4 conversie-optimalisatietools en waarom je ze niet moet kiezen

18 juli 2017, 06:00

Ik wil even beginnen met de definitie van een begrip dat centraal staat in dit artikel. En dat is de definitie van keuzestress. “Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat iemand overspoeld wordt met informatie die overwogen moet worden om een ‘goede’ keuze te kunnen maken.” We hebben er allemaal mee te maken, op heel veel verschillende fronten. Welke tv moet ik kopen? Moet ik op dit aanbod ingaan en van baan wisselen? Neem ik een kat of een hond? Begin ik wel of niet aan kinderen? Een bolletje chocolade-ijs of toch citroen? We hebben tegenwoordig zoveel verschillende mogelijkheden tot onze beschikking en zoveel informatie beschikbaar dat het maken van een keuze eng begint te worden. Want, wat als je keuze tegenvalt?

Onderzoek wijst uit dat te veel keuze eigenlijk heel ongezond voor ons is. Ons leven zou dus gemakkelijker zijn wanneer er maar één type televisie beschikbaar zou zijn. Of één smaak schepijs. Of, om binnen het thema van dit artikel te blijven, één conversie-optimalisatietool. Want ook binnen ons vakgebied worden we vandaag de dag met zoveel verschillende mogelijkheden geconfronteerd dat wij soms ook niet meer weten wat wijsheid is.

Vandaag wil ik jullie in ieder geval helpen om met die keuzestress om te gaan (wat betreft schepijs: you’re on your own. Ik eindig altijd met 5 bolletjes omdat ik geen keuze kan maken). Wij hebben voor jullie uitgebreid onderzoek gedaan naar 4 primaire conversie-optimalisatietools en ik zal je vertellen wanneer je niet, maar ook juist wél voor een tool moet kiezen. Zo kun je aan de slag met de tool die het beste bij jouw situatie past.

Een overzicht van de basisspecificaties van de conversie-optimalisatietools

We hebben gekeken naar alle functionaliteiten die deze tools bieden, te beginnen met de basisspecificaties. Dit zijn alle overkoepelende eigenschappen die conversie-optimalisatietools wat ons betreft zouden moeten hebben, naast de specificatie van het aantal bezoekers dat we op maandbasis kunnen testen en de kosten die daaraan verbonden zitten.

Optimizely Visual Website Optimizer Convert Google Optimize
Prijs per maand $899 $49 / $129 $499 Gratis
Limiet bezoekers 50.000 10.000 / 30.000 400.000 Gelijk aan de gelinkte GA property
Minimale afnameperiode 1 jaar Geen Geen Geen
Aantal websites per account 1 Unlimited Unlimited 1 (maar gratis nieuwe accounts aanmaken is geen probleem)
A/B tests
Multi page tests X X (in beta)
Multivariate tests (max. 16 combinaties)
Visual editor
Cross browser QA X
Cross device QA
Meerdere tests tegelijk (max. 3 tests tegelijk)
Third-party integratie tools (CrazyEgg, Hotjar) X

Zoals uit het bovenstaande overzicht blijkt, bezitten Optimizely, Visual Website Optimizer (VWO) en Convert over veel van dezelfde basisfunctionaliteiten. Google Optimize mist een aantal functionaliteiten (die overigens wel worden aangeboden in de 360-variant. Deze houden we buiten dit overzicht vanwege het feit dat dit onderdeel is van het grotere en prijzige 360-pakket). Het grote verschil zit hem vooral in de kosten per maand en het aantal bezoekers en websites die je binnen een account kwijt kunt. Op basis van die twee eigenschappen komt Convert wat ons betreft als een aantrekkelijke optie naar voren.

Het implementeren van de conversie-optimalisatietools

Het gemak van de implementatie van de conversie-optimalisatietools is ook een belangrijk onderdeel geweest van ons onderzoek. Een tool kan nog zo gemakkelijk zijn in gebruik, maar als het een drama is om deze aan de praat te krijgen, heb je er weinig aan. Gelukkig is de implementatie van de meeste tools tegenwoordig erg eenvoudig.

Tool Toelichting
Optimizely Voor Optimizely dient alleen de snippet in de <head> van de broncode geplaatst te worden.
VWO VWO geeft de keuze uit een asynchrone en synchrone snippet die in de <head> geplaatst moet worden. De asynchrone code werkt het beste voor bijvoorbeeld de laadsnelheid maar is niet in alle situaties geschikt voor het opzetten van de test. Het kan dus zo zijn dat je in die gevallen de synchrone code moet installeren.
Convert Voor Convert geldt hetzelfde als voor Optimizely, namelijk dat een snippet geïmplementeerd moet worden in de <head>.
Google Optimize Google Optimize is het gemakkelijkst wat betreft implementatie, dit kan namelijk gewoon via Google Tag Manager. Hiervoor heb je dus niet direct een developer nodig (tenzij GTM niet geïmplementeerd is uiteraard).

