toch al precies wat ik hier kan verwachten? Niet helemaal waar. Je zult versteld staan op welke synoniemen, varianten, spelfouten en long-tail zoekwoorden je toevallig, onbewust of zelfs per ongeluk op wordt gevonden.
De reden hiervoor kan zijn dat je drie jaar geleden een simpele blogpost over een bepaald onderwerp had gepubliceerd. Of omdat je bij jouw bio het zoekwoord ‘fotografie’ als hobby had verwerkt, terwijl je eigenlijk een marketeer bent. Voor je het weet sta je opeens ergens op pagina twee voor de zoekwoorden ‘fotografie marketing’ of ‘marketing fotograaf’.
De zoekwoorden uit Google Search Console kunnen we grofweg indelen in vijf categorieën:
1: Zoekwoorden waar je perfect op scoort (#1)
Dit zijn over het algemeen relatief gemakkelijke zoekwoorden omdat je veelal de enige bent die hier echt relevant voor is. Ook zitten hier vaak zoekwoorden bij die te maken hebben met de bedrijfsnaam of bepaalde personen die hier werken (auteurspagina of biografie). Met deze zoekwoorden kun je niet veel, je doet het namelijk al zo goed als perfect. Als dat nog niet goed genoeg is: monitor de voortgang van deze zoekwoorden (wellicht wordt je ingehaald) en probeer je CTR te verhogen (meer clicks uit dezelfde posities).
2: Zoekwoorden waar je goed op scoort (#2 tot #5)
Zoals je waarschijnlijk al wist, wordt de CTR van organische zoekresultaten op de eerste zoekresultatenpagina sterk beïnvloed door de positie. Het ziet er ongeveer als volgt uit (en kan door verschillende factoren behoorlijk afwijken):
- Positie 1: 35 procent
- Positie 2: 15 procent
- Positie 3: 10 procent
- Positie 4: 8 procent
- Positie 5: 6 procent
Van positie 5 naar positie 2 zal al snel een verdubbeling in traffic als gevolg hebben (CTR van 6 procent versus 12 procent). Binnen deze categorie zijn soms ook verrassingen te ontdekken. Echter, meestal zal je hier de zoekwoorden tegenkomen waar je bewust voor hebt geoptimaliseerd, maar nog niet perfect voor scoort. Vaak zijn dit zoekwoorden over jouw dienstverlening (bijvoorbeeld: SEO specialist Amsterdam) of productaanbod (sportschoenen kopen).
3: Zoekwoorden waar je aardig op scoort (#6 tot #10)
Nu begint het al interessant te worden op het gebied van ‘verrassingen’. Dit zijn de zoekwoorden waarbij je aardig op scoort, vaak ergens onderin de eerste zoekresultatenpagina. En laten we eerlijk zijn: vaak is dat zo slecht nog niet! Hoe dieper je zoekwoorden ‘zakken’ in gemiddelde rankings tijdens de geselecteerde periode, hoe meer verrassingen je tegen zult komen. Nu moet je dus goed beginnen op te letten, want wellicht scoort je dus al aardig voor een zoekwoord dat amper is geoptimaliseerd.
Stel je voor dat je daar een apart artikel over schrijft van 300 tot 500 woorden, de juiste titels/koppen/afbeeldingen et cetera gecombineerd met 2 a 3 interne links. De kans is dan groot dat je van bijvoorbeeld positie 8 naar de top 3 opschuift, waar de CTR vele malen hoger kan liggen.
Om het overzicht compleet te maken, hier de geschatte CTR van deze posities:
- Positie 6: 4 procent
- Positie 7: 4 procent
- Positie 8: 3 procent
- Positie 9: 3 procent
- Positie 10: 2 procent
4: Zoekwoorden op de tweede en derde zoekresultatenpagina
Voor deze groep zoekwoorden geldt eigenlijk hetzelfde verhaal als hierboven, maar dan met nog meer verrassingen en potentiële winst. Let ook goed op long-tail zoekopdrachten (bestaande uit drie of meer woorden achter elkaar). Deze input kun je wederom gebruiken om je content beter te laten aansluiten bij de zoekopdracht die je interessant lijkt om beter op gevonden te worden.
5: Zoekwoorden waarmee je ‘enigszins’ een match hebt
Dit zijn de zoekwoorden waarop je beperkt relevant bent, of simpelweg gigantisch slecht op scoort (pagina vier of nog (veel) dieper). Denk bijvoorbeeld aan een zoekopdracht die gemiddeld tien keer per maand wordt vertoond en je bent te vinden op positie 415,7 (gemiddeld). Uiteraard komt niemand zo ver en zullen dergelijke zoekwoorden ook geen traffic (clicks) opleveren, slechts vertoningen. Onderschat deze categorie zoekopdrachten niet, want ook hier kun je veel inspiratie uit opdoen.
3. Denk ook aan andere talen & synoniemen
De Nederlandse taal is klein en bovendien spreken we steeds minder ‘puur Nederlands’. Dit geldt zeker voor de (jonge) consument en met name in bepaalde markten, zoals techologie. Want wie zegt tegenwoordig nog recensie of beoordeling? Zie ook de volgende zoekvolumen in binnen Nederland in combinatie met de iPhone 6:
- iphone 6 beoordeling | 30x p.m. | Nederlands woord
- iphone 6 recensie | 110x p.m. | Nederlands woord
- iphone 6 test | 110x p.m. | Engels woord
- iphone 6 review | 1.600x p.m. | Engels woord
Nu was dit een behoorlijke open deur en waarschijnlijk voor niemand een verrassing. Toch liggen ook hier nog veel kansen. Om achter dit soort alternatieven te komen kun je gebruik maken van vertalers als Google Translate en vervolgsens het zoekvolume toetsen in de Google Keyword Planner.
