Aantal protestbewegingen tegen reclame groeit

24 september 2003, 12:15

In Groot-Brittannie moeten consumenten 1.600 reclame-uitingen per dag verwerken en in de VS 3.000, zo bleek uit recent onderzoek van non glossy lifestyle magazine Genoeg. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het aantal protestbewegingen tegen reclame groeit.

Volgens uitgever van het blad Jeanine Schreurs is dit nog maar het begin van het ons wachtende reclamebombardement. Alles zal naar verwachting in de toekomst reclame bevatten, zelfs de bruidsluier zal hier niet immuun voor zijn. Met de groei van het aantal reclame-uitingen groeit ook het aantal anti-reclamebewegingen. UvA-hoogleraar internationale communicatie Hamelink wil met zijn People`s Communication Charter mensen mobiliseren voor de strijd voor vrije communicatie en democratie. Mensen worden volgens hem niet gezien als consumenten, maar als `funshoppers`. Het aantal mensen dat zich tegen het effect van reclame op de samenleving verzet is groeiende. In Europa is het aantal onthaasters sinds 1997 met 25% gestegen tot 12 miljoen. De meeste protestbewegingen streven ernaar om een andere consumptie-ethiek bij de burger te ontwikkelen. Toch wordt niet verwacht dat de samenleving op korte termijn massaal gaat protesteren tegen reclame. De gemiddelde burger is niet bezig met commercie en ethiek.

Bron:

Adformatie

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!