Actie tegen hate speech over vrouwen op Facebook

24 mei 2013, 08:28

Druk op Facebook via adverteerders

Al lange tijd ergeren diverse vrouwenorganisaties zich groen en geel aan de in hun ogen lakse houding van Facebook bij vrouwonvriendelijke content op het netwerk. Een foto van een borstvoedende vrouw wordt verwijderd wegens ‘pornografie’, maar expliciete grappen die verkrachting en huiselijk geweld toejuichen blijven staan. Ook wanneer deze veelvuldig gerapporteerd worden. Tijd voor actie: een samenwerkingsverband van tientallen vrouwenorganisaties stuurde op 21 mei een open brief naar Facebook en vraagt Facebookgebruikers om via de adverteerders druk op Facebook uit te oefenen.

Gender-based violence op Facebook

In de open brief, te lezen op de site van Women Action Media, verzoeken de organisaties Facebook om nu eindelijk eens actie te ondernemen tegen het verspreiden van goedkeurende of grappig bedoelde content over ‘gender-based violence’, zoals verkrachting en huiselijk geweld. Ze hebben het dan vooral over groepen en pagina’s die hier expliciet over gaan. Voorbeelden zijn de tot voor kort bestaande pagina “Violently Raping Your Friend Just for Laughs” en foto’s van bloedende, geslagen vrouwen met onderschriften als “This bitch didn’t know when to shut up”. De voorbeeldfoto hieronder is een relatief milde uiting, om de lezers van Marketingfacts niet te verjagen.

Voorbeeld advertentie Facebook

Opvallend is dat deze pagina’s en plaatjes blijkbaar aan de richtlijnen van Facebook voldoen en vaak blijven bestaan, ondanks het rapporteren ervan als ‘offensive content’. Dat terwijl er regelmatig afbeeldingen wordt verwijderd van vrouwen die borstvoeding geven, kunstzinnige naakten of andere, niet-seksuele uitingen. Nederlandse voorbeelden zijn het verwijderen van de oude verkiezingsposter van de PSP en de 24-uurs ban van het Facebookaccount van de NOS, omdat ze hadden geschreven over een docent die was betrapt op het kijken van porno. Homofobische en antisemitische uitingen worden wel snel verwijderd. Die vallen namelijk onder ‘hate speech’, terwijl de vrouwonvriendelijke uitingen lijken te vallen onder ‘freedom of speech’. Deze hypocrisie steekt de actiegroep.

De vrouwenorganisaties stellen dat het niet afkeuren van expliciet vrouwonvriendelijke content bijdraagt aan het creëren van een maatschappij waarin we geweld tegen vrouwen normaal gaan vinden. Een voorbeeld uit de vele data: in het Verenigd Koninkrijk vindt inmiddels 36 procent dat als een vrouw wordt aangerand of verkracht wanneer zij dronken is, dit deels of zelfs helemaal haar eigen schuld is. De actiegroep vraagt daarom aan Facebook om expliciet vrouwonvriendelijke uitingen vanaf nu ook als hate speech te bestempelen. En om hun moderators daarin te trainen. Om ervoor te zorgen dat dit verzoek gehoord wordt, roepen ze in de brief op om adverteerders onder druk te zetten.

Actie via adverteerders

Een adverteerder plaatst niet expres een advertentie op Facebook naast zulke hate speech. Facebookadvertenties worden immers getarget op de gebruiker, niet op de content. Dat weet de actiegroep ook, ze zijn niet dom. Maar: je advertentie staat daar maar mooi wel, naast die bloedende vrouw. Wil je dat wel als adverteerder? De actiegroep wijst een selectie van adverteerders op deze ongelukkige plaatsing en daardoor ook op de manier waarop Facebook met het goedkeuren van zulke content omgaat.

Voorbeeld tweet FBrape actie

Via Twitter en Facebook worden onder meer Dove, American Express, easyJet en Vistaprint op een provocerende manier gevraagd om een standpunt. Actievoerders sturen screenshots van geplaatste advertenties naast de gewraakte content. Op moment van schrijven zijn er inmiddels tienduizenden tweets verstuurd. De huidige stand van zaken kun je volgen via de hashtag #FBrape, de site van de actiegroep en het Twitteraccount @everdaysexism.

