“40% marketeers in Nederland zoekt nieuwe baan”
Uitkomsten Nationaal Marketing Werk & Salaris Onderzoek 2012
Marketeers lijken niet alleen op zoek te zijn naar business opportunities, maar 40% zegt ook op jacht te zijn naar een nieuwe uitdaging. Dit is de belangrijkste conclusie van het eerste Nationale Marketing Werk- en Salaris Onderzoek 2012 van Berenschot waarvan de resultaten op hoofdlijnen op 4 december zijn gepresenteerd in MarketingTribune. Deze representatieve steekproef onder bijna 500 marketeers is uitgevoerd in samenwerking met MarketingTribune en USG Capacity.
Dat veel bedrijven het zwaar hebben, en flink moeten bezuinigen, heeft ongetwijfeld zijn weerslag op het animo van medewerkers. Ook marketeers hebben last van de impact van de crisis op hun werk. Bijna 30% zegt beducht te zijn voor een nadere reorganisatie en/of ontslag. Van de 40% van de marketeers die een andere baan zoeken, is vooral in de leeftijdscategorie tussen de 31 en 45 jaar het animo hoog. Er zijn iets meer vrouwen (44%) dan mannen (37%) die aangeven te willen switchen. Hans van der Spek van Berenschot: ‘Dit is een behoorlijk hoge score, bij andere functiegroepen ligt het percentage baanzoekers meestal tussen de 20 en 30 procent.’
Ontwikkelingsmogelijkheden
Bijna 90% geeft aan wel in de marketing actief te willen blijven. Maar 63% van de respondenten die op zoek is naar een andere baan zoekt die het liefst in een andere sector dan waar hij/zij nu actief in is. Het heeft er alle schijn van dat marketeers vooral op zoek zijn naar ontwikkelingsmogelijkheden. 80% van de respondenten ziet voor zichzelf nog wel ontwikkelingsmogelijkheden. Het ontbreken van ontwikkelingsmogelijkheden binnen de huidige baan is de belangrijkste drijfveer voor de zoektocht naar een andere baan, gevolgd door een beter salaris en inhoud van het werk.
Stellingen
Aan de respondenten hebben we ook een aantal stellingen voorgelegd. Zo blijkt het overgrote deel trots te zijn op het merk en de eigen organisatie. Ruim 80% is het oneens met de stelling dat een B2B marketeer nooit zou kunnen werken voor een B2C merk. Dat is goed nieuws voor alle marketeers die op zoek zijn of gaan naar een andere baan.
Verantwoording
In september en oktober 2012 heeft Berenschot samen met MarketingTribune en USG Capacity voor het eerst een onafhankelijk arbeidsmarktonderzoek uitgevoerd voor Nederlandse marketing-, sales- en communicatiemanagers. De resultaten geven een beeld van actuele ontwikkelingen in arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden, en bieden marketingprofessionals een referentiekader. Daarnaast wordt inzichtelijk hoe marketeers zich op hun arbeidsmarkt oriënteren. Er namen 474 marketeers deel, afkomstig uit alle sectoren. De gemiddelde leeftijd was 34 jaar. 61% van de respondenten was man en dus 39% vrouw. Het onderzoek zal in 2013 voor de tweede keer plaatsvinden.
Afbeelding: John Verive (cc)