“Affiliate Marketing werkt niet voor ons”
Dit is een veel gehoorde kreet wanneer wij voor het eerst met adverteerders praten over affiliate marketing. Veelal heeft dit niet zoveel te maken met affiliate marketing an sich, maar meer met de onwetendheid van de adverteerder over dit kanaal. In dit artikel behandelen wij puntsgewijs de grootse onduidelijkheden en gemiste kansen in deze vorm van ‘no cure, no pay’-advertising.
Te weinig aandacht
Veel adverteerders gaan ervan uit dat na het opzetten van een campagne alles “vanzelf” gaat en dat affiliate netwerken voor jou aan de slag gaan. Maar eigenlijk begint dan het spelletje pas en moet je continu proactief te werk gaan om je doelstellingen te behalen. Adverteerders verwachten daarin vaak te veel van affiliate netwerken als het gaat om bijvoorbeeld contact met publishers, optimalisaties en diepgaande analyses. Neem ook het commerciële belang van het affiliate netwerk mee in de overweging om onderdelen wel of niet uit te besteden, dus blijf het altijd objectief beoordelen.
Geen persoonlijk contact met publishers
Voorwaarde voor het creëren en continueren van een succesvolle campagne is structureel contact met je (top)publishers binnen het programma. Dit is voor veel adverteerders een gemiste kans, want de aangesloten publishers zijn een belangrijke bron van informatie en willen dit graag met je delen. Vrij vertaald betekent affiliate “filiaal” en daar moet het contact ook naar zijn. Ze verkopen immers jouw product of dienst en daar profiteer je beide van. Samenwerken is het toverwoord en hier moet tijd in worden geïnvesteerd.
‘Slechte proposities’
Een veel gehoorde opmerking van publishers is dat adverteerders vasthouden aan het doorvertalen en inzetten van offline en/of oude proposities. Dat is vanuit hun oogpunt helemaal terecht, want above the line campagnes zijn simpelweg niet altijd een succes in het affiliate kanaal. Adverteerders moeten zich realiseren dat binnen affiliate marketing andere spelregels gelden. Initieel lijkt het alsof er tijd, energie en geld bespaard wordt door alle online campagnes één op één te kopiëren naar een affiliate campagne. Richt daarom voor affiliate altijd specifieke campagnes in. Scherpe proposities met eventueel een interessante incentive zullen in veel gevallen je campagne succesvol maken.
Alles op één hoop
Er zijn echter nog meer momenten waarop één uniforme aanpak niet de voordelen zal opleveren die je hoopt te behalen als adverteerder. Publishers bestaan in vele vormen en maten. Je hebt vergelijkingssites, e-mailers, content-publishers en media inkopers. Al deze verschillende types hebben hun eigen behoefte qua advertentiemateriaal en propositie. Hier moet je als adverteerder op anticiperen en in faciliteren.
Verkeerd campagnemateriaal
Ook het gebruik van specifieke affiliatematerialen wordt in veel gevallen niet belangrijk genoeg gevonden. Zorg voor actiematige banners in alle standaardformaten en converterende landingpagina’s. In veel branches, zoals fashion en travel, is een volledige datafeed een absolute must. Test alle materialen continu door en neem de learnings mee in de (vervolg)campagnes. Hiermee ga je aan de slag om een zo hoog mogelijke click trough rate (CTR) en conversieratio te realiseren.
Onduidelijke voorwaarden
Het vastleggen van heldere programmavoorwaarden voor een affiliatecampagne wordt vaak vergeten door adverteerders. Zorg voor duidelijkheid in vergoedingsstructuur, keuringstermijn, cookietijd en overige randvoorwaarden. Dit kan enerzijds kostenbesparing opleveren, anderzijds verhoog je de kwaliteit. Daarnaast voorkom je ook onnodige vragen uit verschillende hoeken en kun je de focus blijven leggen op het optimaliseren van je campagne.
Organisatie is intern niet voorbereid
Alle randzaken aan de achterkant in de organisatie zijn minstens zo belangrijk als de voorkant. Veel adverteerders zijn zich niet bewust wat er allemaal bij affiliate marketing komt kijken. Het interne keuringsproces van gerealiseerde sales is bijvoorbeeld een heikel punt. Hoe kan dit zo efficiënt mogelijk, want affiliates willen dat hun leads het liefst zo snel mogelijk gekeurd (en dus uitbetaald) worden. Een ander voorbeeld is dat bij een grote mailing de server overbelast raakt en de website er uit vliegt. Dit zijn nog maar twee van de veel voorkomende issues die grote gevolgen kunnen hebben voor je campagne.
