Binnenkort ook in Nederland: incheckdienst Twitter Places

15 juni 2010, 08:19

De gebruikers van Twitter hebben het al gemerkt, Twitter is een beetje stuk. Gisteren heeft Twitter een nieuwe functie live gezet, genaamd Twitter Places: “More context for your tweets”. Gelukkig met FourSquare en Gowalla integratie. En met TomTom kaarten zo lijkt het. De eerste specs (o.a. Foursquare en Gowalla integratie, API en ondersteuning van andere browsers):

  • Foursquare Gowalla en integratie: Veel Foursquare en Gowalla gebruikers publiceren check-ins op Twitter. Locatie is een belangrijk onderdeel van deze Tweets, dus heeft Twitter nauw samengewerkt met beide bedrijven voor Twitter Places. Dit betekent dat als je bij een locatie in Twitter Places incheckt, je standaard ook de check-ins van Foursquare en Gowalla ziet.
  • API: Er komt een API-functionaliteit waarmee ontwikkelaars Twitter Places kunnen integreren in hun applicaties.
  • Ondersteuning voor andere browsers: Nu kun je in aanvulling op Chrome of Firefox locatiegegevens toevoegen aan jouw tweets met Safari en Internet Explorer.

Op de blog van Twitter is ook een handleiding te vinden hoe je Twitter Places kunt gaan gebruiken. Stap een is het activeren van de locatiefunctie binnen Twitter. Zodra je locatie is vastgesteld kun je die met een dropdown menu verfijnen naar een POI naam.

Overigens moeten wij Nederlanders nog even wachten (en door de huidige problemen met Twitter misschien nog wel wat langer…). Twitter meldt: “International Users: we’ll be rolling this out progressively to different countries, so if Twitter Places are not yet available in your area, they should be available soon.” Over het zelf kunnen toevoegen van plaatsten (ook niet geheel onbelangrijk…) melden ze: “Place creation will also be progressively enabled. If you are not yet offered the option to create a place, it’s because we have not yet enabled this feature for your area’

De speeltuin met locatie-incheckdiensten wordt binnenkort dus weer uitgebreid met een nieuw speeltoestel.

Mark de Bruin
Innovatiestrateeg bij Consumentenbond

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en digitale proposities via nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en 9292 (2022-2024). Vanaf 1 augustus 2024 werkt Mark als Innovatiestrateeg bij de Consumentenbond.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Mark de Bruin

    Twitter heeft extra informatie gepost op hun blog.twitter.com:

    “Over the next week, we will roll this out to users in 65 countries around the world, so keep an eye out for the “Add your location” link below the Tweet box. This is possible thanks to key data partnerships with TomTom and Localeze. We are also working to bring Twitter Places to our other mobile applications, including Twitter for iPhone, Android, and Blackberry. Follow @geo for geo-specific updates, and check our Help Center to learn how to use Twitter Places..”


    15 juni 2010 om 08:52
    vdwaal

    Het ideale aan Foursquare dat de check-ins optioneel zijn gekoppeld aan twitter.

    Zo kies ik ervoor om het merendeel van mijn check-ins die ik maak op Foursquare niet kenbaar te maken via twitter.

    Zou dit met Twitter Places ook kunnen?


    17 juni 2010 om 06:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!