Het geven van een Nederlands voorbeeld is overigens lastig. Niet alleen moet ik daarvoor eerst een pagina vinden met zulke afbeeldingen, ik moet de pagina daarna ook nog eens liken. Maar het moge duidelijk zijn dat dit Nederlandse adverteerders net zo goed kan overkomen. En dan bedoel ik zowel de ongelukkige plaatsing van de advertenties als de continue stroom van tweets van boze consumenten.

Reactie Facebook en reacties adverteerders

Inmiddels heeft Facebook gereageerd op de actie door hun richtlijnen nog eens uit te leggen. Ze zeggen hard op te treden tegen content die “deemed to be genuinely or directly harmful” is. Echter, content die “distasteful content on its own” is, mag gewoon blijven staan. Geen nieuws onder de zon. De vraag is nu juist of de vrouwonvriendelijke content waar deze actie zich op richt in de eerste of de tweede categorie thuishoort. De actiegroep vindt het hate speech en dus de eerste categorie (net als homofobische en islamofobische uitingen), Facebook lijkt voor categorie twee te kiezen. Samengevat komt het erop neer dat als de getapete vrouw in het voorbeeldplaatje een boerka aan had gehad, de afbeelding waarschijnlijk wel was verwijderd.

Reacties van adverteerders zijn er ook en wel in alle soorten en maten. Sommige, zoals Vistaprint, zeggen iets als “Het is niet onze schuld dat die advertenties daar staan. We hebben geen controle over waar onze advertenties verschijnen.” De tegenvraag van de actiegroep luidt: wil je wel ergens adverteren waar je deze controle mist? Andere bedrijven, waaronder het toch zo vrouwvriendelijke Dove, reageren lange tijd helemaal niet, ondanks duizenden tweets. In de nacht tussen schrijven en publiceren van dit artikel heeft Dove alsnog gereageerd met een vergelijkbare reactie als Vistaprint. Weer een andere adverteerder, Audible, koos er in eerste instantie zelfs voor om kritische Facebookcomments structureel te wissen (oeps, olie op het vuur!). Richting al deze adverteerders wordt de druk verder opgevoerd.

Een andere groep adverteerders reageert wel meelevend of zelfs diep geschokt. Finnair en Zipcar zeggen bijvoorbeeld inmiddels aan de bel te hebben getrokken bij Facebook. Enkele adverteerders zijn zelfs zo ver gegaan dat ze, tot Facebook het beleid wijzigt, hun advertenties in het netwerk hebben stopgezet. Aan deze tweets van Nissan UK is te zien dat op sommige kantoren inmiddels ook allerlei emoties gevoeld worden.

Nissan reactie Facebook

Goede opzet, goede resultaten?

Als feminist die helemaal strijdvaardig wordt van dergelijke acties valt mij op hoe goed in elkaar gezet deze actie is. Ze maken weinig tot geen inhoudelijke fouten. Ze beweren bijvoorbeeld niet dat de adverteerders expres targeten op zulke content. Ze zorgen voor een continue stroom van updates, waardoor je helemaal wordt meegenomen in de gevoelde urgentie. Ze zorgen voor goede follow-ups: adverteerders die actie ondernemen worden uitgebreid bedankt en adverteerders die steken laten vallen worden hier nog eens extra op gewezen. Alle ingrediënten zijn aanwezig voor diverse vormen van succes: awareness bij adverteerders, awareness bij consumenten, mensen die hun Facebookaccount opzeggen en hopelijk uiteindelijk een verandering in het beleid van Facebook.

Wat vinden jullie van deze actie? Is dit de manier om Facebook te dwingen iets te doen aan de richtlijnen en aan de handhaving ervan? Hoe zou jij als marketeer of adverteerder omgaan met zo’n situatie?

