30 handige aangepaste rapporten en geavanceerde segmenten voor Google Analytics
Google Analytics stelt een aantal standaardrapportages ter beschikking waar je als gebruiker mee uit de voeten kan. Er is echter nog een hoop meer te halen uit Google Analytics. In deze blog zet ik 30 aangepaste rapporten en geavanceerde segmentend op een rijtje waarmee je meer kunt halen uit Google Analytics. Van statistieken naar dag van de week tot smartphone- en tabletverkeer.
Deze blog is een mix van rapporten en segmenten uit recente blogs (zie hier, hier en hier) op Econsultancy en eigen filters. Voor de meeste rapporten en segmenten geldt dat je ze kunt downloaden en direct kunt toevoegen aan je eigen account.
1. Dag van de week / tijdstip rapportage
Dit rapport is afkomstig van Dan Barker. Met het rappport kun je zien welke dagen in de week je website het meest bezocht wordt. Ook is het mogelijk om het uit te splitsen naar tijd van de dag. Het rapport helpt je bij het optimaliseren van je contentplanning.
In onderstaande grafiek kun je zien dat Marketingfacts het beste wordt bezocht op maandag, en dat het bezoek naar mate de week vordert afneemt. Zaterdag wordt de site het minst bezocht.
Download rapport: Time of day report
2. Tijdstrip rapportage voor e-commerce
Deze komt ook van Dan Barker, en doet praktisch hetzelfde als het rapport hierboven maar dan voor e-commerce sites. Het toont naast pageviews en bezoeken ook het aantal transacties per dag van de week en tijd op de dag.
Download rapport: Time and ecommerce report
3. AdWordsrapportage, maar dan beter
Dit rapport van Brian Clifton combineert Adwords acquisitiedata met omzetdata tot één rapport, zodat je niet hoeft te switchen tussen verschillende rapporten.
Download rapport: Better Adwords report
4. Keyword analysis
Dit rapport toont de meest gebruikte zoekwoorden en de pagina's waar bezoekers op uitkomen. Het rapport bevat bezoekcijfers, doelconversieratio's en de laadtijden. Andere tabs tonen ook de interactie- en omzetcijfers.
Download rapport: Keyword analysis report
5. Non-branded keywords
Dit rapport is eveneens een keywords rapportage, maar het filtert branded keywords. De merk-gerelateerde zoekwoorden moet je nog wel zelf toevoegen aan het rapport door op 'bewerken' te klikken. In het geval van Marketingfacts heb ik 'Marketingfacts' uitgesloten, maar ook andere spellingswijzen zoals 'Marketing Facts'.
Download rapport: Non-branded keyword report
6. Browserrapportage
Dit rapport laat zien hoe je site op verschillende browser presteert in termen van bezoeken, omzet, bounce ratte en aankopen. Door dit rapport met enige regelmaat te checken kun je mogelijke problemen spotten die zich in bepaalde browsers voordoen.
Download rapport: Browser report
7. Wat moet ik met mobile?
Dit rapport is afkomstig van Lens 10, en probeert bovenstaande vraag te beantwoorden. Op basis van metrics zoals het aantal pagina's per bezoek en doelconversieratio's kun je zien hoe je site presteert op mobiele appraten.
Download rapport: Should I go mobile? report
8. Referralrapportage
Deze rapportage van Anna Lewis van Koozai toont referrals naar het aantal bezoeken. Ik vind het persoonlijk prettig om de sociale platformen uit het lijstje referrals te filteren, omdat ik die onder de noemer social media schaar.
Download rapport: Referring sites report
9. Linkanalyse rapport
Met behulp van dit rapport van SEObook kun je in 1 oogopslag zien welk van je bestemmingspagina's het best presteert op basis van o.a. bezoeken en behaalde doelen.
Download rapport: Link analysis report
10. Duplicate transacties
Dit rapport van Matt Clarke spoort duplicate transactie ID's op die veroorzaakt zijn door incorrecte implementatie van e-commerce tracking.
Download rapport: Monitoring duplicate transactions report
11. PPC Keyword/Matched Query rapport
Met dit rapport van James Gurd is het mogelijk om per verkeersbron te kijken welke zoekwoorden voor het meeste verkeer zorgen. Ook toont het hoe types queries de performance beïnvloeden.
