Social Employer Branding: Je sociale merk inzetten voor recruitment
Steeds vaker zetten organisaties Social Media in als ondersteunend middel om een wervingsvraagstuk op te lossen. Dit kan een uitgesproken kans zijn om een wervingscampagne een boost te geven. Het inzetten van Social Media kan echter ook bijdragen aan je Employer Branding. Dit geldt niet alleen voor gevestigde merken maar ook voor MKB’ers. Met andere woorden: hoe verkrijg en behoud je via Social Media een positieve en unieke positie als werkgever in de mind-set van huidige en potentiële werknemer? De vele mogelijkheden om Social Media in te zetten maken het voor organisaties ingewikkeld om keuzes te maken. Wat wil je als werkgever uitdragen en komt deze boodschap daadwerkelijk ook overeen met de interne bedrijfscultuur?
Authenticiteit
Om je online identiteit als werkgever te positioneren is het van belang om eenduidig en persoonlijk te communiceren naar je doelgroep. Daarnaast komt je Employer Brand pas overeen met je interne bedrijfscultuur als je authentiek communiceert. Een merk komt pas in de ‘mind-set’ van potentiële werknemers wanneer het authentiek is (als authentiek ervaren wordt). Wanneer is een merk authentiek? Als de identiteit van de organisatie helder is en in verbinding staat met de waarden van de organisatie. Het bepalen en verwoorden van deze waarden speelt daarin een sleutelrol. Wat zijn je kernwaarden? Wat voor bedrijfscultuur streef je na? En last but not least, hoe vind en boei je je potentiële medewerkers? Employer Branding heeft hierin de hoogste prioriteit.
Een jobmarketing -campagne kan door het slechte Employer Brand van een organisatie gedoemd te zijn mislukken. Maar andersom geldt niet, dat wanneer je een goed Employer Brand hebt, je automatisch de juiste medewerkers aantrekt. Sterke gevestigde merken zoals Coca Cola, Nike en Apple kenmerken zich door authenticiteit. Dit uit zich in gedeelde associaties rondom het merk, binnen én buiten de doelgroep.
Case: Google Jobs
Het goed matchen tussen je bedrijfscultuur en je uitgezette vacatures vergt een proactieve houding van je organisatie. Daarnaast spreken veel vacatures te weinig tot de verbeelding van de potentiële kandidaat. Een schoolvoorbeeld van een succesvolle ‘Social Employer Branding’ (SEB) campagne die online branding combineert met job marketing is: Life at Google. Google maakt het ‘werken bij’ en de ‘werkzaamheden’ visueel en inzichtelijk voor potentiele kandidaten.
Wat maakt Google Jobs zo succesvol?
Life at Google verspreidt en verduidelijkt de vraag als werkgever naar werknemers via Social Media. Life at Google combineert dit met interessante artikelen of jobpostings op een werken-bij site en post deze door op relevante online- communities en/of groepen.
Life at Google benadert de doelgroep op persoonlijke wijze en communiceert op authentieke wijze. Daarnaast weet Google door te luisteren en te analyseren, welke informatie een meerwaarde heeft voor kandidaten.
De medewerkers brengen vacatures bij het eigen netwerk onder de aandacht via Social Media share buttons (referral recruitment). Dit draagt bij aan een betere match van werkgever en werkzoekende.
Tips
Het Employer Brand kan profiteren van de aanwezigheid van Social Media. Althans, als je het op een innovatieve wijze inzet. Een aantal tips die ik heb geconcludeerd uit de casestudy van Life at Google:
• luister naar je doelgroep en ga de interactie aan op basis van wensen en interesses;
• belicht je Employer Brand helder en duidelijk bij Job-Marketing campagnes;
• definieer welke type werknemers je wilt aantrekken vanuit je Employer Brand;
• lever relevante content voor werkzoekenden aan in jou doelgroep.
Het Calimero complex
Calimero’s, ik hoor jullie knarsetanden. Zij zijn groot en ik ben klein, is een veel gehoord punt van kritiek. Veel start-ups en MKB’ers zonder een uitgekiende doordachte online identiteit, zullen het belang van Social Employer Branding niet direct inzien. Het concurreren met de “big boys” lijkt een ver-van-mijn-bed show. Maar er schijnt wel degelijk licht aan de horizon.
In essentie draait het Social Employer Brand om wie je bent als werkgever, wat je van je werknemers verwacht, wat mensen van jou organisatie kunnen verwachten en wat jou als organisatie authentiek maakt.
Zijn dat:
• de korte lijnen tussen werknemers en management;
• de vrijheid en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel binnen je organisatie;
• de creatieve werkwijze waarin je gelooft?
Dit kunnen allemaal voordelen zijn in de ervaring om werkzaam te zijn voor jou organisatie. Heb je deze waarde propositie als werkgever verhelderd, dan zal je niet snel vervallen in clichématige conclusies. Verduidelijk je vraag als werkgever. Lever relevante en waardevolle content voor je potentiele werknemers en communiceer het Employer Brand eerlijk en helder.
Conclusie, waar zit de kracht?
Social Media is geschikt om direct contact te leggen/onderhouden met je huidige en potentiele werknemers. Naast het delen van ervaringen als organisatie en het leveren van relevante content, kunnen je werknemers uitdragen waarom ze werken voor jouw organisatie. Werknemers worden ambassadeurs en jouw ambassadeurs bouwen mee aan je Employer Brand. Je acties als organisatie zijn van grote invloed op hoe potentiele werknemers naar je kijken. Het gaat dus niet alleen om job marketing (vacatureteksten en de werken-bij site), maar ook om de kernwaarden van je organisatie, de interne communicatie met je werknemers, je klantvriendelijkheid en de kwaliteit van je producten.
Het Employer Brand gaat niet alleen over het mooie plaatje van een sterk merk als Google maar of je kunt waarmaken wat je belooft aan je (potentiële) werknemers. Kortom, communiceer eenduidig en persoonlijk naar je (potentiële) werknemers en stel je open op. Geef je werknemers de juiste Social tools, het vertrouwen en de vrijheid om ambassadeur te worden voor je organisatie. Laat Social Media bijdragen aan jouw positieve en unieke positie als werkgever. Door een goede werkgever te zijn en dit uit te dragen, leg je automatisch een goede basis voor je Employer Brand. Hoe klein je als onderneming ook bent.
Hoi. Een goed verhaal. Ja dit werkt heel goed. Dit werkt zowel bij het werven van goede personeelsleden, alswel bij het stimuleren van een goede interne communicatie, betere verkoop en omzetcijfers. Formuleer samen het doel van je ministerie, je stichting, je vereniging, je bedrijf, je project en kijk welke deeldoelstellingen er voor jou en je afdeling haalbaar zijn. Zet het in een tijdspad en evalueer elke keer wanneer er een ijkpunt bereikt is. Kijk hoe het beter, makkelijker, gezelliger, leuker, vriendelijker en sneller kan. Leer van je eigen stappen. Geef je zelf en anderen waar je mee samenwerkt ook je klanten en afnemers regelmatig een complimentje voor de fijne samenwerking en de bereikte resultaten.