Cecile Bol
Schrijver bij Cecile Bol

Met eenmanszaak Studio Vuurvogel schrijf ik teksten voor tientallen grote en kleine organisaties. De tijd vliegt: inmiddels alweer ruim 10 jaar werkervaring. Daarnaast oprichter en hoofdredacteur van Eigenwijs Blij, weblog over duurzaamheid en emancipatie.

Categorie
Tags

21 Reacties

    MikeDie

    Ik vind het goed van de vrouwenorganisaties dat zij op deze manier naar de merken en facebook toetreden.

    Het kan natuurlijk niet zo zijn dat er, in Nederland, zomaar geweldadige etc. pagina’s aangemaakt worden en dat het mag.

    Ik vind het ook erg slecht van facebook dat ze nog een reden bedenken o.i.d. om te pagina niet per direct te verwijderen.

    Als ik zo een merk was zou ik denk ik meteen de feiten binnen het bedrijf laten zien en maken dat ik zo snel mogelijk weg was van deze vorm adverteren. Dan maar andere kanalen waar je meer invloed kan uitoefenen als merk.


    24 mei 2013 om 12:27
    Cecile Bol

    Inmiddels ben ik erachter dat het wel degelijk mogelijk is om een Nederlands voorbeeld te maken zonder dat ik de betreffende pagina moet liken. Weer wat geleerd.

    De foto onder deze link (pic.twitter.com/tCR2DOgVxj) bevat een klein meisje met dichte, blauwe ogen. Eronder beschrijft de plaatser hoe deze het meisje (zogenaamd) in elkaar heeft geslagen (ik las eerst ‘doodgeslagen’, vandaar dat ik het in de tweet over ‘vermoord’ heb, maar hoera, het is ‘gewoon’ in elkaar geslagen). Merken die naast de afbeelding staan zijn onder meer Menzis, Bonprix en Smart cars.

    De foto is eerder gerapporteerd als ‘hate speech’, maar is niet verwijderd. Ik heb hem vandaag als ‘graphic violence’ gerapporteerd en krijg net de melding van Facebook dat het plaatje niet de regels ‘violate’.

    Ik heb ook nog een ergere afbeelding van een meisje op een bed. Ze zit onder het bloed. Misschien nepbloed, maar het blijft een nasty plaatje. Als grap staat in de foto de tekst “Forgot my tampon”. Ik heb deze ook gerapporteerd. Als deze ook wordt ‘goedgekeurd’ door Facebook, zal ik hem verspreiden. Merken die hier naast staan zijn wederom Bonprix en verder Campina en Centraal Beheer. Maar als ik op F5 druk op de betreffende FB-page kan ik nog tientallen andere merken tevoorschijn toveren.


    24 mei 2013 om 17:49
    Ama Schon

    Even een ‘kleine’ wijziging:

    Het is niet een kwestie van “‘gaan wennen” aan hate speech, (zeg maar gerust vuile, insinuerende opmerkingen) maar je mag best spreken van “blijven” wennen!!!

    Want dit loopt al veel langer en NOG steeds is er te veel de tendens “…dat het allemaal niet zo erg is…” maar deze zogenaamde ”grappen” komen per definitie voort uit gedegenereerde ‘geesten’ die daarmee vrouwen degenereren, en dat moet gewoon stoppen.


    26 mei 2013 om 18:20
    Chris Hanselaar

    De houding van Facebook verbaast me helemaal niets. Kenmerkend voor de arrogante wie-maakt-me-wat-houding in Sillicon-Valley. Vroeger als een krant een advertentie plaatste had je editors-in-chief die al gekeken hadden of de advertenties bij de formule pasten, smaakvol waren etc. ging het mis, dan kreeg de redactie een regen aan boze brieven en opzeggingen.

    Nu krijgen we wat we willen, we kunnen helemaal zelf maken wat we willen, en dan blijk je ineens aan de heidenen overgeleverd. Langzamerhand komen we er achter dat “social” niks met sociaal te maken heeft, maar met macht en arrogantie van high-tech instellingen die totaal niet geïnteresseerd zijn in beschaving, een betere mensheid of fatsoenlijk omgaan met elkaar. Gut.