Effect op de laadtijd

Ook de invloed op de laadtijd is belangrijk. Het gebruik van een tool mag de user experience niet verstoren. We hebben een aantal tests gedaan waarbij we dit effect in kaart hebben gebracht. In de onderstaande resultaten staan de langste vertragingen die we per conversie-optimalisatietool hebben opgemerkt.

Tool Toelichting
Optimizely De langste vertraging was 20 seconden.
VWO De langste vertraging was 18 seconden.
Convert De langste vertraging was 11 seconden.
Optimize De langste vertraging van 16 seconden.

In dit geval komt Convert als beste uit de bus. De langste vertraging die wij hebben opgemerkt was daar ‘maar’ 11 seconden. Dit betekent overigens niet dat iedere laadtijd wordt vertraagd, het is ook afhankelijk van het soort test en de hoeveelheid wijzigingen die worden ingeladen. Over het algemeen zorgt geen van de tools voor een vertraging van meer dan een paar seconden. We hebben het hier dus echt over een worst case scenario.

Functionaliteiten van de editor

Dan nu de meest praktijkgerichte inventarisatie van het onderzoek: alle manieren die een tool biedt om pagina’s aan te passen en testen. In het onderstaande overzicht staan alle functionaliteiten waarover een conversie-optimalisatietool wat ons betreft moet beschikken.

Optimizely VWO Convert Google Optimize
Edit classes X X X
Change image X
Insert HTML X
Insert Image X X
Insert text X
Custom Javascript X
Remove X
Copy X X x
Hide X
Content editor X X X
Transparency X X X
Code editor X
See changes
Mobile view X
Personalisatie X X X

Optimizely beschikt over de meeste functionaliteiten binnen editor, waardoor het opzetten van testen met deze tool niet alleen het eenvoudigst is, maar de tool biedt ook alle mogelijkheden om meer complexe strategieën uit te kunnen rollen.

Doelen en rapportages

Uiteraard zijn we bij het testen ook op zoek naar de resultaten van onze activiteiten. We hebben bij de tools daarom ook gekeken naar het instellen van doelen en het bijhouden van het resultaat in rapportages.

Tool Type doelen Toelichting
Optimizely Pageview

Clicks

Custom Event

Bij Optimizely kunnen verschillende doelen gekozen en aangemaakt worden. Er zit geen limiet op het aantal doelen dat op een test kan worden ingesteld. Naast het feit dat je zelf doelen kunt aanmaken, biedt Optimizely ook voor vooraf ingestelde doelen, zoals engagement, die je kunt gebruiken.
VWO Pageview

Clicks

Custom Event

VWO biedt de mogelijkheid om zelf doelen aan te maken. Het aantal doelen per test is ook hier onbeperkt.
Convert Pageview

Clicks

Custom Event

Convert beschikt over dezelfde mogelijkheden als Optimizely. Daarnaast kun je ook doelen uit Google Analytics importeren en gebruiken.
Google Optimize / Google Optimize maakt voor de testen gebruik van de doelen die reeds in Google Analytics zijn ingesteld. Je kunt hiervoor binnen de tool zelf geen aanpassingen doen.

Veel van de tools kunnen dezelfde soort doelen instellen. Google Optimize heeft het voor- en nadeel dat de doelen rechtstreeks uit Google Analytics worden gehaald. Het instellen van een clickgoal is daardoor bijvoorbeeld wat lastiger.

Tool Toelichting
Optimizely Deze tools hebben dezelfde uitgebreide rapportagemogelijkheden (al worden de data en de resultaten op verschillende manieren gegeneerd en berekend). Data worden realtime verzameld. Ook is het gemakkelijk de resultaten te downloaden en te delen. Er zit echter wel discrepantie tussen de data in deze tools en de meeste web analytics tools.
VWO
Convert
Google Optimize Bij Google Optimize duurt het wat langer voordat de data zichtbaar zijn, dit komt overeen met de werking van Google Analytics. Het grote voordeel is dat de statistieken die je rapporteert altijd overeenkomen met die uit andere rapportages die je gebruikt omdat de bron hetzelfde is (ervan uitgaande dat je Google Analytics gebruikt uiteraard).

