Adwords sitelinks, App analytics en Complete web monitoring

8 mei 2012, 11:45

Nieuws van Webanalisten (123)

In deze bijdrage voor Webanalisten.nl antwoord op de vragen: Hoe haal je meer met Sitelinks meer uit Adwords? Welke data heb je nodig voor app optimalisatie en tot slot: wat kun je leren van het boek Complete Web Monitoring?

Adwords Sitelinks: 4 tips voor meer conversie

Je komt bijna geen AdWords resultaten meer tegen zonder sitelinks. Met sitelinks kun je de bezoeker op een specifieke pagina laten landen. De bezoeker vindt sneller wat hij zoekt en dat kan leiden tot een hoger conversiepercentage en een betere CTR. Als je dit tenminste goed inzet! Maar waar moet je allemaal rekening mee houden? Hierbij alvast drie tips:

Tip 1: Maak aparte campagnes

Sitelinks stel je in op campagneniveau. Dit kan resulteren in sitelinks die niet goed aansluiten op de zoekopdracht.

Tip 2: Maak aparte landingspagina’s

Net als bij advertentieteksten zal een landingspagina die goed aansluit bij de tekst leiden tot een hoger conversiepercentage.

Tip 3: Maak de linkteksten aantrekkelijk

De tekst van de sitelink moet duidelijk en aantrekkelijke zijn. Hiermee vergroot je de kans dat de bezoeker klikt.

Dus…

Bekijk vooral vanuit de ogen van de bezoeker of de sitelinks ook daadwerkelijk meerwaarde bieden aan de zoekopdracht. Wanneer dit niet zo is maak dan voor de advertentiegroepen een aparte campagne. Geef de bezoeker de kans om meteen naar het gedeelte van de website te navigeren waar hij naar op zoek is!

Het volledige artikel Adwords Sitelinks: 4 tips voor meer conversie door Aloutte Edens lees je op webanalisten.nl

Google Analytics is niet goed genoeg… voor mijn app analytics

De ontwikkeling van apps heeft in de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Aangezien een app geen website is, kunnen we de app op een andere manier optimaliseren. Martijn van Vreeden schreef een artikel met 10 metrieken om een app mee te optimaliseren. Hieronder lees er vast vier:

1. Wat is de leeftijd van mijn app gebruikers?

Het is vaak bekend hoe oud de eigenaar van de apple account is die wordt gebruikt om een app te downloaden. Dit kunnen we als aanknopingspunt gebruiken voor onze analyse.

2. Hoe vaak is mijn app gedownload per store?

Het is voor mij belangrijk om te weten in welke stores mijn apps goed presteren en waar de app juist minder succesvol is. Hier kan ik dan mijn advertentie investeringen op afstemmen.

3. Wat is de ranking van mijn apps?

De populariteit van mijn apps binnen de appstore kan bijdragen aan een hoger aantal downloads en dus een groter bereik van mijn apps.

4. Gebruikt iemand een 3G netwerk of een Wifi connectie om mijn app te gebruiken?

De frequentie van gebruik en de gebruikerservaring van mijn apps kan afhangen van de plaats en connectiesnelheid van het apparaat dat wordt gebruikt.

Ben je benieuwd naar de overige tip op je app te analyseren? In het artikel Google Analytics is niet goed genoeg… voor mijn app analytics lees je er alles over.

Boekreview: Complete web monitoring van Alistair Croll en Sean Power

Sean Power en Alistair Croll geven in hun boek Complete Web Monitoring een zeer uitgebreide handleiding om actiegerichte inzichten uit je webanalyse te halen. Hoe kun je dit het beste aanpakken?

A. Leer je gebruikers kennen

Alistair en Sean geven aan, dat je 4 vragen dient te beantwoorden om actiegerichte inzichten te kunnen halen uit je web monitoring activiteiten:

  1. Wat deden je bezoekers?

  2. Hoe hebben je bezoekers het gedaan?

  3. Waarom hebben jouw bezoekers het gedaan?

  4. Konden jouw bezoekers hun taak uitvoeren?

B. Creëer draagvlak voor webanalyse binnen jouw organisatie

Alistair en Sean geven aan, dat je dit via de onderstaande 4 fasen kunt bereiken:

  • Fase 1: Technische details

  • Fase 2: Interne analyse van je website

  • Fase 3: Externe analyse van jouw website

  • Fase 4: Bouw een relatie op met jouw bezoekers

Complete Web monitoring is een zeer uitgebreid handboek om webanalyse gestructureerd aan te pakken binnen jouw organisatie. Wil je meer informatie over bovengenoemde punten lees dan het volledige Boekreview: Complete web monitoring geschreven dat Gerard Rathenau schreef voor webanalisten.nl.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!