Download rapport: PPC Keyword/Matched Query Report
12. SEO rapport
Een all-in-one SEO rapportage van James Gurd met onder andere keywords, landingspagina's en e-commerce metrics.
Download rapport: SEO reporting suite
13. Contentimpactrapport
Dit contentrapport toont de belangrijkste pagina's op basis van onder andere instappunten en unieke bezoekers.
Download rapport: Content impact report
14. E-commerce conversierapportage
Depesh Mandalia gebruikt dit rapport als all-in-one rapport voor het identificeren van issues en kansen op e-commerce sites.
Volgens Depesh:
“Tab one is about tracking keyword performance against sales to predominantly identify paid search opportunities. Tab two is about spotting high level conversion issues, breaking down by browser and version which I keep a regular eye on.
Tab three is a basic Device breakdown again more for trending/monitoring. Tab four (not relevant for all businesses) is a Country > City > Landing Page breakdown to spot trends and opportunities.
Finally Tab five is again for trend spotting, breaking Campaigns down to Year > Month > Day > hour in particular when running timed ads (eg TV) and other short-term marketing campaigns to understand impact on bottom line.”
Download rapport: Ecommerce conversion report
15. 404-rapport
Dit rapport van Peter Meinertzhagen kost iets meer moeite om te implementeren maar is wel erg handig.
Het screenshot hieronder laat zien wat je moet instellen. Volgens Peter:
“You need to enter whatever title your 404 page uses in the “Page Title” filter. You'll then get URL's looking a little like this in the report: /404.html page=/pageonyourwebsite/&from=http://externalwebsitelinkingtowrongpage/
It's great for catching inbound links that are returning 404's.”
16. AdSense-campagnerapport
Dit rapport van James Hart is een dashboard voor je AdSense-campagnes.
Download rapport: AdSense report
17. Contentmarketingdashboard
Een dashboard dat dient als overzicht van enkele belangrijke contentmetrics, ontwikkeld door Spinnakr blog. Om hem effectief toe te passen is het verstandig om even de instructies in de blog te lezen.
Download rapport: Content marketing dashboard
18. SEO-doelenrapportage
Dit aangepast rapport van Dinkum Interactive is eveneens een all-in-one overzicht van belangrijke SEO metrics:
Download rapport: SEO goal breakdown report
19. Filter 'vragend' verkeer
Dit geavanceerde segment van Paul Gailey Alburquerque filtert zoekverkeer die woorden bevatten als 'hoe', 'wat', 'wanneer' en 'waarom' en toont de landingspagina's waar bezoekers op uit komen.
Download geavanceerd segment: Filter inquisitive traffic
20. Not provided segment voor organisch zoekverkeer
Google's beslissing om search referral data te versleutelen betekent dat sites over veel minder SEO-data beschikken. Bij Marketingfacts zijn inmiddels van ruim 40 procent van het zoekverkeer de zoekwoorden niet bekend. Nu https ook uitgerold gaat worden naar Firefox en iOS6 zal het aandeel alleen maar verder groeien. Met dit segment van kun je precies zien hoe het staat met het aandeel (not provided).
Download geavanceerd segment: Not provided custom segment
21. Organisch zoekverkeer minus not provided
Dit segment filtert alle not provided-resultaten uit zodat je je kunt concentreren op de keyworddata die je wel hebt.
Download geavanceerd segment: Organic searces minus not provided
22. Google+ verkeer
Nog altijd zeer beperkt, maar toch goed om inzicht in te hebben. Het verkeer vanuit Google+.
Download geavanceerd segment: Google+ traffic segment
23. Anatomie van zoekopdrachten
Dit segment is afkomstig van Avinash Kaushik is een mooie manier om long-tail zoekverkeer te meten. Het segment filtert zoekopdrachten van 4 of meer keywords. Wil je andere aantallen toepassen lees dan Avinash zijn blog voor uitleg.
Download geavanceerd segment: Search queries with multiple keywords segment
24. Branded vs. non-branded keywords
De kwestie branded keywords kwam ook al als rapportage ter sprake in deze blog. Dit segment is op hetzelfde principe gebaseerd: je filtert verkeer wat gezocht heeft op merk-gerelateerde zoektermen.
Om tot een non-branded keywords segment te komen doe je het volgende:
“Click on '+new segment' and select 'exclude' from the first drop-down. After this, choose 'dimension' and select 'keyword'.
