Je bekijkt een artikel van Teamleader
partner

6 stappen om al je projecten te realiseren #adv

23 maart 2017, 09:30

Manage je ideeën, niet je tijd

Je kunt je tijd niet managen. Tijd is een eenheid die je niet kunt veranderen, tenzij je zo snel gaat als het licht – daar werken we nog aan. Het enige wat je kunt managen zijn je ideeën en wat je ermee wilt doen in de 24 uur die je per dag hebt.

“Ik had er geen tijd voor”

Je bent dit jaar vast begonnen met het opzetten van een marketingplan en daarbij heb je doelen gesteld voor 2017. Het is nagenoeg zeker dat je vorig jaar hetzelfde hebt gedaan, maar niet al je plannen hebt uitgevoerd of je doelen bereikt. “Ik had geen tijd! Als de dag nu 26 uur zou duren…” Even eerlijk: jij weet ook wel dat een 26-urige dag je niet verder had geholpen.

Wat is er aan de hand?

Gewoon de realiteit. Ook al wil je het liever niet toegeven, je agenda is chaos. Het lijkt waarschijnlijk meer op een volgekalkt notitieblok met haastig geschreven regels, aantekeningen, correcties en gekras. Een plek waarop het onmogelijk is om ruimte te vinden om een stilliggend project op te pakken en te realiseren. “Ik wil het wel, echt! Maar er is geen plek meer voor!” Bovendien weet je niet meer waar je moet starten, er moet ook zoveel gedaan worden. Het gevolg is dat je meegaat in de waan van de dag. Iedere dag weer opnieuw.

Je project heeft allesbehalve je onverdeelde aandacht, omdat een tsunami van taken je dagelijkse werkzaamheden hebben overgenomen.

Organiseer je ideeën

Wat jou nu overkomt is normaal. Je bent het slachtoffer van mentale overload en gebrek aan controle.

Het lijkt tegenstrijdig, maar het eerste wat je moet doen is even stilstaan, op adem komen en reflecteren. Is dat idee echt zo belangrijk? Bevorder je hiermee de levensvatbaarheid of groei van het bedrijf? Als het antwoord ja is, verschuil je dan niet achter agendatechnische excuses. Er is altijd tijd voor belangrijke zaken.

Start met het organiseren van je ideeën door de dreigende tsunami om te zetten in bevaarbare golven. Hiervoor hoef je niets anders te doen dan de volgende 6 stappen te volgen:

1. Heb duidelijk voor ogen wat je wilt bereiken: een nieuwe markt aanboren, je werkmethoden veranderen, een nieuwe doelgroep bereiken, het imago van het bedrijf verbeteren… Schrijf het op, hoe gedetailleerder hoe beter.

2. Teken een tijdlijn en zet de start- en einddatum van je project op weerszijden.

3. Zet de taken die je moet voltooien om het project te realiseren in de tijd uit op de lijn. Dit is de meest belangrijke fase, want je zult zien dat wanneer je taken opschrijft, nieuwe zullen ontstaan en je zult de tijdlijn meerdere malen moeten aanpassen voordat het je past.

○ Bepaal data aan de hand van de je werk op jaarbasis. Als de piek in werkdruk op de marketingafdeling tussen maart en mei ligt, plan je geen moeilijke taken voor het project in die periode. Het is beter om een project te vertragen dan overspannen te raken van een te hoge werkdruk en angst nog voordat het zomer is.

4. Leg de tijdlijn even opzij zodra deze af is en kijk er een paar dagen later weer naar. Pas deze aan op basis van de ideeën die in de tussenliggende dagen bij je opgekomen zijn.

5. Voeg de projectplanning toe aan je agenda.

6. Wees gedisciplineerd, werk van taak tot taak en voor je het weet ben je zo goed op schema dat het jezelf zal verbazen.

Focus, planning & controle

That’s it! Planning en controle. Je hebt je gefocust op je idee en in de tijd uitgezet. Je overweldigende project is nu een serie van overzichtelijke taken. De dagen van mentale overload en gebrek aan controle zijn voorbij.

Wij kunnen je niet helpen met het zetten van deze stappen. Het creëren van een plan van aanpak voor je projecten is echt aan jou. Wel bieden we je een helpende hand met onze tool die je kan helpen om het project volgens planning uit te voeren en te voltooien.

Benieuwd naar de tool? Probeer ‘m uit!

De projectmanagementtool is ontworpen voor ieder project dat jij en je collega’s willen uitvoeren. Het helpt je niet alleen te werken met de ideeën van je klanten, maar ook je eigen. Integreer jouw goede voornemen als één project binnen de management tool, deel het met je collega’s en je kunt altijd en overal op een systematische en professionele manier aan je project werken.

Op dit moment kunnen we je niet meer bieden dan dat, maar we blijven natuurlijk werken oplossing om voorbij de snelheid van het licht te kunnen gaan…

Teamleader CRM: one overview for all your customer data. Easy to use, accessible at any time and at any place. Our tool allows you to online manage your customers, send invoices and easily plan projects to help you speed up your administration. Have a question? We are here to help!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!