Boekenverkoop staat bol van de e-books

9 januari 2010, 08:34

Digitaal lezen noemen ze het. Het lezen of ‘tot je nemen’ van een digitaal boek op een PDA, e-reader of ander digitaal apparaat. Het is dé hit in boekenland op dit moment. Als auteur van diverse boeken sta ik er nog kritisch tegenover. Daar waar -voor een auteur- de opbrengsten van een boek in Nederland al zeer beperkt zijn, ligt het gevaar van het gehackt worden van je e-book vooral in Nederland realistisch op de loer. Het aanbod van eenvoudig te downloaden gehackte e-books is enorm. In december 2009 werd bekend gemaakt dat de e-bookencryptie van Amazon groots is gehackt. Hoe je de Kindle van Amazon hackt stonds zelf al in 2008 op het web in de vorm van een heldere tutorial.

Half januari 2010 presenteert online (boeken)winkel Bol zijn jaarcijfers waaruit zal blijken dat er ongeveer 63.000 ebooks zijn verkocht en 14.000 e-readers (zie Emerce, Nu.nl). Dit is vijf maal de verwachting. Klanten kochten gemiddeld in de eerste twee maanden na aanschaf van een e-reader 4,5 digitale boeken en vier van de vijf verkochte digitale boeken waren Nederlandstalig.

De meest populaire titels waren ‘Mannen die vrouwen haten’ van Stieg Larsson en ‘Het lot van de familie Meijer’ van Charles Lewinsky, ‘Het diner’ van Herman Koch en ‘Taal is zeg maar echt mijn ding’ van Paulien Cornelisse. Bol.com was in 2009 dé speler in het aantal verkocht e-books en bracht in augustus 2009 met een opvallende campagne het digitaal lezen voorgoed vanuit Amerika naar Nederland.

Algemeen directeur van Bol.com Daniel Ropers zegt:

“..het grote aantal digitale boeken dat klanten aanschaffen heeft ons verrast. Als je kijkt naar de vijf tot zes boeken die een gemiddelde klant jaarlijks bij ons aanschaft, is 4,5 digitale boeken in twee maanden tijd enorm veel. Je kunt dus stellen dat lezers duidelijk meer boeken kopen na hun overstap van traditioneel naar digitaal lezen.”

Het huidige aanbod digitale Nederlandse titels groeide sinds de introductie met ruim 1.000 titels tot 2.544 titels, het Engelstalige assortiment met bijna 11.000 tot 121.610 digitale boeken.

Patrick Petersen
Senior Online Marketeer en transitie, multi-trainer, auteur, spreker bij AtMost(TV) en @Onlinemarketeer

Vreemde eend Adriaan Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, internationaal spreker en trainer-docent (Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in een focus op pragmatische inspiratie. Senior online strateeg, crossmediaal transitie marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht. Petersen voltooide recentelijk masterstudies aan de London School of Business and Finance en de Geneva Business School, die hem brachten tot de integratiemodellen van doel-gerichte digitale engagement, de inzet van augmented en virtual reality en de moderne contentstrategie. Deze inzichten hebben hem tevens tot bestseller auteur gemaakt. Hij deelt graag zijn inzichten op gebied van groeien en innoveren van de marketingmix van de toekomst. Petersen is door Bureau Meltwater getipt als nummer 1 contentmarketeer en top 10 marketinginfluencer. De excentrieke Petersen komt uit een ondernemers- en acteursfamilie en is een ver verleden actief geweest als acteur in onder andere Flodder, ZwartBoek en Jackie Chan’s Who am I.

Categorie
Tags

3 Reacties

    eijkb

    Je bent bang voor digitale verkoop en geeft vervolgens aan dat de verkopen boven verwachting zijn? Zeker wanneer je op een 2.0 marketingblog schrijft zou je denken dat je op de hoogte bent van nieuwe verkooptechnieken: Geef gratis weg en vraag waardering (in geld). Gebruik de eventuele bekendheid van je boek om geboekt te worden voor presentaties e.d. Net zo goed als dat platenmaatschappijen gedoemd zijn, zullen uitgevers dat ook zijn als ze niet op tijd mee gaan en blijkbaar hebben ze hun les geleerd.


    10 januari 2010 om 13:04
    Gary

    Met andere woorden Free van Chris Anderson: iets wat eenmaal soft ware wordt, wordt onvermijdelijk

    gratis, in ieder geval wat betreft de kosten en vaak ook de prijs.

    Het zoeken is dus naar nieuwe inkomstenbronnen zoals geven van lezingen en presentaties.


    11 januari 2010 om 12:01
    onlinemarketeerTV

    @eijkb Klopt. Ik sta kritisch tegen ebooks en het zomaar weggeven. Nuance: ikzelf schrijf boeken die gericht zijn op het (HBO) onderwijs. Ik verwacht niet dat als 5000 studenten het ebook downen, het fysieke boek gekocht wordt in het onderwijs. Bij bijvoorbeeld mijn http://www.handboekonlinemarketing.nl geef ik veel video’s, lesmateriaal, cases en tips weg bij het boek plus de mogelijkheid online te discussieren via Twitter en de blog. Ik geloof zelfs dus meer in het uitvergroten van de bovenbouw van een boek dan zomaar gratis weggeven.

    Ik trainde en sprak al op events voordat ik boeken schreef, dus die link en dat doel valt niet te leggen en koppelen.

    ‘Gratis’ software kent veelal een betaald updatesysteem wat bij boeken toch minder gemakkelijk is. Het weggeven van een gratis hoofdstuk van een boek is dan weer wél een bewezen promomiddel voor de verkoop.

    > Net zo goed als dat platenmaatschappijen gedoemd zijn

    Is dat zo? Welke grote artiesten geven hun muziek weg? Ik ken in Nederland een expirment van Henk & Henk… maarruh.. dat bleef bij een experiment.

    Ik zie wél (downloadable) muziek goedkoper worden, maar liveconcerten dan weer duurder.


    14 januari 2010 om 22:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!