5 gratis tools voor de beste blogideeën en pakkende titels
Iedereen die wel eens een blog heeft geschreven (of een poging heeft gedaan) weet het. Er zijn veel vragen die beantwoord moeten worden voordat je daadwerkelijk aan je blog kunt beginnen. Waarin is mijn doelgroep geïnteresseerd? Welke invalshoek kies ik? Hoe schrijf ik een goede blogtitel? Hoe ziet een goede blog er überhaupt uit? Waar vind ik betaalbare afbeeldingen voor mijn blog? Hoe en waar kan ik mijn blog het beste onder de aandacht brengen?
Je hebt je wellicht wel eens afgevraagd of er hulpmiddelen zijn om je daarbij te ondersteunen. Er is tegenwoordig toch een handige app of tool voor bijna alles? Dat dacht ik dus ook. Dus ik ging vol goede moed op zoek naar handige blogtools. Helaas raakte ik daardoor alleen nog maar verder in verwarring. Want daarover is wederom een berg aan informatie beschikbaar op het internet. Met name de laatste tijd is er op de bekendste Amerikaanse blogsites veel over geschreven. Ik vroeg mij af of die tools echt allemaal zo bruikbaar zijn.
Ik heb grondig onderzoek verricht om de beste blogtools te vinden die er zijn. En hé, ik ben een Nederlander dus liefst ook nog gratis natuurlijk. En het is gelukt! Ik heb er twaalf gevonden die ik echt regelmatig gebruik. Blogtools die gebruiksvriendelijk en waardevol zijn en van welke ik inmiddels zelfs de betaalde pro-versie heb aangeschaft. Ik deel ze graag met je en ik vertel er ook meteen bij hoe je ze kunt gebruiken bij het schrijven van een blog. In dit eerste deel laat ik zien welke tools je kunt gebruiken bij het genereren van blogideëen en het bedenken van een pakkende blogtitel.
Het genereren van blogideeën
Soms heb je een heel duidelijk beeld waarover je wilt schrijven, maar meestal is het nog erg vaag en algemeen. Stel dat je een blog wilt schrijven over contentmarketing. Je hebt dan nog steeds veel mogelijkheden en invalshoeken dus je zal het onderwerp verder moeten uitdiepen en afbakenen. In dat geval raad ik je aan om de Content Idea Generator te gebruiken. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je er gratis gebruik van maken. Vervolgens krijg je een lijst met vragen over het onderwerp dat je wilt gaan gebruiken. Nadat je ze beantwoordt hebt, klik je op ‘Generate’. Vervolgens krijg je meer dan honderd goede contentideeën die je kunt gebruiken voor je podcast, video, blogs etcetera. Wanneer je bij het invullen van de vragen op een vraag het antwoord niet weet, kun je deze gewoon open laten. Als je er niet te veel openlaat heeft het weinig invloed op de resultaten die je krijgt.
De generator creëerde voor mijn Engelstalige blog 360 ideëen! Speel een beetje met de resultaten en kies voor degene die je meteen het meest aanspreken. Je publiek zal waarschijnlijk hetzelfde ervaren. Let wel, deze ideeëngenerator is in eerste instantie bedoeld voor Engelstalige content. Dus als je in het Nederlands antwoord geeft op de vragen kunnen er soms wat vreemde suggesties uit komen. Toch is deze tool voor de Nederlandse taal evengoed prima te gebruiken om je ideeën en inspiratie te geven.
Als je een onderwerp voor je blog gekozen hebt, kun je een blogtitel gaan maken. Dit is één van de moeilijkste dingen om te doen en moet zeker niet worden onderschat.
Het bedenken van een pakkende blogtitel
Geen wonder dat er uitgebreide adviezen worden gegeven over hoe je een goede blogtitel schrijft. De laatste keer kreeg ik 118 miljoen resultaten in de ‘how to write a great headline’ Google-zoekopdracht. Wederom werd ik overladen door een bulk aan informatie.