Iedereen heeft z’n eigen voorkeuren voor rapportage en hoe je de resultaten inzichtelijk wilt hebben. Het is echter toch wel erg gemakkelijk als de tool zelf resultaten overzichtelijk en duidelijk aanbiedt en je deze gemakkelijk kunt delen met stakeholders. In dat geval ben je beter af met een tool als Optimizely of Convert.

De quality assurance (QA) mogelijkheden

Hoe zorgt je ervoor dat een test live gaat zonder dat er daarna iets omvalt? Met alle verschillende browsers en devices is QA tegenwoordig essentieel en daarom hebben we ook gekeken naar de mogelijkheden die iedere conversie-optimalisatietool op dat gebied heeft.

Tool Toelichting
Optimizely De preview mode van Optimizely is erg uitgebreid. Het is mogelijk om de wijzigingen in meerdere browsers en devices te bekijken. Daarnaast kun je eigenschappen van verschillende doelgroepen simuleren zodat je ook gepersonaliseerde testen goed kunt bekijken. De link voor het delen van de preview moet je wel zelf genereren.
VWO VWO biedt vanuit de tool zelf een snelle preview die je kunt gebruiken om je wijzigen te bekijken. Je kunt echter niet in hetzelfde venster verschillende devices of browsers testen. Het is heel eenvoudig om previews te delen, maar de link daarvoor is beperkt geldig, dus stakeholders moeten wel snel meekijken.
Convert Convert voegt de mogelijkheid toe om een test alleen voor jezelf live te zetten. Zo kun je er zeker van zijn dat de test ook buiten de preview om goed werkt. Het is ook gemakkelijk om deze link te delen. Convert biedt echter niet de mogelijkheid om te previewen vanuit verschillende devices.
Google Optimize Google Optimize beschikt over een simpele preview-functie waarbij je de wijzigingen op de pagina kunt bekijken. Er is geen sprake van cross browser- of device-preview. De tool genereert wel een link die je kunt gebruiken om de preview gemakkelijk te delen.

De QA-mogelijkheden van Optimizely zijn zeker het meest compleet, waardoor de kans dat je iets mist erg klein is.

De grote conclusie: welke tool moet ik kiezen?

Tsja, ik kan je niet met zekerheid vertellen welke tool het beste is voor jou. Dat is afhankelijk van jouw situatie en budget. Maar de conclusie van ons onderzoek vertelt je wel wanneer je niet, maar vooral ook wel voor een tool moet kiezen. Dus laat ik maar afsluiten met het volgende.

Visual Website Optimizer

Wanneer wel gebruiken?

Visual Website Optimizer is de perfecte tool voor als je net begint met conversie-optimalisatie of als je een beperkt budget hebt; je kunt al vanaf $49 per maand aan de slag. Je kunt hier vooral usability en UX testen snel en effectief mee uitrollen.

Wanneer niet gebruiken?

Voor veel gevorderde conversie-optimalisatiestrategieën ontbreken bij VWO de mogelijkheden. Er is een hele beperkte mogelijkheid tot personalisatie. Ook het previewen van een test is omslachtig, dus ook als je tests moet afstemmen met veel stakeholders is een andere tool een betere keuze.

Convert

Wanneer wel gebruiken?

Deze tool is erg geschikt voor websites met een groot aantal bezoekers. Het aantal bezoekers dat je per maand kunt verwerken is namelijk zo groot dat het praktisch ongelimiteerd lijkt. De tool beschikt over functionaliteiten die het bouwen van testen door middel van eigen jQuery heel eenvoudig maakt, waardoor er al snel meer complexe testen live kunnen.

Wanneer niet gebruiken?

Ook Convert mist de mogelijkheid tot personalisatie en biedt ook geen mogelijkheid tot multi-page testing, dus wanneer je met dat soort strategieën aan de slag wil, is dit niet juiste tool om mee te beginnen.

Optimizely

Wanner wel gebruiken?

Optimizely is dé tool wanneer je aan de slag wil met het complete conversie-optimalisatiepalet aan werkzaamheden. De tool beschikt over alle functionaliteiten die daar voor nodig zijn, inclusief personalisatie, en heel veel targeting- en rapportagemogelijkheden.

Wanneer niet gebruiken?

Door de vele mogelijkheden kent Optimizely een prijskaartje dat niet voor iedereen is weggelegd.

Google Optimize

Wanneer wel gebruiken?

Google Optimize is bij uitstek geschikt voor websites waarbij het om wat voor reden dan ook lastig is om meerdere snippets te implementeren. Deze tool kan namelijk gewoon via Google Tag Manager worden uitgerold en dat is wel zo prettig. Daarnaast is de tool compleet gratis en altijd direct gelinkt aan je Google Analytics account voor actuele data.