Tot slot
Met dit artikel hopen we te laten zien dat affiliate marketing zoveel meer is dan een netwerk aanzetten en wachten totdat publishers sales of leads realiseren. De laatste jaren is het affiliatekanaal enorm snel ontwikkeld en kunnen marketeers hier van mee profiteren. Het daadwerkelijk succesvol inzetten van affiliate marketing is van veel factoren afhankelijk. Alle randvoorwaarden aan de kant van de adverteerder zijn essentieel voor een goede campagne. Je zult onderweg altijd wel enkele hobbels tegenkomen, maar je kunt een heel groot deel omzeilen. In de komende periode gaan wij de genoemde stappen verder uitwerken in diepere artikelen. Affiliate marketing is voor veel organisaties zeker kansrijk, mits ze het goed aanpakken. Wij willen dan ook nooit meer horen: “affiliate marketing werkt niet voor ons” zonder dat aandacht aan bovenstaande punten is besteed.
Goed stuk Benjamin!
Vraagje mbt propositie; het aansluiten bij een above the line campagne biedt naast de benoemde financiële voordelen natuurlijk ook pr-matige voordelen; profiteren van de mediadruk van alle kanalen. Wanneer je dan juist voor affiliate een andere of scherpere propositie kiest lijkt deze match er juist minder te zijn.
Hoe zie jij dat? En waar baseer je dan de keus op aan te sluiten bij de overall propositie of een specifieke propositie voor affiliate te hanteren?
Leuk artikel, de voorbereiding voor een poging tot een mogelijke succesvolle campagne heb je duidelijk uitgelegd. Maar dan begint het echte spelletje pas, affilliates hebben namelijk maar 1 doel voor ogen: geld. Op elke mogelijke manier proberen zijn een cookie bij een klant achter te laten zodat zoveel mogelijk sales aan hun toegekend zal worden. Er worden verborgen iframes gebruikt waarmee mensen zonder dat ze het weten een cookie krijgen. Er zijn actiecode sites die bezoekers van andere kanalen ‘afpakken’ omdat ze tijdens het bestelproces nog even via een actiecode gaan (die leveren dus veelal bestaande klanten aan). En wat als je met meerdere netwerken werkt, hoe ga je die onderling afrekenen als 3 een conversie opeisen, enz. Ze kunnen op zoveel manieren oneigenlijk verkeer aan zichzelf toerekenen dat je hier 100% bovenop moet zitten.
Ik wil niet beweren dat ze allemaal zo werken, er zitten genoeg tussen die mooie sites of email bestanden ontwikkelt hebben waar veel interessante klanten zich bevinden. Hier kun je dan handig van meeprofiteren. Maar dat geldt misschien maar voor 5% van alle affiliates (correct me if I’m wrong). Bekijk de gemiddelde site maar eens die alleen maar uit affiliate links bestaat, de kwaliteit spat er niet van af…
Dus ja, ik snap wel dat voor veel klanten affiliate marketing niet werkt als alles eenmaal goed in kaart is gebracht. En alle klanten waar dat nog niet gebeurd is tieren de cowboy affiliates welig en spinnen de netwerken er garen bij.
Of overtuig me eens van van het omgekeerde.
Een helder verhaal, maar er ontbreekt wel één belangrijk aspect: de afbreuk die affiliate marketing aan je merk kan doen.
Want je hebt doorgaans geen invloed op waar jouw uitingen allemaal worden geserveerd. Er wordt immers ‘geramd’ om een volume te kunnen halen, doorgerekend op de conversiebenchmark. Dat betekent intrinsiek dat je, pardon my french, jezelf kunt terugvinden in de anus van het internet. Bij het inzetten van affiliate marketing zul je je dus altijd moeten afvragen: ben ik bereid de prijs te betalen van dit afbreukrisico op mijn zorgvuldig opgebouwde merkimago…
@ Rogier.
De “anus-vraag” roept een tege vraag op.