Tekstschrijver Joanna Wiebe spendeert 90 procent van haar schrijftijd aan het bedenken van ijzersterke blogtitels. Ze weet dat blogtitels een blog kunnen maken of breken. Volgens Copyblogger, lezen acht van de tien mensen namelijk alleen de blogtitel. Maar twee van de tien zullen de rest van je blog ook lezen.
Volgens sommige van ‘s werelds beste tekstschrijvers, zou je toch minstens 50 procent van de gehele schrijftijd aan het bedenken van de blogtitel moeten besteden. Volgens CoSchedule moet je voor het beste resultaat zelfs minimaal 25 blogtitels bedenken en daaruit de beste kiezen.
In een uitgave van Early to Rise, zegt tekstschrijver Clayton Makepeace dat je jezelf de volgende vijf vragen moet stellen bij het bedenken van de blogtitel:
- Blijkt uit de blogtitel dat verder lezen loont?
- Wat kun je aan de blogtitel toevoegen zodat deze boeiender en geloofwaardiger wordt?
- Maakt de blogtitel een bepaalde emotie los bij de lezer?
- Zorgt de blogtitel voor herkenning bij de lezer?
- Kun je de blogtitel zodanig formuleren dat je de lezer triggert om verder te lezen?
Oke, je begrijpt nu vast wel dat het belangrijk is. Maar hóé zorg je er nu voor dat je blogtitel ook opvalt? Volgens Hubspot zijn er een paar dingen die je zou kunnen doen om boeiende blogtitels te maken:
- Voeg data toe over de uitkomst: wat levert het op?
- Gebruik een zin met ‘zelfs als’ om twijfel weg te nemen
- Of, vervang ‘zelfs als’ voor ‘zonder’
Erg bruikbare info over hoe je de perfecte blogtitel schrijft komt van KISSmetrics. Volgens hun onderzoek, nemen lezers de eerste drie en laatste drie woorden van een blogtitel in zich op. Ze scannen niet alleen tekst, ze scannen ook blogtitels. Omdat maar enkele blogtitels in totaal zes woorden lang zijn, is het belangrijk om de eerste drie en laatste drie woorden eruit te laten springen. Voor SEO is het belangrijk dat de blogtitel maximaal 55 tekens lang is. Voor blogs op LinkedIn Pulse geldt overigens tussen 40-49 tekens voor blogtitels. Dit zorgt ervoor dat de hele titel op de resultatenpagina past en afkapping wordt voorkomen.
KISSmetrics combineert het schrijven van blogtitels met psychologie. Met dat in het achterhoofd, delen ze acht blogtitel strategieën die worden ondersteund met psychologie.
- Verrassing – “Dit is geen perfecte blog (maar dat had het kunnen zijn)”
- Vragen – “Weet jij hoe je een perfecte blog maakt?”
- Nieuwsgierigheid – “10 ingrediënten voor een perfecte blog. Nummer 9 is onmogelijk!”
- Negatief – “Schrijf nooit meer een saaie blog”
- Hoe – “Hoe maak je een perfecte blog?”
- Lijst – “10 tips voor het schrijven van een perfecte blog”
- Verwijzingen – “Voor mensen die op het punt staan de perfecte blog te schrijven”
- Specificering – “6 stappen om twee keer zoveel traffic naar je blog te krijgen”
We kunnen ook veel leren van blogs met blogtitels die veel traffic hebben opgeleverd. Lenka Istvanova ontwikkelde een formule die gebaseerd is op haar analyse op basis van onderzoek voor blogtitels die veel kliks krijgen.
