Ad Air richt zich vanaf de grond op vliegtuigpassagier in de lucht

29 oktober 2007, 05:45

Bedenker en oprichter van Ad Air Paul Jenkins: ‘An incredible marketing opportunity, I thought. All these potential customers, plane after plane, staring out of the window, with nothing else to do.’ Klaar ben je: het idee voor Ad Air was geboren. Enorme advertenties op de grond, die zich richten op vliegtuigpassagiers. Want die kijken toch alleen maar verveeld uit het raam (via: InfoPub).

‘These advertisements are enormous. Our standard offering is 20,000 m2 that’s nearly 3 times the size of manchester united’s football pitch at Old Trafford,’ schrijft het bedrijf op zijn site.

Ad Air werd vijf jaar geleden al opgericht. Maar over de plannen die ze hadden heeft het bedrijf de kaken op elkaar gehouden. Wel heeft Ad Air, in alle luwte, contact gezocht met grote vliegvelden. Tot nu toe doen er 18 mee met het concept. Waaronder London Heathrow, Los Angeles (LAX) en het vliegveld van Dubai, waar de eerste rollout zal plaatsvinden.

De kosten voor zo’n gigantische advertentie op de grond nabij een vliegveld bedragen 80.000 pond per maand. Dat is nogal een sloot geld. Maar Jenkins gelooft dat het zó nieuw, opvallend en anders is, dat adverteerders dit bedrag wel willen betalen.

‘The Ad-Air advertisements are clearly visible for around 10 seconds or more dependant on the site’s proximity to the runway,’ meldt Ad Air op de website onder het kopje ‘audience’. Aldaar staan ook de aantallen passagiers per jaar vermeld naar luchthaven.

Dit is een concept wat zich nog helemaal niet bewezen heeft. En de kosten, die lijken mij absurd hoog. Of het gaat aanslaan, dat valt nog maar te bezien. Bij Ad Air zijn ze in ieder geval vol goede moed. Meer artikelen over Ad Air zijn hier te vinden.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Sam

    Lig je op het strand in Rhodos, vlak voor een vliegveld. Vliegen er per uur zo’n 10 vliegtuigen over je heen en geen enkel toestel heeft reclame op de onderkant. Lijkt me een stuk goedkoper dan het hierboven beschrevene en zeker interessant voor charters naar vakantiebestemmingen!


    29 oktober 2007 om 07:31
    Ollie

    Dit idee had ik tien jaar geleden al toen ik aan de rand van Zestienhoven werkte. Wilde het dak van het bedrijf onderhanden nemen maar ambtenaren hielden het idee tegen. Het is mij nooit duidelijk geworden wie er last van zou hebben. Schijnt dat David Hart reclame plaatst op zijn mega loodsen in de Rotterdamse Haven. Wellicht een idee om doorschijnende schermpjes op de ramen te plakken, dan kunnen ze de hele reis ads pluggen.


    29 oktober 2007 om 08:08
    Bertwin

    Toen ik afgelopen zomer op Schiphol landde, zag ik een ‘advertentie’ in een weiland, netjes in het gras gemaait. Zo Weet niet meer wie daar adverteerde, maar zo heel erg nieuw is het concept niet. Vind de kosten overigens wel belachelijk hoog.


    29 oktober 2007 om 10:42
    MarcoDekkers

    @Bertwin

    Klopt helemaal. Heb deze advertentie ook al diverse keren gezien tijdens het landen op schiphol. Ik meen voor een hotelketen, maar ben de naam vergeten.

    Reclame op en in vliegtuigen komt ook steeds meer voor. Bijvoorbeeld de recente samenwerking van Jumbo supermarkten met een charter maatschappij. Als ik een skepticus was zou ik zeggen dat het nog maar een kleine stap is naar: “Deze landing wordt mede mogelijk gemaakt door…”.


    29 oktober 2007 om 11:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!