7-Up primeurt met MSN Messenger Wink
Als onderdeel van de Think What You Wink Campagne stelt 7-Up nu ook gratis MSN Messenger Winks beschikbaar. Daarmee hebben ze volgens mij de primeur in Nederland. Merken gaan steeds vaker gebruik maken van deze geweldige grafische mogelijkheid van MSN Messenger.
Een wink is een grafische toevoeging in een chatsessie. Door het drukken op een knopje ‘Wink’ tijdens een chatsessie verschijnt er bij je gesprekspartner (naar keuze) een bewegende zoen, een basketballend jongetje of – nu dus – Fido die eerst z’n handjes laat zien en daarna zelf verschijnt. Er komen steeds meer voorbeelden. Vaak zelfs met geluid. Ook combinaties met video-beelden zijn mogelijk. De creativiteit lijkt onbeperkt.
Op deze wijze maken consumenten zelf reclame voor merken. Het is een vorm van viral marketing die gedurende langere tijd doorwerkt. Een filmpje dat je binnenkrijgt bijvoorbeeld stuur je direct door en dat doe je een week niet meer. Een wink ga je echter zelf gebruiken en dat kan best nog na een maand. De kracht hiervan zal nog sterker worden als de eerste (sorry voor de term) user-generated branded MSN Messenger winks gaan ontstaan: als mensen zelf winks mogen ontwerpen, die insturen en waarbij merken die wederom beschikbaar stellen.
Overigens vind ik het persoonlijk erg leuk dit voorbeeld nu te zien. Eerder schreef ik op mensmerk over potentie van Winks , daarna had Coca-Cola de internationale branded wink primeur en wijdde ik een artikel op Molblog over de grafische mogelijkheden van MSN Messenger. Hierin daagde ik 7-Up uit voor het maken van een Wink voor Fido Dido. En nu is ie er dus. Daarnaast zag ik Ilse graag terugkomen (je hebt immers al Wallpapers e.d. van Ilse). En wacht ik nog op Douwe Egberts (koffietijd), Heineken (biertje?) of Cup-A-Soup (soepie?). Maar veel andere merken zullen ongetwijfeld volgen. En Nederland loopt hierin voorop dus laten we nu vooral niet wachten op succesvolle cases uit Amerika. Hier gebeurt het!
Op die van Heineken kun je denk ik lang wachten…
Volgens mij is het redelijk ‘not done’ om de Messenger doelgroep te targeten met alcoholische advertenties.
Je noemt het een geweldige grafische mogelijkheid. Maar ik vraag me af of de doelgroep daadwerkelijk de moeite neemt deze wink te downloaden/installeren en er dan ook nog is meerdere keren gebruik van gaat maken. Zijn zeker geen stats van bekend over het downloaden en daadwerkelijk gebruiken van deze wink(s)?
Helaas, geen primeur. De film The fantastiek 4 (hoe schrijf je dat?) hebben maanden geleden ook al meerdere winks (zeker 4) gratis uitgedeeld.
@lars: je kan idd gaan wachten op de stats. Ik zal eens nakijken of ik die ergens kan vinden. Maar je kan het natuurlijk ook proberen, experimenteren en zelf uitvinden of het voor jouw merk succesvol is. Zodat we zelf uitvinden wat succesvol is en wat niet om zo zelf de cases te bouwen.
eric l: ik ken de film en het voorbeeld idd niet, zou ik graag eens willen zien. Zou je de goede naam van de film kunnen achterhalen (ik kan t niet vinden). Het is eigenlijk vergelijkbaar met het gebruik van SpongeBob Winks door MTV Networks/Nicolodeon. SpongeBob is natuurlijk in zekere zin een merk hoewel dan meer als een ‘short term brand’ gekarakteriseerd zou moeten worden. SpongeBob is een tijdelijk fenomeen. Het aardige van dit voorbeeld is dat FidoDido direct is gekoppeld aan het 7-up (en daarmee het product) en daardoor blijvend bruikbaar is als Wink. Fido Dido zou ook een blikje kunnen opentrekken met het typisch ‘pssss’ geluid maar daar is blijkbaar niet voor gekozen. Voor wat betreft de directe merk->wink relatie blijft het wat mij betreft een primeur.
5 miljoen downloads, 18 miljoen x gebruikt. dus ruim 3x afspelen en daarna nooit meer gebruiken 🙂
(is wat kort door de bocht, dat weer ik)
@lars/ erwin
Ook wij bij Qi zijn heel benieuwd naar wat de winks in de campagne gaan doen. Het is nog wat vroeg, maar zodra we meer info hebben zal ik kijken of we dat hier met jullie kunnen delen.
Of we echt de eerste zijn met de 7UP-winks weet ik niet. Ik weet wel dat we in de realisatie best wat hobbels hebben moeten nemen voordat ze online konden. Winks zitten in ieder geval an sich nog niet in de normale inkoopprocessen.
De 7UP-campagne loopt verder overigens heel erg goed. User generated content werkt in ieder geval in deze case. Op 7UP.nl hebben we in bijna drie weken al 250.000 gedachtes langs zien komen…
@ Peter
Je noemt hier nog een interessant punt met betrekking tot MSN en alcoholica. Vanuit de STIVA regels mag er inderdaad niets met Messenger worden gedaan. Vreemd, want juist bij Messenger kun je targeten op leeftijd zou je zeggen.
Juist hier ontstaan een aantal interessante vragen: wat is de waarde van het invullen van je leeftijd bij het aanmaken van een MSN login? Is het willekeur dat deze bepalingen alleen voor MSN gelden, of is het terecht? En hoe kan MSN ‘ware leeftijden’ beter garanderen?
Kan het kloppen dat ik de wink niet zie in mijn MSN ?
@ dave
de wink moet men eerst downloaden via het msn tabblad.
Te herkennen aan het fido dido poppetje.
Overigens heb ik msn live messenger (8.0), dus geen idee of dat er mee te maken heeft.
Hi,
Had Chatman (KPN Hi) niet ook z’n eigen winks, in het Chatman MSN Themepack?
Stijn
@ erwin
Er bestaat inderdaad een redelijke kans dat de ingevoerde leeftijd niet klopt. Als je de statistieken bekijkt is er ook niemand die op ‘nee’ klikt bij de vraag ben je 18 ja/ nee. In een tijdperk waarbij iedereen (jong en oud) wettelijk verplicht is om op straat een identiteitsbewijs bij zich te hebben is het anarchie die we wellicht moeten koesteren. Tegelijkertijd: als het gemeengoed is, waarom pikt STIVA alleen MSN eruit? Als ik MSN was zou ik bij een dergelijke willekeur (politiek statement?) hard op zoek gaan naar mijn eigen DIGiD…
@stijn: ik hoorde nu idd zoiets. Maar kan er nu nix meer over vinden op chatman.nl. Mijn chatman buddy reageert wel op theme pack maar refereert me naar een Blue Mountain pagina waar het ThemaPack niet meer staat (althans: ik kan het niet vinden). Begreep wel van Joost Bon van Microsoft dat het MSN Messenger Themepack wel een echt (koopbaar) product is maar dat dat nog niet geldt voor ‘losse’ winks, zoals ze nu zijn gebruikt bij 7-UP. Weet je toevallig of mensen moesten betalen voor de Chatman Themepack?
Nee, de Chatman themepack was gratis te downloaden…
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!