Wanneer niet gebruiken?

Google Optimize mist veel functionaliteiten en je kunt op dit moment maar 3 tests tegelijkertijd live hebben. Voor uitgebreidere roadmaps waarbij stevig doortesten belangrijk is, is deze tool niet geschikt.

Wat denk jij ervan?

Tot zover onze inzichten in de bovenstaande tools. Naast het onderzoek dat hiervoor is uitgevoerd, hebben we ons ook laten leiden door de ervaringen die met de tools hebben. Wat zijn jouw ervaringen? Ben je het eens met onze conclusies? Laat je reactie achter in de comments!

Eva Louwen
Conversie-optimalisatie Consultant bij Traffic Builders

Hi! Ik ben Eva Louwen, Productmanager CO bij Traffic Builders. Na een lange weg, die begon op de PABO en als leerkracht, ben ik uiteindelijk in de online marketing beland. Ondertussen werk ik al weer sinds 2011 met veel plezier bij Traffic Builders. Ik ben productlead conversie optimalisatie, wat inhoudt dat ik samen met mijn team mag bepalen hoe we met het vak aan de slag gaan en waar we naar toe willen groeien. Daarnaast heb ik een portfolio met hele fijne klanten waarmee ik samen de website optimaliseer, op basis van data en online persuasion. Als ik niet aan het werk ben of druk in de weer met mijn twee zoons, mag ik graag series kijken of met vrienden naar de bioscoop. Wil jij weten wie er met wie in welk jaar in welke film speelde? I’m your girl. Ook ben ik niet vies van een stevig potje gamen. Onverslaanbaar ben ik nergens in, maar als je iemand nodig hebt die een goed potje kan healen in Final Fantasy XIV, kom maar hier!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Inge Pluijlaar

    Hallo Eva,

    Bedankt voor een overzichtelijke vergelijking. Momenteel gebruiken wij voor onze klanten vooral VWO. We blijven ons steeds orienteren of dit ook de beste oplossing blijft i.r.t. hun volwassenheid op CRO-gebied en welke ontwikkelingen de alternatieven doormaken. Zo ook laatst een demo gehad van A/B-Tasty (zou fijn zijn geweest als die ook bij je vergelijking zat). Tot nu toe geen doorslaggevende reden gezien om over te stappen.

    Ik moet zeggen dat ik veel van de beperkingen die je kenmerkend noemt voor VWO niet herken. Van de andere tools kan ik het niet zo goed beoordelen. Er zijn veel custom mogelijkheden voor aanpassing van de HTML, en gebruik van jQuery/javascript voor het doorvoeren van zeer geavanceerde en dinamische tests. Ook zijn er veel mogelijkheden voor personalisatie op allerlei segementen, van geografische gegevens tot UTM-tagging. Je hebt wellicht wel wat meer frontend skills nodig dan bijvoorbeeld voor een Optimisely. Maar onze ervaring met Optimizely is dat deze zich qua prijs echt op het hogere segment richt en in hun Sales de zich de laatste tijd wat minder op bureaus lijkt te gericht, meer op grote agencies.

    En de vervaltermijn van de preview-urls in VWO? Eigenlijk nooit wat van gemerkt? VWO werkt ook erg fijn voor het beheren van verschillende accounts en toevoegen van diverse users met verschillende accountrechten. Was bij Optimizely erg omslachtig om hier wijzigingen in aan te brengen.

    Ben het wel eens met het gegeven dat VWO qua user interface wat ontoegankelijk is, niet geweldige usability. Sommige functionaliteiten zitten wat verstopt. Ook herken ik dat er bij impactvolle tests, waar veel is gewijzigd een flikkering plaatsvindt van de ene na de andere variant. Conversefy zegt daarin sneller te zijn en blijkt ook uit jouw test. Verder ervaren we met VWO soms toch wel grote meetverschillen in de koppeling met Google Analytics. Dat is nog wel eens een issue.

    Heb je in je vergelijking ook nog rekening gehouden met verschillende versies en plans?


    19 juli 2017 om 08:34
    Inge Pluijlaar

    *Sorry, voor de schrijffoutjes in mijn reactie, beetje snel getypt. In de laatste alinea bedoel ik natuurlijk Convert.


    19 juli 2017 om 08:45
    Wouter Postma

    Goed artikel!

    Ik gebruik zelf sinds kort Google Optimize en volgens mij is het wel degelijk mogelijk om een “device preview” te bekijken wanneer je een pagina “bewerkt”.


    27 juli 2017 om 09:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!