Waarom zou er op zulke plekken conversie voor jouw merk te halen zijn? Het is er niet? dan heeft een affiliate er ook geen reden daar te promoten. De conversies zijn er wel? Maar wat doet dat dan met je merk, als je klanten juist in de “anus-hoek” zitten?
En wat is eigenlijk de “anus” FB vind ik persoonlijk echt een hele slechte omgeving, maar blijkbaar is dat zelf een sexy merk zodat anderen daar minder problemen mee hebben.
Vwb “Slechte proposities”: Ik ben het helemaal met Claudia eens. Affiliates kunnen juist profiteren van een verhoogde mediadruk en herkenning. Affiliates zoeken vaak alleen de makkelijkse weg: De P van prijs moet lager. Hier wordt vaak het kaf van het koren gescheiden tussen de affiliates.
Ook wat betreft samenwerking merk je dat het niveau van de affiliates vaak bedroevend is. Als je toenadering zoekt om de samenwerking te intensiveren en je vraagt ze wat ze nodig hebben om je programma beter te kunnen promoten, dan komt er in 95% van de gevallen altijd naar voren: een hogere vergoeding. Meer komt er vaak echt niet uit.
Affiliate kan een zeer goed element in de mediamix zijn, don’t get me wrong, en er zijn ook zeker zeer goede en bedreven affiliates die graag met je samenwerken om tot een beter programma te komen. Er zijn er helaas maar al te veel die het voor rest verpesten.
Interessant stuk Benjamin. Goeie reactie ook Andre.
Mijn conclusie is: bezint eer ge begint. Niet aan affiliate marketing doen is vaak de beste keuze voor organisaties die zich niet voor de volle 100% in dit kanaal kunnen/willen verdiepen.
Ik heb zelf zowel positieve ervaringen als negatieve. Positieve ervaringen door 1 op 1 te schakelen met betrokken affiliates die echt meerwaarde kunnen bieden. Dus niet met kortingscode sites of noem het maar op.
De vraag die je zou moeten stellen is; levert dit kanaal daadwerkelijk meerwaarde aan de klant? Niet; levert het voor mij op dit moment op korte termijn meer (vermeende) sales op?
Als je niet de volle aandacht kunt geven aan affiliate marketing doe het dan gewoon niet. Er zijn teveel valkuilen waar je in kunt lopen en er zitten teveel slimmeriken tussen waar je het tegen aflegt.
Grt
Mark
Goed artikel! Goede actiematige banners in alle standaardformaten zijn erg belangrijk, dat is tenslotte het eerste wat je ziet, maar ook de boodschap van de banner moet duidelijk zijn, en een goede call-to-action. Daarnaast: is je product interesant genoeg, kost hij niet te veel? Is je landingspagina correct? Als je dat voor elkaar hebt kan Affiliate marketing werken voor je.
@peterz Het feit dat je klanten op sites komen waar je zelf niet mee geassocieerd wilt worden, betekent niet dat de plaatsing daarmee gerechtvaardigd is. Want hoewel dat best conversie kan opleveren, moet je je dus afvragen of die klik opweegt tegen de ‘uitverkoop’ van je merkwaarden. Ik denk van niet. En omdat affiliates alleen naar de bottom line voor henzelf kijken, mag je niet verwachten dat zij die afweging voor je maken.
De ‘anus’ waar ik op doel: ‘schimmige’ sites, vage buitenlandse sites, slecht opgemaakte sites, of sites waar je gewoon domweg ‘niet blij’ van wordt (zo kwam een klant zichzelf tegen op een condoomsite. Nu worden in de doelgroep van die klant heus wel condooms gebruikt, maar het was wel reden te stoppen met affiliate).
@peterz Het feit dat je klanten op sites komen waar je zelf niet mee geassocieerd wilt worden, betekent niet dat de plaatsing daarmee gerechtvaardigd is. Want hoewel dat best conversie kan opleveren, moet je je dus afvragen of die klik opweegt tegen de ‘uitverkoop’ van je merkwaarden. Ik denk van niet. En omdat affiliates alleen naar de bottom line voor henzelf kijken, mag je niet verwachten dat zij die afweging voor je maken.
De ‘anus’ waar ik op doel: ‘schimmige’ sites, vage buitenlandse sites, slecht opgemaakte sites, B-C-D sites (t.o.v. A-merk) of sites waar je gewoon domweg ‘niet blij’ van wordt (zo kwam een klant zichzelf tegen op een condoomsite. Nu worden in de doelgroep van die klant heus wel condooms gebruikt, maar het was wel reden te stoppen met affiliate).
