Simon Sinek in Nederland: “Why leaders eat last”

16 februari 2016, 15:00

Sinek vrijdag 18 maart 2016 in Theater de Spiegel in Zwolle met nieuwe sessie over leiderschap

“Echt een marketingding die WHY, lekker Amerikaans ook. Bij voorbaat ongeloofwaardig dus. Dat werkt in onze organisatie toch echt anders!” “We zijn toch geen Apple?!” “En mooi, die leiderschapsvoorbeelden uit het Amerikaanse leger. Maar we zijn hier in Nederland.”

Herken je deze kritische en ook wel cynische reacties? Ik hoor en lees ze regelmatig als het gaat over Simon Sinek’s ‘golden circle-theorie’ en zijn ideeën over leiderschap. Ik snap wel dat dit weerstand oproept. Echt concreet over wat je dan moet doén, wordt hij namelijk niet. Maar dicht bij huis zijn er bedrijven te vinden die in de praktijk laten zien hoe je er idealen, ambities en commerciële doelen mee kunt realiseren.

Verbluffende eenvoud

Verbluffend eenvoudig die theorie, zo lijkt het. Als je mensen maar duidelijk kunt maken waarom je doet wat je doet, dan voelen ze zich sneller tot je aangetrokken.

Het weten wie je bent als organisatie, (waar je vandaan komt?, wat je roots zijn? en wat is je identiteit?) wie je wílt zijn, (waar je naartoe gaat, je ambitie) en waarom en hoe je doet wat je doet, is handig als je ondernemer bent. Nog handiger is het, als iedereen binnen je organisatie dat weet. Dat de neuzen niet alleen dezelfde kant op staan, maar de voeten ook in dezelfde richting bewegen en de harten hetzelfde ritme slaan. Van betekenis zijn zelfs, als ultiem doel. Dat geeft motivatie en inspiratie.

Geld is daarbij altijd een resultaat en nooit het doel, volgens Sinek. Als je een kleine en/of relatief jonge organisatie hebt, is de kans dat je iedereen mee kunt nemen in dit gedachtengoed relatief groot. Bij organisaties die al (heel) lang bestaan zijn de mensen die de oorspronkelijke WHY uitdroegen vaak niet meer werkzaam in de organisatie. Het is dan echter niet minder belangrijk.

Volgens Sinek is het dan juist van belang, dat de mensen in de organisatie aansluiting blijven vinden bij het gedachtengoed van de organisatie. Het hebben van een leider die dit uitdraagt, helpt uiteraard enorm. Geen ‘marketingding’, maar een bedrijfsbrede DNA-kwestie.

De WHY van Tony Chocolonely

Als je een idealistische insteek hebt, gaat de WHY-theorie ook op. Het meest aansprekende voorbeeld in Nederland vind ik nog steeds het recent uitgeroepen ‘meest inspirerende bedrijf van 2015’: Tony’s Chocolonely. Zou hun WHY “100 procent slaafvrije chocolade voor de hele industrie” een schoolvoorbeeld kunnen zijn, van hoe Sinek het bedoelt?

Met deze ambitieuze missie willen ze de (chocolade)wereld veranderen en zelfs veroveren en dat doen ze niet onfortuinlijk, zo blijkt uit de cijfers. In 2014 hadden ze een omzet van elf miljoen euro en een marktaandeel van 4,5 procent, in 2015 was de omzet twintig miljoen euro en hun marktaandeel gestegen naar 11 procent.

Leef je droom voor zakelijk succes

Of dat te danken is aan het sterk uitdragen van hun WHY is misschien niet wetenschappelijk te onderbouwen. Feit is wel dat ze hun missie benoemen in veel van hun communicatie en deze continu levend houden. Ze léven hun droomambitie. Ze zijn letterlijk van betekenis, minimaal voor de cacaoplantagemedewerkers en hun gezinnen.

Die denk- en werkwijze mag ook best zakelijk succes, lees winst in euro’s, opleveren. Sterker nog, volgens Henk Jan Beltman is zakelijk succes zelfs een vereiste voor dit soort (idealistische) doelen.

Het mooie is dat hij niet boven, maar tussen zijn team staat. Toen hij een tijdje uit de running was vanwege zijn gezondheid, werd hij nauwelijks gebeld met vragen. Zijn team wist wat hen te doen stond en ging zelfstandig en met succes met uitdagingen aan de slag. Hij noemt zich dan ook bij voorkeur ‘Chief Chocolate Officer’, in plaats van directeur.

Deze vorm van bedrijfsvoering leverde Tony’s (en Henk Jan persoonlijk) al eerder prijzen op en dit jaar is Henk Jan zelfs genomineerd voor de titel ‘Marketeer of the Year’. Inmiddels heeft Henk Jan vorig jaar het stokje voor de dagelijkse leiding overgedragen aan ‘First Lady of Chocolate’ Eva Gouwens en richt hij zich op new business, in de breedste zin van het woord.

Waarom een WHY?

Maar als je bedrijf niet klein, idealistisch of ‘jong’ is, hoe kom je dan tot een goede WHY? Zekr als deze nog niet voorhanden is. Heb je er überhaupt wel één nodig? En als je hem al gevonden krijgt (je hoeft hem volgens Sinek niet te verzinnen, want hij is er al, maar misschien moet je hem wel afstoffen of opnieuw formuleren) hoe zorg je er dan voor dat hij goed landt, uitgedragen en vooral geleefd wordt onder al je medewerkers?

Het waarom van een WHY: je gelooft in het nut of niet. Maar als je er mee aan de slag gaat: waar begin je dan? Binnen grote organisaties en organisaties die al even bestaan, gaat Sinek’s theorie vooral over de wil en de noodzaak je aan te passen aan hoe de wereld nu draait. Misschien zelfs om te veranderen. Op een andere manier omgaan met mensen.