De formule gaat als volgt: cijfer(s) + bijvoeglijk naamwoord + specifiek zoekwoord + reden + belofte
Bijvoorbeeld: 12 beste tools om meer waardevolle blogs te schrijven
Nu je weet hoe je een goede blogtitel maakt, kun je er zelf aan beginnen. Er is een hele handige tool die ik gebruik voor het schrijven van blogtitels voor Engelstalige blogs. De gratis CoSchedule headline analyzer beoordeelt je blogtitel op kwaliteit en meet de mogelijkheden op het gebied van social shares, traffic toename en SEO-waarde. Let wel, de meeste tools maken gebruik van automated generation. Aangezien wij (gelukkig!) geen robots zijn, kan dit resulteren in blogtitels die een beetje vreemd uitzien en klinken. Daarom heb je je menselijke oog nodig om dit uit te vinden en aan te passen.
Hetgeen ik behoorlijk onderschat heb, is de complexiteit van het vinden van de juiste woordbalans. Een blogtitel met de juiste woordbalans is helder, leesbaar én trekt de aandacht van de lezer. Precies wat je hebben wilt. Een blogtitel met de juiste woordbalans bevat ‘gebruikelijke’, ‘ongebruikelijke/opvallende’, ‘emotionele’ en ‘krachtige’ woorden.
‘Gebruikelijke’ woorden zijn woorden die we vaak gebruiken. Ze vormen de basis van iedere blogtitel en dienen zo’n 20-30 procent van je blogtitel uit te maken (als je uitgaat van een titel van tien woorden dus tussen de twee à drie woorden). Voorbeelden zijn: een, haar, deze, over, hoe, wat, nadat, dit, jouw/je, en, waarom etcetera.
‘Ongebruikelijke’ woorden zijn opvallend waardoor je de aandacht van je lezers trekt. Deze woorden geven betekenis aan je blogtitel. Een mix van 10-20 procent opvallende woorden in je blogtitel is prima (wederom bij een titel van tien woorden dus tussen de een à twee woorden). Voorbeelden zijn: eigenlijk, hart, geweldig, hier, sociaal, mooi etcetera.
Dan de ‘emotionele’ woorden, dat zijn woorden die de lezer ertoe aanzetten om verder te lezen. Bovendien worden posts met ‘emotionele’ woorden in de blogtitel vaker gedeeld. Je hebt een goede blogtitel als deze voor 10-15 procent ‘emotioneel’ is. Voorbeelden zijn: absoluut, bekentenissen, waardevol, aantrekkelijk, gevaarlijk, bezorgd, prachtig, spotlight, moed, dapper etcetera.
Tot slot dient je titel op z’n minst één ‘krachtig’ woord of zinsdeel te hebben. ‘Krachtige’ woorden zetten aan tot actie of inspireren een emotie zonder dat er context nodig is. Voorbeelden zijn: de eerste keer, gratis, zie, ter wereld, wat je moet weten, wat is er gebeurd met etcetera.
Stel de titel van je blog is ’12 gratis blogtools die je absoluut moet proberen’. De titel bevat een lijst en heeft de volgende woordbalans:
Gebruikelijk: je, die
Ongebruikelijk: moet proberen
Emotioneel: absoluut
Krachtig: gratis
Het bepalen van de inhoud
Nu heb je al veel werk verzet maar de inhoud moet nog geschreven worden. Waar begin je?
Allereerst ga je op onderzoek uit. Zoek naar blogs met waardevolle informatie die je eigen blog kunnen ondersteunen. Je kunt dit doen door te zoeken naar blogs over je onderwerp via social media met hashtags of gebruik Buffer of Feedly. Dit geeft je een idee over wat er al over je onderwerp is geschreven, wie de gerespecteerde experts zijn die over dit onderwerp schrijven en of er nog iets mist.
Belangrijk is dat je je blog altijd ondersteunt met bewijs. Anders zal je publiek je nooit als een expert gaan zien, je kennis is immers uit de lucht gegrepen en de lezer kan niet checken of je de waarheid spreekt. Veel mensen vergeten dit.
