7 waardevolle tools voor redactie en promotie van je blog
Bloggen kan een waardevolle bijdrage leveren aan het versterken van je online positionering. Vaak is een blogpost de eerste indruk die iemand krijgt van jou of je bedrijf. Daarom doe je je best om waardevolle informatie te delen om de ander iets te leren en waaruit tevens je expertise blijkt. Maar een écht goede en interessante blog schrijf je niet zomaar even. Het vergt een goede voorbereiding en na publicatie begint het promotiewerk. Gelukkig zijn er online gratis blogtools te vinden die je kunnen helpen om dit proces wat gemakkelijker te maken.
Omdat er op internet veel verschillende gratis blogtools te vinden zijn, heb ik grondig onderzoek verricht om de beste te vinden die er zijn. Ik heb er twaalf gevonden die ik nu ook zelf regelmatig gebruik. Ik deel ze graag met je en ik vertel er ook meteen bij hoe je ze kunt gebruiken bij het schrijven van een blog. In het vorige, eerste deel ‘5 gratis tools voor de beste blogideeën en pakkende titels‘ vertelde ik welke tools je kunt gebruiken bij het genereren van blogideëen en het bedenken van een pakkende blogtitel. In dit tweede deel ga ik dieper in op tools die je kunt gebruiken voor het redigeren en promoten van je blog.
Het aanbrengen van structuur
Om structuur aan te brengen in je blog kun je gebruikmaken van de AIDA-methode. Dit staat voor ‘attention – interest – desire – action’. Als je hier meer over wilt weten, kun je de blog van Mindtools raadplegen.
Wist je dat de meeste mensen niet echt lezen op internet, maar scannen? Zorg er daarom voor dat je blog goed te scannen is. Dit kun je doen door korte paragrafen te schrijven en (veel!) subkoppen, lijsten en afbeeldingen in te voegen.
Waar je blogtitel lezers aantrekt, moet je hun aandacht vast proberen te houden met een ijzersterke introductie. Voeg een persoonlijk of interessant verhaal toe van een expert of beroemdheid om hun aandacht vast te houden. Alex Turnbull ontdekte dat dit, door op deze manier storytelling toe te passen in de introductie, tot 300 procent meer lezers naar je blog trekt die ook tot wel 520 procent langer op de pagina blijven!
Volgens Neil Patel kunnen verhalen werken, maar zijn er goede en slechte manieren om ze te vertellen. Hij deelt een tip: wanneer je je artikel met een verhaal wilt beginnen, onthul de conclusie dan pas als de lezer al verder in het artikel of aan het einde is. Dit is één van zijn 9 tips voor het schrijven van sterke introducties.
- Houd je eerste zin kort.
- Zeg iets ongewoons.
- Herhaal de titel niet.
- Houd de introductie kort.
- Gebruik het woord ‘jou’, ‘je’ of ‘jij’ minstens één keer.
- Leg in 1 à 2 zinnen uit waar het artikel over gaat.
- Leg in 1 à 2 zinnen uit waarom het artikel belangrijk is.
- Verwijs naar een organisatie of probleem dat je lezers kunnen hebben.
- Ben voorzichtig met verhalen.
Er zijn nog enkele andere belangrijke dingen die je moet weten wanneer je de blog gaat schrijven. De website Blogpros analyseerde de 100 best scorende blogs en maakte daarvan een erg bruikbare infographic met antwoorden op de vraag ‘What makes the perfect blog post?’
Bron: blogpros.com (klik voor grotere weergave)
Mijn eigen onderzoek resulteerde in nog een aantal essentiële zaken die ik in succesvolle blogs terug zag komen. Deze dingen kun je verwerken in je eigen blog om deze geloofwaardiger, gemakkelijker deelbaar en beter vindbaar te maken.
Voeg socialmediaknoppen toe
Om de blog zo gemakkelijk mogelijk te kunnen delen, is het handig om social media knoppen toe te voegen voor je lezers. Als je WordPress gebruikt voor je blog, kun je de DigDig-plugin installeren. Daarmee voeg je op een simpele manier een zwevende zijbalk met socialmediaknoppen toe.
Voeg ‘tweetable quotes’ toe
Met ‘sound bites’ of ‘tweetable quotes’ kun je meer social shares naar je content trekken. Mensen vinden het leuk om korte quotes of wijsheden te delen, dus het is niet verrassend dat ‘tweetable quotes’ tot wel 200 procent meer tweets kunnen opleveren. Je kunt ‘tweetable quotes’ maken via een online service of met WordPress Plugins zoals TweetDis of TweetThis.
