De social media marketing strategie: het werknemersstandpunt

JDC
8 februari 2010, 07:53

Om actief aan social networking coversaties deel te nemen, moet een bedrijf een klantgerichte houding hebben. Veel bedrijven beweren dat ze een dergelijke houding hebben en positioneren zichzelf als klantgericht. Maar om echt klantgericht te zijn, zijn er heel wat veranderingen nodig en dat gebeurt niet zomaar. En dat zijn lang niet de enige gevolgen van het beginnen met social media marketing en een meer ‘open’ vorm van bedrijfscommunicatie. Ook de social media policy komt in deze post uitgebreid aan bod, met de nodige praktijkvoorbeelden.

Klantgericht denken en werken vereist een samenwerking over veel divisies heen en vergt van zowel het management als de medewerkers een mentaliteitsverandering. Het heeft ook een invloed op alle medewerkers en zeker zij die in contact staan met klanten. Maar er is meer.

De social media policy

Is er in deze social media marketing tijden nog iemand in je bedrijf die geen gebruik maakt van social media? Iemand die af en toe eens een tweet stuurt over zijn werk of praat over de onderneming waar hij werkt op Facebook of een ander sociaal network?

Dat is één van de redenen waarom de zogeheten social media policy zo belangrijk is, zelfs als je niet echt als bedrijf aan social media marketing doet.

Let echter op dat je bij het ontwerpen van zo een ‘policy’ niet te veel focust op wat werknemers allemaal NIET mogen of kunnen. Het werkt verstikkend en is allesbehalve leuk voor de werknemers. Ik heb in het week-end van een vriend, die een blog heeft, vernomen dat een wereldwijd actieve email marketing service provider een lijst heeft met blogs waarop hun werknemers wel en niet mogen bloggen. Zijn blog stond op de zwarte lijst. Ondertussen heeft de meest actief bloggende werknemer van die bewuste ESP dat bedrijf verlaten en begint deze wél te posten op de blog van mijn vriend. Je kunt je voorstellen wat de impact zal zijn voor de ESP…

In plaats van te bepalen wat mag en niet mag, concentreer je je dus op hoe je je medewerkers kunt helpen, trainen en begeleiden om deel te nemen aan de online conversaties om zo je social media aanwezigheid te verbeteren. Herinner je trouwens het onderzoek waar ik onlangs over schreef en waaruit bleek dat veel mensen in bedrijven de sociale media gebruiken die ze het best kennen.

Leg je doelstellingen uit

Je zult ook aan je medewerkers moeten uitleggen waarom je bezig bent met social media marketing, wat de bedrijfsdoelstellingen zijn en hoe je hoopt deze te realiseren.

Door uitleg en training te geven aan je medewerkers kun je hen aanmoedigen om te participeren waarmee je nog beter je social media marketing doelen kunt realiseren en je bedrijf ook nog eens een meer menselijk en sociaal imago geeft.

Via Digimedia, de Belgische site die ik destijds opstartte en enkele jaren geleden verkocht vond ik, in een recent artikel over het opstellen van een social media policy, dit mooie praktijkvoorbeeld van Coca-Cola, dat een schoolvoorbeeld is van hoe ik persoonlijk vind hoe het moet.

Ook wat IBM doet is prachtig, hoewel ‘Big Blue’ een heel andere aanpak heeft.

Heeft er nog iemand praktijkvoorbeelden? Heb jij een social media marketing policy in je bedrijf? En vooral: wat denk jij er over?

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!