Ik zie helaas nog veel Nederlandstalige blogs voorbij komen (soms letterlijk vertaald uit het Engels) zónder enige bronvermelding. Het is belangrijk om te linken naar het daadwerkelijke onderzoek (cijfers) of citaten van autoriteiten te gebruiken. Maar waar vind je goede en bruikbare informatie? Er is een zeer waardevolle tool die je daarbij kan helpen genaamd Buzzsumo. Ik gebruik het altijd, het is als het ware een Google zoekmachine + analytics in één voor contentmarketing. Het zoeken naar informatie is gratis, maar de betaalde extra’s zoals influencer outreach (het contacteren van gerespecteerde experts in je branche), content alerts en de nieuwste trending feature (het meest gedeelde nieuws in je branche) zijn heel bruikbaar en de moeite waard om in te investeren.
Wat ik doe om de beste content voor mijn blog te vinden:
- Kijk naar blogscore, is de blog recent? Wat zijn de totale ‘shares’ en op welk platform is de blog het meeste gedeeld?
- Kijk naar de influencer score; zoek naar auteur. Publiceert hij/zij vaak, waarover en hoe populair zijn deze blogs? Is hij/zij een influencer (gerespecteerde expert) in dit specifieke werkveld?
- Creëer een top drie (dit hangt af van het aantal waardevolle blogs dat je kunt vinden) van blogs die dicht bij je gekozen onderwerp in de buurt liggen, goed scoren en qua inhoud waardvol zijn als bron voor je eigen blog;
- Gebruik de juiste zoekwoorden/autoriteiten/webpagina’s.
Tip: selecteer een langere zoekperiode wanneer er weinig content beschikbaar is over je onderwerp. Kies een kortere zoekperiode wanneer er veel content beschikbaar is over je onderwerp.
In het eerste deel van deze blog heb ik vijf van de twaalf gratis blogtools met je gedeeld. Deze tools zijn met name bruikbaar bij het voorbereiden van je blog. Dus bij het genereren van blogideeën, het bedenken van een pakkende titel en het bepalen van de inhoud voor je blog. In het tweede zal ik nog zeven tools met je delen die je kunnen helpen tijdens en na het schrijven van je blog. Bijvoorbeeld voor het redigeren van de tekst en het promoten van je blog.
Beste Angèl dank voor het delen van de artikel. Ik krijg inspiratie om direct aan de slag te gaan met de tips, de blokkade om een begin te maken is weg. Ik heb genoeg stof en onderwerpen om te bloggen maar bij mij ontbreekt vaak de tijd.
Jammer dat de titel van deze blog niet bepaald pakkend is. Gemiste kans.
@Laura, veel succes! Een goede blog schrijven kost inderdaad tijd. Wat je zou kunnen doen is eens kijken wat voor content je al gegenereerd hebt. Denk aan presentaties zoals slideshare, powerpoint of prezi, tutorials of (nieuws)berichten. Door een andere invalshoek te kiezen kun je ze hergebruiken en zo weer wat tijd besparen.
@Bas, zo te zien heb je ‘m toch aangeklikt! En dat is uiteindelijk toch de bedoeling. Deze week verschijnt deel 2 van de blog. Als suggesties voor de titel hoor ik ze graag 🙂
Hoi Angèl,
Goeie blog en handige tips! Ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen niet erg enthousiast word van de Idea Generator. Je schrijft toch niet om te schrijven, maar omdat je iets te vertellen hebt? Ik weet dat het helaas niet altijd zo is, maar mijns inziens moeten we daarin niet willen faciliteren.
Groeten,
Rens
Dag Rens, fijn dat de blog je aanspreekt! De content idea generator kun je op verschillende manieren gebruiken. Bijvoorbeeld als je op zoek bent naar een andere invalshoek voor je verhaal. Maar net als de andere tools is het een middel dat je kán helpen. Dat hoeft natuurlijk niet 🙂
Anonymous 0 1recht hast, schrecklich wenn Tieren etwas durch Mehcnnenhasd passiert, aber wenn Menschen mist bauen, und unschuldige zu schaden kommen isses ja ok…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!