Voeg zoekwoorden toe aan je url
Volgens Google kun je het beste drie tot vijf zoekwoorden in je url zetten voor een betere vindbaarheid. Voor deze blog zijn de zoekwoorden bijvoorbeeld ’tools’, ‘redactie’, ‘promoten’ en ‘blog’. Deze kunnen als volgt in de URL van het artikel worden verwerkt: “http://www.marketingfacts.nl/berichten/7-tools-redactie-promotie-blog”.
Voeg links naar andere succesvolle blogs toe
Blogpros’ studie over 100 best scorende blogs ontdekte dat succesvolle blogs een gemiddelde hebben van ongeveer 10 links in elke blog. Wanneer je de links toevoegt, kies je de optie ‘openen in nieuw tabblad’ zodat de lezer de originele pagina (jouw blogpost) niet verliest.
Voeg ‘tags’ toe
‘Trending hashtags’ binnen je branche kunnen je te helpen op te vallen. Om deze te vinden, kun je de Ritetag-tool gebruiken.
Het einde van je blog is net zo belangrijk als de introductie. De meeste mensen onthouden de opening en het slot in plaats van de kern. Je laatste zin wordt gelezen door mensen die scannen. Op Rainmaker.fm deelt Demian Farnworth 5 manieren om het perfecte slot te schrijven.
- Voeg een call-to-action toe: één kleine actie kan al een verandering teweegbrengen en zo blijft het beheersbaar.
- Vat de conclusie samen: mensen lezen de blogtitel, scannen het artikel en lezen het einde omdat ze op zoek zijn naar de samenvatting.
- Eindig met een cliffhanger: vertel niet alles, maar houd de lezer in spanning tot het volgende artikel of de volgende video.
- Eindig met een vraag: laat de lezer achter met het gevoel dat ze iets missen. De laatste zin begint met ‘de’ en zorgt voor een ‘aha-erlebnis’.
- Je einde moet voelen als een boek dat sluit: het moet aansluiten op het begin van je blog. Zodat de lezer een nieuw idee/oplossing heeft ontdekt of iets nieuws heeft geleerd.
Het vinden van betaalbare afbeeldingen
Het is niet gemakkelijk om betaalbare afbeeldingen te vinden voor je blog. Fotolia is top omdat zij een uitgebreide database hebben met betaalbare kwaliteitsfoto’s die je voor je blog kunt gebruiken. Maar ook Pixabay en Kaboompics zijn goede opties voor gratis foto’s, vectoren en illustraties. Ter informatie deel ik de stappen die ik (in Fotolia) doorloop om geschikte en betaalbare afbeeldingen voor blogs te vinden:
- Kies de zelfstandig naamwoorden uit je blogtitel. Dat zijn je sleutelwoorden.
- Typ deze sleutelwoorden in de zoekbalk in Fotolia. Je krijgt dan de best passende afbeeldingen. Kies vervolgens een afbeelding die je geschikt vindt voor je blog. Om vergelijkbare afbeeldingen te vinden, klik je onderaan de afbeelding op ‘zoek vergelijkbare content’. Nu kun je een afbeelding kiezen. Let wel: bij een gratis account heeft de afbeelding het Fotolia-watermerk. Als je een bruikbare afbeelding gevonden hebt, kun je credits kopen waarmee je de afbeelding kunt betalen.
- Voeg de afbeelding in de rechter- of linkerbovenhoek in om op die manier de leesbaarheid te vergroten. Volgens Buffer zorgt het plaatsen van een afbeelding in de rechter- of linkerbovenhoek van je blog ervoor dat de eerste paar regels in je blog korter worden. Dit verkorten zorgt voor minder tekens per regel. Minder tekens per regel heeft een psychologisch effect op de manier waarop we naar content kijken. Hoe minder tekens, hoe gemakkelijker de tekst te verwerken is en hoe minder moeilijk het lijkt.
Hoeveel afbeeldingen moet een blog hebben? De resultaten van de Blogpros-studie geven aan dat 100 succesvolle blogs een gemiddelde hadden van één foto voor elke 350 woorden.
Het redigeren van de tekst
Voordat je de blog publiceert, is het verstandig deze grondig te controleren op taal- en spelfouten of vreemde zinnen. Meestal lees je er zelf overheen omdat je de tekst zelf al zo vaak hebt gezien. Om de leesbaarheid van Engelstalige blogs te checken kun je gebruikmaken van de Hemingway editor of readability-score.com.
