7 toepassingen van subscription e-commerce

12 januari 2016, 12:00

Subscription e-commerce, het aanbieden van je producten of diensten in abonnementsvorm, wint steeds meer terrein in Nederland. In de Verenigde Staten is het al een zeer gewaardeerd en rendabel business model. Maar liefst 30 procent van de online shoppers in de Verenigde Staten heeft een online abonnement, zo stond onlangs in de Twinkle 100. Ondanks dat het subscription model vaak eenvoudig lijkt, zijn hier veel variaties op te bedenken. In dit artikel worden 7 toepassingen van het subscription model beschreven.

1. Pakketten

Online abonnementen komen voor in velen vormen en maten. De meest voorkomende vorm is het aanbieden van standaard pakketten. Vaak duiden bedrijven deze aan van small tot large en van basic tot premium. De prijs, het aantal producten of diensten of de service verschilt per variant. De enige mogelijkheid om uit te breiden is het abonnement upgraden naar een hoger pakket. Een aantal voorbeelden van een abonnement op basis van pakketten zijn: HelloFresh, Exact Online en MailChimp.

Pakketten zijn overzichtelijk voor ons als ondernemers, helemaal als we hier weinig variatie in bieden. Daarnaast zorgt het aanbieden van standaard pakketten voor een duidelijke voorspelling van de omzet. Het aanbieden van drie variaties levert de meeste conversie op, omdat we vaak geneigd zijn om voor de ‘gulden middenweg’ te gaan (zie MarketingOnline). Let wel, staan gewenste producten of diensten niet tussen de geboden abonnementen, kan dit tot conversieverlies leiden. Mocht je voor pakketten gaan, let er dan op dat je alle producten of diensten noemt die jouw concurrenten ook aanbieden.

2. Productniveau

We hebben vaak de neiging om zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, helemaal als het om abonnementen gaat. Heb je een aantal producten die je eenmalig en als abonnement aan wilt bieden? Dan kun je de keuze door je klant laten maken. Het is zelfs mogelijk om de klant zelf de herhaalfrequentie te laten kiezen.

Dit maakt je businessmodel flexibel. Je wilt immers voorkomen dat klanten straks met een overvloed aan voorraad zitten en daardoor het abonnement opzeggen. Let er wel op dat je niet te veel mogelijkheden biedt, om verwarring te voorkomen. Een aantal voorbeelden van abonnementen op productniveau zijn Hairlabs en Koffiecentrale.nl.

3. Variabele box

De variabele box is tot nog toe het meest populair onder webwinkels. In de meeste gevallen wordt hier een volledige categorie-pagina of website aan gewijd. Alle producten die getoond worden op deze pagina, kunnen in de variabele box geplaatst worden. Het aantal producten bepaalt uiteindelijk de abonnementsprijs. De klant kan daarnaast zelf zijn herhaalfrequentie kiezen of deze wordt bepaald door de aanbieder.

Vaak wordt er vlak voor het versturen van de volgende termijn een e-mail verstuurd met een herinnering. Door deze herinnering kunnen mensen de inhoud van hun variabele box aanpassen, zodat zij niet met overtollige voorraad komen te zitten en niet het gevoel krijgen dat ze ergens aan vast zitten.

Het voordeel van de variabele box is dat de abonnee flexibel is en het gevoel krijgt zelf de controle te hebben over het abonnement. Telecombedrijven spelen al in op deze trend door het aantal MB’s en belminuten elke maand aanpasbaar te maken. Dit zorgt ervoor dat er minder wordt opgezegd dan bij vaste varianten. Aan de andere kant is de variabele box ook meer een uitdaging. Aangezien het aantal terugkerende producten per termijn kan verschillen, dien je de capaciteiten te hebben altijd producten op voorraad te hebben. Je kunt een abonnee in deze variant niet teleurstellen.

4. Curated

Een curated abonnement is erg populair in de Verenigde Staten. Concreet houdt dit in dat de klant een abonnement afsluit en elke maand een verrassing op de mat ontvangt. Het bedrag van het curated abonnement blijft stabiel, de ondernemer bepaalt uiteindelijk de inhoud van het abonnement.

Bij curated abonnementen zie je vaak uitschieters. Kortom, eens in de zoveel tijd wordt er een product geleverd, wat een stuk meer kost dan de abonnementsprijs. Het voordeel hiervan is dat je als aanbieder zelf kan bepalen, per termijn, wat je marge wordt. Ook zal een abonnee door deze uitschieter geneigd zijn langer lid te blijven. Het lastige aan een curated abonnement is om je abonnees continu weer te kunnen verrassen. Wanneer zij één of twee keer teleurgesteld zijn, ben je ze kwijt. Een mooi voorbeeld van een curated abonnement is het Amerikaans Birchbox.

5. Diensten

Naast abonnementen op fysieke producten, worden er ook veelvuldig abonnementen op diensten aangeboden. Dienstenabonnementen komen het meest voor op de zakelijke markt. Enerzijds om de investering van de klant laag te houden, anderzijds om de omzet van de ondernemer constant te houden. Ook zijn er een aantal succesvolle dienstabonnementen voor consumenten, zoals Spotify en Netflix.

Het aanbieden van een abonnement op diensten levert voor de aanbieder de beste marge op. Toch komt er vaak meer bij kijken dan enkel het leveren van diensten. Ook hier zijn verschillende varianten in. Lever je een kant-en-klaar dienstenpakket waar je zelf niets meer voor hoeft te doen? Of lever je een dienstenpakket waar je arbeidsuren voor moet maken? In dit laatste geval is het belangrijk dat het binnen de afgesproken arbeidsuren blijft. Klanten hebben vaak de neiging om extra service te vragen, maar officieel heeft een klant enkel recht op de geboden service binnen het abonnement.

