Wat LinkedIn-data de gemeente Amsterdam leert over de arbeidsmarkt en ondernemerschap

3 mei 2016, 08:00

Samenwerking LinkedIn en gemeente Amsterdam op het gebied van data ontsluiting

LinkedIn en de gemeente Amsterdam kondigden onlangs aan samen te gaan werken om de economie en arbeidsmarkt beter in kaart te brengen met behulp van de data van LinkedIn. Op basis van deze data wil de gemeente kijken of zij deze kunnen inzetten om de regio een impuls te geven. Op 15 april werd het eerste onderzoek gepresenteerd. Ik heb de hand weten te leggen op dit rapport en daar staat behoorlijk interessante informatie in.

Datamining

Dat LinkedIn een datagoudmijn is, net als Facebook en Twitter, weten we al lang. In 2011 schreef ik al dat wij verworden zijn tot grondstoffen in de datamining-industrie. Dat weten we en dat vinden velen ook niet erg omdat we in ruil daarvoor vaak gratis gebruik mogen maken van de diensten die deze sociale netwerken bieden. En zolang het publieke, geanonimeerse en geaggregeerde data is, is het ook geen privacy schending. Maar is deze data ook echt bruikbaar voor het bepalen van een economisch beleid?

Grootste regio

Amsterdam is met 908.000 gebruikers de grootste regio voor LinkedIn in Nederland. Via de economic graph (de datamining tool van LinkedIn) heeft LinkedIn van deze regio een analyse gemaakt van zowel de gebruikers als de bedrijven die opereren in deze regio. Zo zijn er 84.000 bedrijven vertegenwoordigd en staan er 9.000 vacatures open op LinkedIn. 65 procent heeft een master of doctoraal gehaald. Het meest opvallende is dat Amsterdam, maar dit geldt voor heel Nederland, relatief veel ondernemers telt.

Actieve gebruikers

Volgens de data-analyse blijkt dat de Amsterdammers zeer actief zijn in de groepen. In de laatste 90 dagen hebben er 5,2 miljoen conversaties plaatsgevonden in groepen. De grootste groep is Iedereen Elke Dag Plezier, maar andere opvallende groepen die veel gebruikt worden zijn Freelance opdrachten en die van de Universiteit van Amsterdam.

Onderwijs

Niet vreemd is het dan ook dat van de Amsterdamse LinkedIn-gebruikers het grootste deel haar opleiding heeft genoten aan deze universiteit. Toch zie je ook dat veel mensen die in Leiden, Groningen, Utrecht, Delft of Rotterdam hebben gestudeerd, nu ook werkzaam zijn in Amsterdam.

Ook hebben veel Amsterdamse professionals buiten Nederland hun opleiding genoten:

Bezige bijtjes

In het laatste jaar hebben 84.000 mensen een nieuwe baan gevonden bij bedrijven in de private sector. Dat is best veel. Kijkend naar het aantal vacatures dat openbaar staat (9.000) bewijst dit maar weer dat de meeste vacatures ingevuld worden binnen het eigen netwerk. Opvallend is overigens dat het de banken zijn die de meeste mensen hebben aangenomen.

Omdat iedere gebruiker tegenwoordig vijftig van zijn of haar Skills kan toevoegen aan LinkedIn, biedt dit natuurlijk een interessant inzicht. Zo blijkt dat van de 84.000 mensen die het afgelopen jaar een nieuwe baan hebben gevonden, 38 procent in ieder geval Social Media Marketing als skill heeft. Daarna komen opvallende skills als Mobile Development (35 procent), Statistical Analysis and Data Mining (34 procent), Digital and Online Marketing (34 procent) en Perl/Python/Ruby (32 procent). Het is dus duidelijk waar de focus van de Amsterdamse bedrijvigheid zich op richt.