De editor geeft je tekst een score en suggesties over hoe je je blog kunt verbeteren. Voor Nederlandstalige blogs heb ik nog geen vergelijkbare tool kunnen vinden. We zullen het voorlopig moeten doen met de spellingscheck in Word.
Om je blog zorgvuldig te checken op spelling en grammatica kun je een kennis om feedback vragen. Ik heb geen bruikbare tool kunnen vinden die dat proces gemakkelijker maakt. Natuurlijk kun je ook Google Docs gebruiken of de Share a Draft-plugin van WordPress. Medium heeft ook een mogelijkheid om een conceptblog te delen met vrienden vóór publicatie, maar er is geen mogelijkheid voor je kennissen om het aan te passen of opmerkingen te plaatsen. Ik ben dus nog steeds op zoek naar een tool die het redacteuren mogelijk maakt om gezamenlijk dezelfde blog na te kijken. Als jij er een gevonden hebt, laat het mij en de rest van de lezers dan weten door een reactie achter te laten onder deze blog.
Het promoten van je blog
Ondersteun je blog met aantrekkelijke visuals. De gemakkelijkste manier om ze te maken is door Canva te gebruiken. Het is een gratis web-based ontwerptool die je helpt bij het maken van web-, blog-, of socialmedia-afbeeldingen (met de juiste afmetingen voor verschillende socialmediaplatformen). ‘Canva for Work’ is onlangs officieel gelanceerd. Als je de eerste wilt zijn om dat te proberen, registreer je dan alvast hier.
Indien je content uit veel getallen bestaat, bijvoorbeeld uit een onderzoek, dan is Piktochart een betere en gebruiksvriendelijke optie. Daarmee kun je gratis de mooiste infographics maken. Heb je een survey gemaakt met Surveymonkey? Dan kun je de resultaten rechtstreeks importeren in Piktochart.
Heb je je visual eenmaal klaar, dan kun je blog gaan publiceren. Dit kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld via e-mail of social media. Met Mailchimp kun je gemakkelijk mailinglijsten maken die je kunt onderverdelen in verschillende segmenten (doelgroepen). Om op social media te publiceren, kun je gebruikmaken van verschillende gratis tools die beschikbaar zijn, zoals Hootsuite, Tweetdeck en Buffer. Ik gebruik ze allemaal, momenteel is Buffer mijn favoriet omdat het erg gebruiksvriendelijk is op mobiele apparaten, zonder ingewikkelde extra’s. Als je WordPress gebruikt voor je Engelstalige blog, kun je overwegen om CoSchedule te gebruiken. Met deze plugin kun je zowel je blog als je socialmediacontent op hetzelfde moment samenstellen – voordat je gaat publiceren.
Een andere methode om te publiceren is op externe websites of gastblogs. Je kunt dit handmatig doen, maar dit is een vrij tijdrovend proces. Daarom gebruik ik de ‘outreach tool’ Buzzstream. Met deze tool kun je e-mailtemplates gebruiken om experts en bloggers in je werkveld te bereiken.
Wil je meer weten over wat je kunt doen om je blog te promoten? Dan kun je de podcast van Amy Harrison ‘Hit Publish‘ eens kunnen beluisteren op Rainmaker FM. Hierin deelt zij negen technieken voor het promoten van content na publicatie.
De tools die ik in deze en de vorige blog heb gedeeld hebben mij geholpen om het schrijven van een blog gemakkelijker te maken. Ik hoop dat dit voor jou ook werkt! Ik ben benieuwd naar je mening. Welke tools gebruik jij voor je eigen contentmarketing en waarom werken ze voor jou? Of combineer je specifieke tools vanwege de voordelen die ze bieden?
Als je ondertussen meer wilt weten over individuele tools, kun je kijken naar deze samenvatting met korte videohandleidingen van elke gratis tool.
Met dank aan de waardevolle content gedeeld door contentmarketing-influencers @copyhackers, @brianclark, @copyblogger, @corey_bos, @neilpatel, @hubspot, @earlytorisehq, @kevanlee, @lenkaistvanova, @courtneyseiter, @socialtriggers, @timsoulo, @jamespars0ns, @alexmturnbull, @njellering, @harrisonamy.
Ik vind dit allemaal steengoede tips voor meer online zichtbaarheid. Dit moet nieuwe bloggers wel een vliegende start geven!