    29 mei 2013 om 07:55
    Ben

    vindt je… o_O

    Vind je, natuurlijk. Proof-reading heeft een plaats.


    4 juni 2013 om 18:41
    Cecile Bol

    Hai Ben. Uiteraard heb ik de brief gelezen. Ik denk (weet) dat je de verkeerde conclusie trekt wanneer je denkt dat WAM “speech that trivializes or glorifies violence against boys and men” wel okay vindt. Dat was echter simpelweg niet het focuspunt van deze campagne. Pick your battles wisely en deze battle draaide om hate speech gericht op vrouwen.

    Dat gezegd vind ik hate speech tegen mannen net zo erg. Wel bekruipt mij het gevoel dat je een punt poogt te maken in de trant van “zeurfeministen ook altijd, mannen hebben ook last van hate speech en seksisme en abuse hoor…”. Ik krijg ook de indruk dat je de voorbeelden er nu even snel bij hebt gezocht. Daarop twee reacties:

    – ik kan je verzekeren dat de vier pagina’s die je aanhaalt absoluut kinderspel zijn in vergelijking met de pagina’s die ik de afgelopen weken heb gezien qua haat en geweld jegens vrouwen. Dat gezegd kun je ze natuurlijk altijd reporten wanneer jij het wel ziet als harde hate speech.

    – daarnaast wijzen alle statistieken erop dat verreweg het meeste geweld (seksueel, domestic, tegen kinderen, etc) wordt gepleegd door mannen. Ook wel door vrouwen, maar verreweg door mannen. Hoewel ik zeker voor equality ben, ligt daar dus een groter probleem dan andersom. Meer te winnen grond.


    4 juni 2013 om 21:45
    Ben

    Ik ben af en toe wat kortaf. Excuses als ik het beeld heb geschetst als zou ik geweld tegen vrouwen niet erg vinden.

    Ik vind alle geweld kwalijk. Hoewel in sommige gevallen verdedigbaar biedt geweld n mijn optiek nergens een blijvende oplossing voor.

    Dank voor het beantwoorden van mijn vragen. Mijn standpunt is echter al lange tijd dat alle vormen van geweld integraal moeten worden aangepakt. Ik begrijp dat men een quick win wil halen, maar aangezien een Amerikaanse feministische beweging deze brief heeft geschreven denk ik dat ze het prima vinden als het blijft bij het uitbannen van geweld tegen vrouwen, en dat is mij een stap te kort.

    Over Nederlandse feministen (v/m) heb ik een heel ander beeld; zij komen veel genuanceerder over dan Amerikaanse feministen (v/m). Ik vertrouw de strijd voor gelijke rechten met een gerust hart aan hen toe.

    Tot zover mijn uitleg over waarom ik zo kort door de bocht reageerde.

    Overigens ben ik niet aanwezig op Facebook, juist vanwege hun beleid, dus rapporteren is voor mij niet weggelegd.


    5 juni 2013 om 15:10
    Ben

    Ik zou bijna zeggen: ik mis Hyves, met z’n gezonde nederlandse beleid… 😉


    5 juni 2013 om 18:17
    jarmila

    Ik wil westhood van apexloans@yahoo.com waarderen voor mij helpen om een dringend lening ik heb opgelicht totaal van $5700 door verschillende nep- lening kredietverstrekkers te krijgen en ik was op een punt van de verkoop van mijn eigenschappen om rond te komen . totdat ik zag een post op het internet over de manier waarop een vriend uit Duitsland kreeg haar lening van de lening bedrijf apexloans@yhoo.com en ik ook toegepast met hetzelfde geloof . en ik heb mijn lening na het eens met de firma bepalingen en voorwaarden .

    Als u behoefte heeft om een ​​lening aan het opstarten van een bedrijf , autolening , medische rekeningen , projecteert leningen , onderwijs, enz contact de firma apexloans via email.apexloans@yahoo.com


    24 april 2016 om 21:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!