Magneetwerking

Uit het onderzoek blijkt verder dat Amsterdam veel talenten aantrekt uit andere regio’s en landen. Veel talent komt uit de regio Utrecht, Den Haag, Groningen en Rotterdam. Opvallend is dat er meer mensen van Amsterdam naar Zwolle trekken dan andersom. Ik kan niks bedenken dat dit kan verklaren. Als iemand die wel weet, dan lees ik dat graag in de reacties hieronder. Ook trekt Amsterdam veel mensen uit India, het VK, Frankrijk, Italië en zelfs Rusland. Daarentegen vertrekt er relatief veel talent naar de Verenigde Arabische Emiraten, Suriname en Noorwegen.

Is deze data nou zaligmakend?

Nee, want niet iedereen vult alles accuraat en naar waarde in (aanname van de auteur). Ook richt deze data zich, wat ook blijkt uit de onderwijsgegevens, zich met name op de hoger opgeleiden. 96 procent van de gebruikers heeft een hogere opleiding, hetgeen niet representatief is voor de volledige beroepsbevolking van Amsterdam. Als je het echter vergelijkt met een standaard onderzoek of diverse steekproeven, dan denk ik dat dit zeker als betrouwbaar gezien kan worden voor het hoger opgeleide deel van de arbeidsmarkt. Wanneer deze data gecombineerd gaat worden met de demografische data van de gemeente Amsterdam dan heb je volgens mij meer een sturingselement.

Natuurlijk is deze data interessant. Voor bedrijven geeft het een goed inzicht in wat er zich afspeelt op de arbeidsmarkt. Voor potentiële werknemers is het goed om te zien welke skills en vakgebieden erg in trek zijn, zodat ze daar hun profielen op kunnen afstemmen. Maar de meeste waarde zit er volgens mij inderdaad in voor Amsterdam. Als regio willen zij zo aantrekkelijk mogelijk zijn als vestigingslocatie voor bedrijven en startups. Amsterdam is er bij gebaat dat zij een aantrekkende werking hebben op talent en dat het onderwijs hoog scoort. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de gemeente deze data verder gaat inzetten bij haar (lange termijn) beleidsplannen.

Hoe zit dat met andere regio’s?

Zelf had ik natuurlijk gehoopt dat de brainportregio (Eindhoven en omstreken) de grootste regio was op Linkedin. Helaas moeten we het doen met een zesde plaats. Ik hoop dat LinkedIn ook voor de andere regio’s de verdere data uit de economic graph zal ontsluiten. Maar misschien is Amsterdam wel de voortrekker geweest en hebben de andere regio’s nu de bal in handen en zullen zij de volgende stap moeten maken. Tenslotte is er wel degelijk een strijd tussen de regio’s als het gaat om werkgelegenheid en vestigingsklimaat. Deze data zal dan zeer bruikbaar zijn.

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Judith

    Beste Jan Willem,

    Interessant materiaal inderdaad. En leuk om voor de verschillende regio’s op een rijtje te zetten.

    Je vraag uit je inleiding beantwoord je echter niet: Is deze data ook echt bruikbaar voor het bepalen van een economisch beleid? Je geeft alleen aan dat je benieuwd bent hoe de gemeente Amsterdam het gaat inzetten. Ik ben benieuwd wat jouw advies is aan de gemeente Amsterdam…

    Weet jij overigens of er iets dergelijks voor Utrecht is? Fijn om te horen. Dank!


    3 mei 2016 om 09:36
    Jan Willem Alphenaar

    @Judith – klopt, de vraag uit mijn inleiding heb ik niet geheel beantwoord.

    Mijn advies aan de gemeente Amsterdam zou luiden: “Kijk goed welk deel van de beroepsbevolking ondervertegenwoordigd is op LinkedIn en kijk waar deze kunnen aansluiten, zodat je een nog beter beeld uit de data kunt halen”.


    3 mei 2016 om 09:39
    Jan Willem Alphenaar

    @judith – de data is op dit moment alleen voor Amsterdam opgesteld, ik zou zelf ook graag andere regio’s zien.


    3 mei 2016 om 09:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!