Het adverteren als adverteerder zijnde via Google AdWords, Yahoo, Marktplaats, buiten kantooruren om adverteren is ook iets waar goed opgelet kan worden. Dit punt had zeker meegenomen moeten worden in je artikel.
@Claudijaa: Terechte vraag! Mijn ervaring leert dat het affiliate kanaal bijna altijd actiematig moet worden ingestoken. Of een ATL campagne succesvol kan zijn ligt volledig aan de propositie, want het is niet dat een ATL campagne per definitie niet werkt. In veel gevallen zijn ze te “algemeen” ingestoken en dat werkt niet binnen dit kanaal. Zorg voor een goede incentive, want dit kanaal leent zich ervoor om potentiële klanten over de streep te trekken. Hoe kun je een gegronde beslissing maken? Test de proposities naast elkaar en biedt de best converterende campagne aan. Deze werkwijze hebben we samen in het verleden succesvol ten uitvoer gebracht dacht ik.. 😉
@Andre: Er zullen in de affiliate wereld altijd een aantal affiliates tussen zitten die het deels voor anderen “verzieken”. Maar als adverteerder kan je toch zelf de affiliates screenen voordat ze toegelaten worden tot je programma? Dus op basis waarvan wordt een affiliate goedgekeurd? Of worden ze toegelaten zonder keuring? Weet dus wie je affiliates zijn, hoe ze leads/sales realiseren en welke websites ze hebben. Keuringsvoorwaarden (incl. ontdubbeling) moeten altijd in de voorwaarden worden opgenomen. Alles komt dan ook automatisch weer terug bij de randvoorwaarden die je als adverteerder zijnde moet opstellen!
@Rogier: Zie mijn reactie bij Andre, je kan immers zelf weten wie je toelaat tot je affiliate programma. Het is wel degelijk mogelijk om het onder controle te houden. Is dit daarnaast ook niet in geval in andere online kanalen? Bijvoorbeeld bij retargeting en display?
Over alle kritische noten valt overigens wel iets te zeggen. In veel gevallen komt dit door te weinig aandacht, vandaar dat dit punt ook als eerste is benoemd in het artikel. Alle deelonderwerpen zullen in de komende periode dieper worden uitgewerkt. In mijn volgende blog dus meer over affiliate marketing en “te weinig aandacht”.
Ik ben het eens met Benjamin. Ik heb een blog waarop ik sinds kort via Zanox wat affiliatelinkjes heb geplaatst en enkele bannertjes (en die laatste met name om te proberen wat dat doet in bepaalde categorieën) en het duurde daar bij sommige dagen om goedkeuring te krijgen en bij eentje waar ik het niet van had verwacht werd ik zelfs afgekeurd. Dus mijn idee is dat je als adverteerder dan gewoon een goed netwerk uit moet kiezen, waar ze publishers screenen. En zo zijn er wel meer netwerken die een wat persoonlijker insteek hebben. Leer de netwerken kennen en kijk hoe ze omgaan met publishers. Dan voorkom je een hoop gezeik.
Je bent er zelf bij, maak zelf goede keuzes en steek niet alles op een paar malafide linkboeren. Google gooit dat soort spamboeren steeds vaker toch uit de index, dus die business houdt vanzelf een keer op. E-mail spamboeren is helaas nog een tweede verhaal, maar je kunt uiteraard ook gewoon ‘niet toestaan’ dat ze mails gebruiken, als je daar bang voor bent.
En ja, ik kan niet ontkennen dat geld wel lekker is om dat ervoor te krijgen, ik steek moeite in het maken van mijn content en verwijs mijn lezers door naar een verkoopkanaal, dat kan ik uiteraard ook niet doen, maar ik help er nu drie partijen mee: de bezoeker die het product wil aanschaffen, de partij die het product via mij verkoopt en mijzelf door wooptiedoo wel 1 eurootje te krijgen als ik een product van 50 euro verkoop. Als dat je cost per lead is dan valt het allemaal wel mee volgens mij.
