Snapchat rolt advertentiemanager nu ook uit naar Nederland

14 juni 2017, 12:00

Adverteren op Snapchat nu makkelijker dan ooit

Na twee jaar heeft Snapchat definitief een plek veroverd tussen de digitale kanalen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat bedrijven toenemende interesse krijgen in dit kanaal. Waar adverteren op Snapchat eerst beperkt was tot een select aantal landen, heeft de zakelijke kant van Snapchat nu ook zijn weg naar Nederland gevonden. De Ad Manager Beta is nu eindelijk hier.

Nadat jongeren het kanaal al volledig omarmt hadden, neemt het aantal gebruikers in andere doelgroepen ook steeds verder toe. Waar Snapchat voorheen vooral bekend stond als het kanaal waar gebruikers elkaar foto’s en video’s konden sturen die slechts een aantal seconden zichtbaar waren, heeft Snapchat zich door het toevoegen van nieuwe functies steeds meer in de kijker van bedrijven weten te spelen.

Er zijn verschillende soorten advertenties die door bedrijven kunnen worden ingezet om de engagement met hun (potentiële) volgers te vergroten. Met de komst van de Snapchat Ad Manager is het adverteren op Snapchat een stuk toegankelijker geworden. De Ad Manager maakt namelijk geen onderscheid in grote of kleinere adverteerders.

Snapchat Ad Manager

Snapchat heeft momenteel in Nederland een betaversie uitgerold van hun self-service ad systeem: Snapchat Ad Manager. Het systeem is vergelijkbaar met Facebook Business Manager. Het systeem geeft adverteerders de mogelijkheid om advertenties in te kopen, te beheren en om uiteindelijk de verschillende rapportages te bekijken en te analyseren.

Na het opzetten van een businessaccount en een advertentie-account kan je beginnen met het aanmaken van campagnes. Er zijn drie verschillende doelen waarop ads zich kunnen focussen: bereik, website clicks en appdownloads. De Ad Manager biedt specifieke doelgroepmogelijkheden. Zo kan je de ads richten op lifestyle, demografie, locatie en devices. Onder lifestyle staan circa 60 interessecategorieën zoals muziek, festivals, nieuws, sport en meer van deze interesses gebaseerd op het type content dat door gebruikers wordt bekeken op Snapchat.

Daarnaast kunnen de ads gericht worden aan custom audiences. Zo biedt Snapchat verschillende ‘look a like-mogelijkheden’. Ook de retargetingmogelijkheden zijn aanwezig door Snaps te richten op gebruikers die in het verleden al eens actief gebruik hebben gemaakt van jouw ads of met first-party data zoals mobiele app id’s of e-mailadressen die kunnen worden ingeladen.

Vertical video’s

Het grootste voordeel van de Snapchat Ad Manager is dat Snapchat nu ook toegankelijk is voor bedrijven waarvan de doelgroep actief is op Snapchat, maar waarvoor een filter of lense (zie verderop) niet effectief is. Voor deze bedrijven is het nu namelijk mogelijk om hun doelgroep te bereiken via ‘vertical video’s’.

Een ad-vorm die het meest in de buurt komt van de traditionele ads op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Waarbij het belangrijkste verschil in het formaat zit: het gaat hier om verticale video’s. Zo neemt de video het totale scherm van je mobiel in beslag, waardoor de impact van de advertentie hoger is. Daarnaast heeft de video een maximum van 10 seconden. Aan de video’s kunnen verschillende call-to-actions worden toegevoegd waarna je door te swipen kan worden doorgestuurd naar een longform-video, een app-install of naar een webpagina. Dit laatste komt dus overeen met Facebook en Twitter.

Snap-ads aanmaken

Na het aanmaken van de campagne en de Ad-set is het tijd voor de advertentie zelf. Hier wordt de creative (video-ad) geselecteerd of aangemaakt. De video-ad bestaat altijd eerst uit een top snap, dit is de video die de gebruiker als eerste te zien krijgt. Deze video is 1080×1920, niet langer dan 10 seconden en niet groter dan 32mb. Vervolgens voeg je de merknaam en een headline toe aan de video.

De ‘attachment’ die je daar toevoegt is wat de gebruiker te zien krijgt nadat zij de Top Snap heeft doorgeklikt. Als attachment kan je kiezen uit een video, een appdownload of een webpagina. Hierna moet er alleen nog een call-to-action worden toegevoegd en je vertical video is klaar om gepubliceerd te worden.

Geotargeting

Via de Snapchat Ad Manager is het ook mogelijk om eenvoudig en goedkoop een Sponsored Geofilter aan te maken. Deze filter zal, afhankelijk van de locatie, toe te voegen zijn aan de Snaps van gebruikers. Zo is het dus mogelijk om als adverteerder de focus op een specifieke locatie te richten. Erg handig bij het sponsoren van een evenement.

Ziggo introduceerde als één van de eerste merken in Nederland een sponsored filter. Dit was tijdens de Europa League finale tussen Ajax en Manchester United. De gehele dag konden supporters Snaps versturen met de filter van Ziggo. Met een bereik van meer dan twee miljoen Snapchatters en meer dan 500.000 Snaps met het filter kan deze actie gerust succesvol genoemd worden.

Sponsored Lenses

Wanneer je als adverteerder nog net even een stap verder wilt gaan dan een filter, kan je gebruik maken van Sponsored Lenses. Dit is een interactieve variant die de gebruiker in staat stelt om aan zijn Snap de voor Snapchat zo kenmerkende animatie/filters toe te voegen. Snapchat maakt een scan van je gezicht en legt daar een virtuele laag overheen. Als bedrijf kun je zelf zo’n filter ontwerpen.

Zo was Unox een van de eerste Nederlandse bedrijven die zo’n lens had ingezet, in dit geval tijdens Koningsdag. Hier konden gebruikers een Unox-kroon dragen die meebewoog met hun hoofd.

Zo belooft de betaversie van de Snapchat Ad Manager al veel goeds en het zal dan ook niet lang meer duren voordat meer bedrijven zich met ads zullen bevinden tussen de Snaps van gebruikers. Met name de gebruiksvriendelijke lay-out van de Ad Manager maakt het relatief eenvoudig om snel een advertentie op te zetten.

En er zijn al geruchten over het uitbereidden van de advertentiemogelijkheden op Snapchat, zoals shoppen via Snapchat. In de tussentijd kunnen wij ons mooi verdiepen in het ontdekken van de Ad Manager en het analyseren van de eerste Snapchat-advertenties.

Alex Vijfvinkel
Media Specialist bij Fresh Bridge

Als Media Specialist bij Fresh Bridge ben ik continu op zoek naar dé trends en ontwikkelingen binnen social media. Graag blog ik over de verschillende mogelijkheden waarop de kanalen ingezet kunnen worden zodat merken hiermee hun doelgroepen bereiken.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!