5 tips voor opvallende content voor recruitment

27 mei 2015, 07:30

Contentmarketing is een hot topic in de marketing. Ook voor recruitment is het van onschatbare waarde. Wat is de kracht van contentmarketing en hoe realiseer je een succesvolle aanpak? In deze blog geef ik 5 tips voor opvallende content. Deze tips zijn ontleend aan mijn whitepaper ‘Contentmarketing voor Recruitment’.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is de kunst om op de juiste plaats, op het juiste moment, precies die informatie te bieden die voor een potentiële kandidaat relevant is. Met voor recruitment als doel om als werkgever de juiste kandidaten aan te trekken, te boeien en aan je organisatie te binden. Doelstelling is om daadwerkelijk een relatie aan te gaan met je doelgroep. Hoe zorg je dat deze relatie tot stand kan komen?

5 tips voor opvallende online content

Je bent een waardevolle werkgever en je hebt zoveel informatie te delen met je doelgroep. Bijvoorbeeld over hoe het is om bij je te werken, wat een bijzondere producten of diensten je ontwikkelt en welke kennis je in huis hebt. Hoe zorg je dat je gezien wordt? Hoe valt jouw boodschap op bij hen die jij wilt bereiken? Er is immers enorm veel informatie beschikbaar op het internet. Hoe zorg je ervoor dat jouw online content eruit springt?

Tip 1: wees online vindbaar

Klinkt als een open deur. Toch komt het maar al te vaak voor dat interessante informatie simpelweg niet gevonden wordt op het internet. Verdiep je in het gedrag van je arbeidsmarktdoelgroep. Spreek dezelfde taal. Weet waar jouw doelgroep actief is, waar zij haar informatie zoekt en welke zoekwoorden zij gebruikt. Zorg dat je websites optimaliseert en verdiep je in search engine optimization (SEO). Wees toegankelijk voor mobiele toepassingen. En zet zoveel mogelijk (betaalde en onbetaalde) kanalen in om je content te promoten. Hoe meer jouw content gedeeld wordt, des te groter je vindbaarheid wordt in Google.

Tip 2: kies een knallende titel

Het internet loopt over van de interessante artikelen en bijdragen. Hoe zorg je dat je opvalt in het enorme aanbod aan informatie? Bedenk een knallende titel. Een titel die de aandacht trekt en nieuwsgierigheid opwekt. Eén die opvalt en direct vertelt wat je te bieden hebt. Laat je niet verleiden om in de titel meer te beloven dan je daadwerkelijk biedt. Je zult de lezer onherroepelijk teleurstellen en dat wordt keihard afgestraft. Met alle gevolgen voor je employer brand van dien.

Tip 3: gebruik video, beeld en illustraties

Hoe prikkel je de doelgroep en hoe wek je binnen een paar seconden de interesse van je publiek? Dat kan onder andere door visuele content te gebruiken. Met aansprekende foto’s, video’s en andere informatie trek je de aandacht in de veelheid aan informatie op het internet. Wist je dat 65 procent van de mensen visueel is ingesteld? In de communicatie verloopt ruim 90 procent via non-verbale lijnen. Bovendien verwerkt ons brein visuele content sneller en onthouden we een beeld eerder dan tekst. Met visuele content vergroot je de kans dat bezoekers je bericht lezen, langer op je website blijven en je content via social media delen. Bovendien vergroot visuele content de online vindbaarheid van je bericht.

Deze commercial geeft je een indruk van de waarde van video in marketing.

Tip 4: gebruik je content meervoudig

Ben je erin geslaagd waardevolle content te creëren? Dan is het zaak deze zoveel mogelijk te benutten. Probeer zoveel mogelijk om één bericht op verschillende manieren te delen: in verschillende vormen en op verschillende kanalen. Dit heeft vele voordelen. Het is efficiënt, het versterkt je boodschap, het vergroot je zichtbaarheid en je bereikt je doelgroep op verschillende niveaus. Iedereen heeft immers zijn eigen vorm van informatieverwerking.

Tip 5: denk aan een duidelijke call to action

Vooraf heb je in je doelstelling bepaald waarom je de content deelt. In je call to action kun je je doelgroep vragen te reageren, een kennisdocument te downloaden, je recruitmentsite te bezoeken of langs te komen op een open dag. Kies voor één duidelijke call to action. En stel daarbij je doelgroep centraal. Stap niet in de valkuil ineens commercieel en schreeuwerig te gaan ‘zenden’. Denk eraan: contentmarketing gaat over relaties bouwen.

Gratis whitepaper

Wil je meer weten over contentmarketing en hoe het kan bijdragen aan een succesvol recruitment? In mijn whitepaper beschrijf ik in ruim 20 pagina’s hoe je als recruitment een krachtige contentmarketingstrategie kunt formuleren en implementeren. Een praktische handleiding, geïllustreerd door een schat aan inspirerende voorbeelden op het gebied van werving, recruitment en employer branding. Je kunt de whitepaper Contentmarketing voor Recruitment hier gratis downloaden.

Manola van Diest
Marketing communicatie adviseur bij Connexys & freelance

In haar tijd als coördinator marketingcommunicatie bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie ontstond een passie voor arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment. Toen ze vervolgens werd uitverkoren als redacteur bij vakmagazine Werf& en kenniswebsite werf-en viel werd één en één twee en kon ze haar ei kwijt in beide passies. Inmiddels werkt ze als Social Media & Contentmarketeer bij Connexys, specialist in recruitment software, en is ze daarnaast zelfstandig marketingcommunicatie adviseur, redacteur en copywriter met als specialisatie arbeidsmarktcommunicatie. Behalve het schrijven van commerciële (web)teksten, schrijft ze voor diverse opdrachtgevers en kanalen in de vorm van blogs, artikelen en interviews op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, recruitment en employer branding.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Maurice Hennevelt

    Goed stuk Manola. Ik sluit me volledig bij je aan. Content is super belangrijk voor het succesvol aantrekken van talent en past ook prima bij wat ik de “Inbound recruitment” strategie noem!


    27 mei 2015 om 14:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!