Naast de Engelse variant van het Nederlandse zoekwoord zijn er ook altijd synoniemen beschikbaar die vaak moeilijk te achterhalen zijn en uit het Engels geleend zijn. Mijn favoriete methode, die meteen ook meteen het context-probleem oplost, is Wikipedia.
Een klassiek voorbeeld van zo’n context-probleem is bijvoorbeeld het woord ‘bank’, dat zowel een meubel als een financiële instelling kan zijn. Als je zoekwoordenonderzoek doet voor een meubelzaak kom je binnen Wikipedia hier op uit. Hier selecteer je de juiste content (zitbank). Zodoende zie je dat er meerdere woorden zijn voor hetzelfde product met de juiste context:
- bank kopen | 3.600x p.m.
- zitbank kopen | 170x p.m.
- sofa kopen | 90x p.m.
Als je verder leest op deze pagina zie je ook dat onze Belgische vrienden ook heel anders zoeken: “een bank altijd een hard en ongestoffeerd zitmeubel dat meestal buitenshuis gebruikt wordt”. Echter: zo’n zacht, ongestoffeerd zitmeubel voor binnenshuis noemen onze buren uit het zuiden een zetel of canapé.
Binnen Nederland wordt hier echter amper naar gezocht (gemiddeld 20-40x per maand voor deze twee varianten in combinatie met ‘kopen’). Toch kan het slim zijn om ook hier voor te optimaliseren aangezien onze Nederlandse websites ook prima kunnen ranken binnen Belgische zoekmachines. Kijk je naar het volume van deze zoekwoorden binnen België, dan stijgt het gemiddelde maandelijks zoekvolume significant naar meer dan 1.000. Ook dit is een interessant gegeven.
Hetzelfde geldt ook voor het zoekwoord fauteuil waarbij we in de Wikpedia-pagina zien dat dit type product ook wel ‘leunstoel’ wordt genoemd. Hier was ik zelf anders nooit op gekomen. Op dit zoekwoord wordt binnen Nederland zo’n 300x per maand gezocht. Toch een leuk aantal waar de concurrent zich wellicht helemaal niet op focust (zowel SEO als SEA). Dit soort synoniemen kun je ook halen uit websites als synoniemen.net. Ik prefereer echter Wikipedia hiervoor.
Hmm, deze dingen doe ik eigenlijk al een jaar of 4. Wat ik veelal mis is dingen als aankoop/customer journey fase, share of traffic, autosuggestie data, topical keywords en entity keywords en bijv. seizoenstrends. Allemaal data die je makkelijk bij kunt voegen zonder enorm veel tijd te investeren en zeker een waardevolle toevoeging op je brainstorm die je hier omschrijft.
Nou ben ik normaliter de laatste die iets zegt over spelling maar een verassing is een stuk minder vriendelijk als een verrassing 😉
@Roy
Verrassend: maar dat is aangepast!
Dit zijn ’technieken’ die hopelijk iedereen al gebruikt…..
Dankjewel voor deze tips. Dagdagelijks zijn er nog altijd marketing medewerkers die hun eerste stappen in het social media landschap zetten en dan is deze informatie nuttig voor hen.
Inhoudelijk is bovenstaande artikel juist. Toch vind ik dit artikel niet vernieuwend. In deze tijd moet je out-of-the-box denken. Doe bijvoorbeeld een keywordresearch via Pinterest en scan deze pagina’s in de Keywordtool. Of onderzoek welke hashtags op Pinterest veel worden gebruikt en creëer op basis hiervan relevante content.
@Barry
Ligt aan jouw definitie van iedereen. Aangezien dit geen specialistisch SEO blog is en ik tientallen SEO’s uit mijn netwerk ken (van juniors tot seniors en alles tussenin (wij hebben trouwens ook al eens gesproken)), heb ik uit ervaring juist de aanname gedaan dat de inhoud van mijn blogbericht voor lang niet iedereen al bekend is. Uiteraard zitten er ook mensen tussen, zoals jij en ik, voor wie dit gesneden koek is. Dilemma van het schrijven voor een generiek online marketing platform: te makkelijk en je raakt te seniors binnen een specialisme kwijt (20%?). Te moeilijk en je raakt het gros van generalisten/juniors/mediors kwijt (80%?)!
@Hendrik
Goed om te horen dat volgens jou het artikel inhoudelijk juist is – maar niet vernieuwend. Ik weet alleen niet of out-of-the-box nou wel zo handig/verstandig is om aan te bevelen. Dit juist omdat ik om mij heen nog steeds zie dat een goed basis zoekwoordenonderzoek vaak wordt vergeten en/of afgeraffeld. Pas als je de basis écht goed op orde hebt en/of je hebt een markt waar traditionele technieken voor een zoekwoordenonderzoek niet werken (zeg: jouw product heeft geen/weinig historische data), kun je out-of-the-box gaan denken. Het analyseren van hashtags binnen social is dan absoluut een optie. Bij voorhand al zeggen/adviseren dat je “In deze tijd moet je out-of-the-box denken.” vind ik een slechts een containerbegrip.
Ik biedt?
Goed artikel! In tegenstelling tot de andere heren die hebben gereageerd, gebruikte ik deze technieken nog niet. En de aanbevelingen van de anderen die hebben gereageerd ook niet… Zijn ook interessant.
Misschien niet allemaal nieuw, maar zeker bruikbaar. Meer dan de helft kijkt niet verder en past het niet op die manier toe zoals hier omschreven wordt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!