Affiliates vergroten niet je marktpotentieel maar zorgen alleen voor verdeling van potentiele klanten en dragen bij aan een stijging van cpc’s en overige marketingkosten… Kortingcodes onder de 30% korting worden in 95% gebruikt en gezocht door mensen die al einde proces zitten 🙂 n=1
In opdracht van mijn baas ben ik op het Zanox netwerk aan het testen met affiliates. Ik heb er weinig tijd in gestopt en zoals Annelies aangeeft, kan een goedkeuring door mij wel een week op zich laten wachten.
Waar ik wel tijd in heb gestopt zijn de voorwaarden, wat er helaas toe heeft geleid dat amper een publisher interesse heeft getoond.
Netwerken moeten inderdaad publishers screenen. Zo betrapte ik deze week nog iemand die in de avonduren op onze naam zat te adverteren in Google.
Toen ik de publisher blokkeerde bij Zanox, zag ik tot mijn stomme verbazing een icoontje staan met de hoover tekst “Brand name bidder / ad jacker”. Het systeem wist dus dat deze publisher niet pluis was, maar ging lekker verder met conversies in rekening brengen zonder enige waarschuwing.
Nee mensen, André heeft gelijk! De affiliates EN netwerken hebben maar 1 doel voor ogen en dat is geld.
Investeer dus je tijd als marketeer in het bekijken waar echt je doelgroep zit en maak afspraken met websites waar je doelgroep zit. En hier kan best eens een onrendabele campagne bij zitten. Maar je hoeft niet elk moment op je hoede te zijn of je niet linksom of rechtsom stiekem toch genaaid wordt!
Met alle respect, maar ik heb denk ik op Marketingfacts zelden zoveel onzin bij elkaar gezien in de comments.
Ik denk dat er weinig organisaties zijn die ECHT voor affiliate marketing gegaan zijn en dergelijke negatieve ervaringen kunnen onderstrepen.
Echte cookiedroppers (zoals het iframe voorbeeld van Andre) zijn er in Nederland nauwelijks en -voor zover ik dat kan zien- worden die altijd hard aangepakt. Het voorbeeld van Bart verbaast me dan ook.
@ Bart: verder leest je verhaal een beetje als: ik heb het juridisch zo moeilijk mogelijk gemaakt om met ons samen te werken, vervolgens heb ik er geen tijd in gestoken en ALS affiliates met me samen willen werken, laat ik ze zeker een week wachten.
Niet zo heel gek dat er dan geen resultaten volgen he? Affiliate marketing is gewoon hard werken, voor de adverteerders, voor de netwerken en voor de affiliates. Ik denk dat heel veel, misschien wel alle, adverteerders echt kunnen leren van de affiliates die in hun segment actief. Daarnaast is het nu al zo dat ik denk 80%+ van de omzet gedaan wordt door professionele affiliates met jarenlange ervaring, creatieve ondernemers en vaker nog goed opgezette bedrijven met personeel.
Het beeld dat hier door sommigen geschetst wordt is dat van frauderende knaapjes die zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld willen verdienen over de rug van anderen en zonder te kijken naar de belangen van adverteerder en consument. De realiteit is echt anders, maar ik ben bang dat de vooroordelen bij een aantal zo diep zitten dat het moeilijk overtuigen wordt.
@Stijn: helaas is de wereld niet zo rooskleurig als jij hem doet voorstellen. Er zijn genoeg voorbeelden bekend, die kom je als bureau (waar ik tot voor kort nog voor werkte) veelvuldig tegen, waarbij er niet netjes gehandeld wordt. En netwerken hebben alleen maar baat bij meer geld dus zullen veelal aan de verkeerde kant staan. Was het maar zo dat er maar een paar boefjes waren die ook nog eens hardhandig aangepakt werden…
Ik ben het met je eens dat het hard werken is, je moet er boven op zitten om een kwalitatief goede campagne te runnen. En daarnaast moet je de meting waterdicht hebben om zo alle sales goed te kunnen controleren.
Maar ik kom nog te vaak sites tegen die geen enkele link op hun site hebben staan naar een klant en toch een top 10 site zijn die traffic levert…
@Rogier: We proberen altijd volgens de brand guidelines van de klant te werken. We testen en zoeken soms de rand op, maar gaan er niet overheen. Dit levert overigens intern bij adverteerders vaak interessante discussies op (brand VS. performance). Verder is er strikte controle op uitingen die affiliates inzetten en waar ze zichtbaar zijn. En als zij weten dat we er bovenop zitten zijn er sowieso minder/nauwelijks excessen.
