E-mail deliverability: komen jouw mails nog in de inbox van je abonnees?

JDC
11 januari 2010, 12:26

Volgens Forrester Research zullen direct marketeers tegen 2014 144 miljoen USD besteden aan e-mails die nooit hun doel zullen bereiken.

Deliverability, zeg maar er voor zorgen dat e-mails goed en wel in de inbox van de ontvanger komen, is dan ook een zeer grote uitdaging voor e-mail marketeers, ondermeer op het vlak van de filters van de ISP’s en anti-spam leveranciers, de interactie met e-mails en de toename van het aantal verzonden e-mails. In een interview met jullie landgenoot Casper Schoute, worden de belangrijkste weetjes en evoluties op een rijtje gezet. En er blijkt nogal wat te veranderen. Een samenvatting.

Voor de Marketingfacts bezoekers die het niet weten, snel even dit: Casper Schoute runt het bedrijf Reputy, dat zich ondermeer specialiseert in de ‘deliverability’ (hebben jullie daar een Nederlands woord voor?) van e-mails. Zijn bedrijf is ook de eerste ‘referral partner’ voor Return Path Certified in Nederland en actief in de Online Trust Alliance (OTA).

Uit het interview blijkt duidelijk dat er heel wat evoluties zijn op het vlak van e-mail deliverability. Terwijl e-mails vroeger vooral werden gefilterd op basis van hun content (zowel door de ISP’s als door spamfilters), is dat nu lang niet meer het geval.

Reputatie, engagement en merkbescherming

De inhoud van e-mails speelt natuurlijk nog mee maar er is ondertussen heel wat bijgekomen.

Ik zet het even op een rijtje:

– Volgens Casper is vandaag de reputatie van de afzender cruciaal. Om die reputatie te bepalen, worden er verschillende ‘metrics’ bekeken zoals spamklachten en de manier waarop je als bedrijf omgaat met je ‘bounces’.

– Verder haalt Casper het belang van ‘engagement’ aan. Dat woordje wordt steeds meer gebruikt in een social media context maar blijkbaar dus ook in deliverability. In een notendop komt het er op neer dat je moet zorgen voor relevante content waarmee je abonnees interageren.

– Tot slot blijkt dat het optimaliseren van de deliverability niet alleen het verbeteren van je e-mail marketing resultaten nastreeft. Het heeft ook te maken met het beschermen van je merk. En dat houdt op zijn beurt dan weer verband met de authenticatie van de domeinen.

Het is een beknopte samenvatting (nou ja, samenvattende vertaling) want het interview is vrij lang en in het Engels.

Benieuwd wat jullie tips, ervaringen en vooral kopzorgen zijn in verband met deliverability.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Allesovermobielinternet.nl

    Vooral het kijken naar de reputatie van de afzender baart mij zorgen, kleine/middengrote partijen gebruiken veelal mailnetwerken zoals yourmailinglist, wat nou als iemand anders via yml een rottige spam de wereld in stuurt?

    Word je dan afgerekend op de reputatie van yml? Zonde als jouw mailing wel goede content biedt…


    11 januari 2010 om 13:09
    Susanne Sassen | Moshi-Toshi E-mailmarketing

    Vergeet niet dat veel online e-mailmarketingplatformen met een Mail Tranfer Agent (oftewel MTA) werken en welke invloed deze heeft op de deliverability van een mailing. Zowel wat verzendende als ontvangende partij betreft

    Bedrijven die grote verzendlijsten hebben waarnaar ze hun e-mailings sturen werken vaak met E-mail service providers, oftewel ESP’s. Traditionele ESP’s hebben vaak zelfontwikkelde oplossingen die het ingewikkeld maken de kerntaken van e-mailmarketing uit te voeren. Veel van de huidig aangeboden e-mailmarketingsoftware heeft dan ook veel beperkingen zoals lange doorlooptijden en een gebrek aan controle over de timing en deliverabi;ity van campagnes. Dit probleem valt op te lossen door met een goede MTA (mail transfer agent) te werken die volledig ingespeeld is op de ontwikkelingen die de afgelopen jaren hebben plaatsgevonden met betrekking tot filtering en zich ook blijft ontwikkelen.

    Zelf werken we met een Strongmailserver.


    11 januari 2010 om 13:13
    Manouska Ramroep

    @allesovermobielinternet.nl – ‘Reputatie van de afzender’ is op het moment de reputatie van het verzendende IP adres. Wanneer jij dus over een dedicated IP adres (een IP adres waar alleen jouw mails over verzend worden) je mailings verzend, heb je geen last van de reputatie van anderen. Wanneer alle mails over een shared IP gaan, dan kan het voorkomen dat jouw emails in de junkfolder terecht komen door toedoen van iemand anders.

    We zien dat er een verschuiving plaats gaat vinden naar domeinreputatie. Dit is de reputatie van het verzendende domein. Dit zou, in de toekomst, het probleem op een shared IP adres moeten oplossen.

    Op dit moment is echter de reputatie van het IP adres het belangrijkst en daarom is het ook zo belangrijk om zowel je bulk als transactionele email (wat eigenlijk nog belangrijker is) over een dedicated IP adres te laten verlopen.


    12 januari 2010 om 10:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!