Then it's a case of adding your brand keywords to exclude from the non-branded report. If you have more than one, select 'add AND statement' and repeat the process for other brand terms.”
25. Smartphoneverkeer
Google Analytics heeft standaard een segment voor mobiel verkeer. Dit is zowel smartphone- als tabletverkeer. Het is echter niet mogelijk om het mobiel verkeer uit te splitsen, dat terwijl het gebruik van tablets flink verschilt van dat van smartphones. Met dit segment kun je het smartphoneverkeer bekijken.
Download geavanceerd segment: Smartphoneverkeer
26. Tabletverkeer
Met dit segment kun je het tabletverkeer bekijken.
Download geavanceerd segment: Tabletverkeer
27. Organisch verkeer met conversies
Deze en de hierna volgende segmenten geven inzicht in waar converterend verkeer vandaan komt. Deze toont zoekverkeer dat converteert.
Download geavanceerd segment: Organic traffic with conversions
28. Sociaal verkeer met conversies
Dit geavanceerd segment filtert converterend verkeer vanaf sociale netwerken. Met reguliere expressies kun je ook zelf sociale media toevoegen. Voor Marketingfacts gebruik ik zelf de volgende filter voor sociale media:
t.co|twitter.com|facebook.com|twitterfeed|linkedin.com|dlvr.it|m.facebook.com
|hootsuite.com|plus.url.google.com|netvibes.com|scoop.it|hyves.nl|
instapaper.com|nl.wikipedia.org|pinterest.com|delicious.com|
stumbleupon.com|twittergadget.com|mobile.twitter.com|plus.google.com
Download geavanceerd segment: Social traffic with conversions
29. Diepte van bezoeken
Dit segment toont het aantal bezoekers dat 3 of meer pagina's heeft bezocht. Een erg waardevolle metric omdat het de betrokkenheid van de bezoeker duidt. Het is eveneens waar veel blogs op sturen, bijvoorbeeld met het vermelden van relevante artikelen.
Download geavanceerd segment: Depth of visits
30. Diepte van sociale bezoeken
Hetzelfde segment als hierboven, maar dan voor sociaal verkeer. Ook in dit segment kun je naar eigen smaak sociale media toevoegen. Je kunt ook de platformen opsplitsen zodat je kunt zien welk platform zorgt voor de meeste bezoekers die meer dan 3 pagina's bekijken.
Download geavanceerd segment: Depth of visits for social traffic
Afbeelding: Titanas (cc)
Prachtig lijstje! Complimenten!
Thanks! Beetje lange lijst geworden, maar desalniettemin veel moois.
Prachtige lijst voor een mooi overzicht van de statistieken, Hartelijk bedankt daarvoor
Zeker een goed blogbericht! Zeer handig voor onze klantaccounts:) Complimenten!
Dank, een mooi overzicht waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt.
Hele mooie lijst en zee bruikbaar. Bedankt!
Erg mooie lijst!
Bedankt! 🙂
Hi Danny,
Leuk artikel en erg nuttig! Ik heb een vraag: is het Time and ecommerce report (nummer 2) ook beschikbaar voor Adwords?
Ik heb het ingeladen in Analytics en segmenten aangemaakt per Adwords campagne. Nu blijkt dat via segmenten alleen de data van 3 maanden verschijnt. Ik zou graag de data van het afgelopen jaar willen hebben.
Weet jij of dit kan via een adwords rapport of op een andere manier via Analytics? Ik weet dat het via dimensions (nog) niet mogelijk is.
Hoor graag van je!
Gr Martijn
Hi Martijn,
Oef dat zou ik niet durven zeggen, dat is net even te specifiek. Ik moet bekennen dat ik zelf weinig ervaring heb met Google AdWords.
Hi Danny,
Een vraag over de e-commerce rapportage. Is het ook mogelijk om de conversieratio per product te zien? Wij hebben de e-commerce goed ingesteld en krijgen wel een algemene conversieratio te zien, maar nog niet per product of per product categorie.
Ik hoor graag van je!
Gr. Martijn
Hi Danny,
Nee, want dan krijg je doelconversieratio en geen e-commerce conversieratio.
Ik kijk nog wel even verder. Toch bedankt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!