@Bart @Andre: Tuurlijk moeten netwerken scherper zijn op Ad-Hijackers en ze direct uitsluiten. Ze zouden zelfs niet eens actief mogen zijn. Er zijn binnen affiliate boeven actief. Netwerken moeten hier veel scherper op zijn en waar nodig actie ondernemen. Hier kan je als marketeer zelf ook een rol in spelen door resultaten continu te analyseren. Valt er iets op aan traffic of conversies? Weet wat je affiliates doen! Eigenlijk de normaalste zaak van de wereld, want het zijn immers je business partners. Verreweg het grootste deel (+/- 90%) van de affiliates zorgen voor goede kwalitatieve (eerlijke) leads en sales. Zonde en volledig onterecht dat deze partijen “wegvallen” in het negatieve..
Leuk artikel en de opvolgende discussie.
M.b.t. het artikel, een citaat:
“Veel adverteerders gaan ervan uit dat na het opzetten van een campagne (…) dat affiliate netwerken voor jou aan de slag gaan.”
Dag mag ook wel voor die percentages. Als ze dat namelijk ook al niet doen en slechts een stukje techniek leveren, is de toegevoegde waarde van een netwerk wel erg minimaal t.o.v. de vergoeding.
Leuk artikel Benjamin.
Ik ben het er mee eens dat het onderschat wordt welke tijdsinvestering er nodig is om het kanaal Affiliate marketing effectief te laten draaien. Andere kant is dan direct het feit dat het kanaal heel veel tijd kost. Deze uren kosten geld. En deze uren moeten ook worden ingecalculeerd.
Desalniettemin kan Affiliate Marketing de gewenste schaalvergroting geven.
Persoonlijk denk ik dat met name de ‘last cookie counts’ beloningsmethode de markt ontwricht. Hierdoor wordt het voor affiliates te interessant om op ‘Action A’ van het AIDA model (neem kortingscode websites, cookie dropping, Ad-Hijacking etc.) te focussen, waardoor het kanaal zichzelf deels kannibaliseert en de toegevoegde waarde nihil wordt. Dus wordt er een eigen graf gegraven.
@Arend: Over de “last cookie counts” reactie ben ik het gedeeltelijk met je eens. Veel consumenten zoeken het internet af naar nog meer voordeel of kortingen. Dat is tegenwoordig bijna een gewoonte geworden denk ik. Echter als adverteerder zijnde heb je daar wel degelijk invloed op. Want wil je wel gebruik maken van kortingscodes? Of concentreer jij als adverteerder op full price business? Is er wel een duidelijke SEA policy voor affiliates? En wat doe je als er wel partijen zijn die zich hier niet aan houden? En daar zijn de randvoorwaarden weer.. 😉 Affiliate marketing zit juist in het laatste stadium van het AIDA model, dus het is de uitdaging om dit zo goed en succesvol mogelijk voor je eigen organisatie in te zetten.
Goed stuk Benjamin!
Affiliate marketing is inderdaad een vak apart. En als je als adverteerder nieuw bent in deze markt, is het flink zoeken op onbekend terrein. Want affiliate marketing kent inderdaad hele andere regels dan welke vorm van (online) marketing dan ook. Een netwerk kan je hier heel goed bij adviseren. Bijvoorbeeld welke kanalen in te zetten, welke kanalen sluiten goed aan bij het product. Welk advertentiemateriaal in te zetten, conversietips e.v.a. adviezen. Maar het is uiteraard altijd aan de adverteerder om adviezen wel of niet te implementeren. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor het succes van het programma.
In het algemeen zijn affiliates hardwerkende ondernemers -zoals Stijn aangeeft-, die experts zijn in hun vakgebied. Helaas zijn er altijd een paar rotte appels die het voor de rest verzieken. Dit proberen wij als netwerk natuurlijk zo veel mogelijk te voorkomen. Internationaal is er bij zanox een fraude team die elke dag het systeem controleert op activiteiten die afwijken van het gebruikelijke om zo frauduleuze affiliates op te sporen. Daarnaast werken wij op dit moment aan een tool waarmee met name brand bidding direct opgespoord kunnen worden. Met name adjacking is tot op heden pas achteraf waar te nemen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!