6. Verhuur of lease

Je zal de reclame waarschijnlijk al gehoord hebben op de radio: “Neem nu een Volkswagen abonnement! U regelt de brandstof wij de rest.” Het Volkswagen-abonnement is hetzelfde als het leasen van een auto. Gebruikers genieten dezelfde voor- en nadelen, echter wordt het abonnement toegespitst op de ZZP’er en consument. Zo kun je bij het Volkswagen abonnement maximaal 30.000 kilometer per jaar rijden, terwijl bij een leaseauto het maximum vaak op 80.000 kilometer per jaar ligt. Daar tegenover staat dan wel een voordeliger tarief, ten opzichte van leasen.

Ook verhuur speelt een belangrijke rol momenteel in de online wereld. Het verhuren van hardware en software bijvoorbeeld, waarbij de leverancier verantwoordelijk is voor onderhoud. De as a service-diensten.

7. Onderhoud

We kennen het allemaal, we laten onze iPhone vallen en het scherm is kapot. Als je geluk hebt, heb je een verzekering of reparatieservice afgesloten. Als je pech hebt, betaal je een flinke prijs voor de reparatie. Onderhoud is erg belangrijk en het aanbieden van een abonnement hierop des te interessanter. Omdat wij niet van verrassingen houden als het gaat om hoge kosten, nemen wij uit voorzorg liever een abonnement op reparatie of onderhoud.

Abonnementen voor reparatie en onderhoud zijn zeer rendabel. Puur omdat niet iedereen gebruik maakt van het abonnement. Wel zul je goed moeten kunnen filteren wanneer er misbruik gemaakt wordt van het abonnement. Mensen hebben vaak de neiging om minder voorzichtig met hun spullen om te gaan, omdat ze toch een abonnement op reparaties hebben.

Abonnementsmodellen voor betere klantrelaties

Ondernemers zijn op zoek naar (nieuwe) manieren om klanten aan hun te binden. De opkomst van subscription e-commerce draagt bij aan deze behoefte. Los van de behoefte van ondernemers, laat ook de consument onbewust merken dat zij klaar is voor de volgende stap. De tijd dat wij vol trots een auto kochten na jarenlang sparen is geweest, onze generatie neemt een abonnement! Toegang wordt in steeds meer gevallen belangrijker dan bezit.

Met onze generatie bedoel ik de leeftijdscategorie van 18 tot en met 40 jaar. Deze generatie staat open voor vernieuwing, is zich over het algemeen bewust van de mogelijkheden en vertrouwt op de flexibiliteit van het abonnement. Mijn persoonlijke verwachting? Over een jaar ziet de online wereld er heel anders uit en draaien we niet alleen meer op eenmalige transacties. We gaan een relatie aan met onze klanten, bijvoorbeeld door abonnementsmodellen, die veel waardevoller zijn dan voorheen.

Jessica Risch
Founder & CEO bij Woosa B.V.

Jessica Risch is sinds 2017 gestart als ondernemer in de e-commerce en heeft inmiddels 7+ jaar ervaring met business modellen gericht op Subscription Commerce. Jessica is een echte voorvechter van e-commerce in combinatie met abonnementsmodellen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Wouter Hoolwerf

    Erg interessant onderwerp, ik heb dit eerder in mijn branche ook gezien. Er is een speler in mijn branche die een ‘abonnement’ aanbied waarbij je korting krijgt op het product in abonnementsvorm. Dat is natuurlijk een erg primitieve vorm van een subscription model. Ik kan mij een meer adviserende vorm als meerwaarde indenken en na het lezen van dit artikel heb ik ook meteen plannen om dat uit te werken. Voor mij is de grootste uitdaging dan echter hoe je de betalingen zou moeten verwerken? Euro incasso is te bewerkelijk. Een link sturen voor vooruit betaling eveneens erg bewerkelijk. AfterPay e.d. is weer prijzig.. Suggesties?


    13 januari 2016 om 13:15
    jhoogsteen

    Hoi Wouter, goed om te lezen dat je enthousiast bent over het subscription model. Het past zeker goed bij jouw assortiment.

    Maar natuurlijk heb ik suggesties. Mempay: een cloud-based subscription platform. Geschikt voor terugkerende betalingen, welke aansluiten op een abonnementsvorm. Ik ben zelf werkzaam voor Mempay, kortom onze blogposts komen vanuit de praktijk ervaring.


    13 januari 2016 om 13:28
    Tom Ridder

    Beste Jessica,

    Goed artikel en kan me als twintiger heel goed identificeren met dit verhaal. Zelf woon ik in Amsterdam en maak ik gebruik van Car2go (abonnementsdienst voor het gebruik maken van een auto) en bijvoorbeeld Netflix. Waar vroeger veel mensen een auto namen op hun 18e, zie ik nu om me heen vooral mensen zonder auto en het liefste zo min mogelijk bezit. Onze generatie geeft meer om “experiences”, dan om bezittingen. Het enige nadeel van abonnementdiensten vind ik dat je hiermee monopolisten in de hand speelt, zie: Spotify, Netflix, Car2go, etc. Belangrijke bezittingen komen hiermee in handen van een paar grote bedrijven, die de gehele markt bepalen.


    22 januari 2016 om 10:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!