Je klanten, maar om te beginnen je medewerkers. Snapt en weet iedereen binnen je organisatie waar je focus ligt, wat je doelen zijn en wat ieders aandeel daar in is? Bewijs je dat, met wat je doet en op welke manier je dat doet? En ben jij als leider bereid daarvoor jezelf op te offeren?

Volgens Sinek: “the true price of leadership is the willingness to place the needs of others above your own.” In zijn video “Why leaders eat last” geeft hij voorbeelden van wat volgens hem het succes is van succesvolle leiders. De Verenigde Naties hebben zijn hulp reeds ingeschakeld en ook diverse wereldleiders zijn geïnteresseerd.

Het begint met je mensen het vertrouwen en de steun geven en ze te beschermen, voor je jezelf beschermt. Logisch? Ja, dat vind ik ook. Maar dit besef is overduidelijk nog niet bij iedereen helder. En dat is uiteraard niet noodzakelijk, maar wat als het klopt wat hij zegt? Voor je het weet eet de hele wereld slaafvrije chocola.

Op vrijdag 18 maart komt Sinek naar theater De Spiegel in Zwolle voor een nieuwe sessie over leiderschap. Door de collegetour-achtige opzet is er ruimte voor het stellen van (kritische) vragen. Ik ben er bij en doe daarna hier verslag van dit event. Maar wat zou jij nou echt graag van hem willen weten? Laat je vraag achter als reactie en wie weet krijg je na 18 maart hier het antwoord.

Als je er zelf naartoe wilt: er zijn nog een paar kaarten beschikbaar. Kijk hier.

Marieke Heesakkers is eigenaar van Mens en Merk. Ze helpt organisaties hun organisatiecultuur te verstevigen en werkgeluk te stimuleren en borgen, door het inzetten van haar kennis en ervaring op het gebied van marketing, communicatie, cultuur en HR. Hierdoor worden organisaties wendbaarder en veerkrachtiger en worden, zijn én blijven mensen betrokken en bevlogen. Dat levert meer op dan alleen duurzame winst in euro's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jaap Schuddeboom

    Ik merk dat sinds ik het niet meer heb over ‘Why, How en What van Simon Sinek’ maar over het waarom van je bestaan als ondernemer, je onderscheidend vermogen en de keuzes die daaruit volgen in producten en diensten voor de klanten die dat zoeken’slaat het aan. Van zzp’er tot grootbedrijf. En als je dan ook nog ‘empowerment’ vertaalt naar het faciliteren en het zelf laten bepalen om werknemers te laten invullen hoe en wat zij geloven in wat leiders (niet noodzakelijkerwijs de managers) geloven, kan je met deze aanpak ver komen in elk type bedrijf.


    22 februari 2016 om 19:51
    mariekeheesakkers

    Dank voor je reactie Jaap! Ja, zeer herkenbaar en ik ben het helemaal met je eens.

    Zo haal je de theorie ook weg van het ‘marketingding’ dat het snel wordt, als je het niet kunt vertalen naar de praktijk.


    22 februari 2016 om 20:02
    Pim Piepers

    Ik ben hier sinds 2012 mee bezig en ik kan gerust zeggen dat het ‘waarom’ van mijn bedrijf (essentieel (online) bestaan) niet of nauwelijks in de spotlights blijft staan. Het ‘waarom’ eerst? Nu, dat is in de praktijk wel even anders…

    Nederlanders zijn veel praktischer ingesteld, wij kijken van nature (denk ik) eerst naar welke problemen je oplost en willen daar gerust voor betalen. Maar als er een soort van geloof, een idealisme achter zit, wordt het te moeilijk. Terwijl dat als mijn klanten na dat ik voor ze een klus had geklaard wel geïnteresseerd waren in mijn ‘waarom’. Eerst presteren, dan zweven.

    Mijn ‘waarom’ wordt ook vaak half grappig door bekenden door de mangel gehaald omdat ze simpelweg niet begrijpen waar het over gaat, te zweverig, te ver weg, te wazig. Dat terwijl diezelfde lolbroeken vaak wel halve Apple evangelisten zijn. Als je dan zelf met je boerenverstand aan komt zetten met je ‘waarom’ (of je golden circle, for that matter) ben je meteen soort van fantast, een dromer, die niet als realistisch wordt gezien.

    Ik vind de theorieën van Sinek zeer zeker nog steeds erg belangrijk en ik zie het nu ook steeds meer terug komen, maar ik heb veel meer gehad aan ‘The Systems Mindset’ van Sam Carpenter. Eerst het mechanische, dan het organische. Tot nu toe geeft dit mij veel meer concrete resultaten, waar Sinkes denkwijzen eerder tot zinloze en oeverloze discussies leidden…


    24 februari 2016 om 07:58
    Maarten van Ham

    Interessante blog Marieke. Wat ik me sterk afvraag hoe Sinek de verschuiving binnen de markt ziet van hiërarchisch georganiseerde organisaties naar de meer flexibele organisaties die denken en werken met hybride teams, onafhankelijk van hiërarchie in relatie tot de why. Dat het handig is een Why te hebben en weten waar je ’s morgens je bed voor uitkomt begrijp ik. Wel zie ik dat veel bedrijven de Why gebruiken om een positionering te “kiezen”. Hier geloof ik niet in. De markt evolueert en verlangt van organisaties steeds meer dat ze flexibeler en in hybride teams opereren. Ik kan me voorstellen dat die positionering top-down hier niet meer bij past. Veel plezier daar. Groet, Maarten van Ham


    26 februari 2016 om 16:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!