Affiliatedag 2014: mobile first en sexy affiliate-tips

30 mei 2014, 12:05

Vorige week donderdag vond in DeFabrique de zevende AFD Performance Based Marketing (in de volksmond ook wel gewoon ‘de Affiliatedag’ genoemd) plaats. De dag had het thema ‘Mobile First. Maak het verschil op mobiel’. Ik was er bij en bezocht verschillende sessies.

Affiliate in de UK

De eerste spreker van de dag was Kevin Edwards, strategy director bij Affiliate Window (het UK-zusje van Zanox). Hij besprak in zijn presentatie hoe performance marketing in Engeland ervoor staat. Zo vertelde hij dat uit de UK Online Performance Marketing Consumer Study 2014 kwam dat tegenover elke geïnvesteerde pond in affiliate marketing, 14 pond aan sales staat.

Inmiddels heeft in Groot Brittanië het conversiepercentage op tablet dat van desktop ingehaald! Daarbij is er vooral een succesrol aan iPads toe te kennen: het conversiepercentage én de gemiddelde orderwaarde liggen op iPads flink hoger dan bij Android-tablets. Tablets worden door Affiliate Window dan ook echt gezien als verlenging van de desktop, met vergelijkbaar gebruik. Smartphones daarentegen laten nog echt een ander gebruik zien. Smartphones zorgen wel voor veel traffic, maar uiteindelijk met minder conversies tot resultaat.

How device conversions vary

De presentatie van Kevin Edwards werd opgevolgd door die van Hatice van Leeuwen. Deze Nederlandse dame werkt ook bij Affiliate Window als senior mobile & emerging channel specialist. Ook Hatice deelde weer wat leuke statistieken. Zo blijkt uit onderstaand grafiekje wederom dat een aanzienlijk percentage van de online sales in de UK aan mobile kan worden toegerekend. Hoewel het aandeel van smartphonesales kleiner is dan die van tabletsales, laat de sales vanuit smartphones wel de snelste groei zien.

Sales per device

Cases

Na al deze statistieken werd het wel tijd voor wat leuke cases. Hatice liet wat mooie voorbeelden zien.

Meat Pack

Meat Pack is een hippe sneakerwinkel in Guatamala. Het merk combineerde de ouderwetse sales met een app en creëerde een nogal bijzondere manier om je korting te verdienen.

Closing the loop

De kortingscodesites MyVoucherCodes biedt een zeer interessante mogelijkheid om online acties door te trekken naar offline filialen, die naar mijn weten nog niet in gelijke vorm in Nederland beschikbaar is. Je kunt op hun site een korting claimen door een link te maken met je creditcard. Wanneer je vervolgens in een filiaal de aanbieding afrekent met deze creditcard wordt de korting verrekend. Én voor publishers niet onbelangrijk: de offline sale kan worden toegekend aan de online promotie en dus worden vergoed.

Closing the loop

ASAP 54

Als het aan ASAP54 ligt, hoef je je nooit meer eindeloos af te vragen waar dat leuke truitje van je vriendin toch vandaan komt. Je maakt er gewoon een foto van en de app laat je items zien die op het truitje lijken. Een mooi innovatief affiliatemodel dat zowel de bezoeker als de adverteerder meerwaarde biedt! Interessant!

Stylect

We blijven nog even in de fashion. De app Stylect combineert een vergelijkingssite met ‘Tinder-functionaliteit’. Swype snel door de schoenen heen en vertel of je ze hot or not vindt. Helemaal weg van een veel te duur paar killer heels? Stylect informeert je wanneer ze in de aanbieding zijn. De app werd in november 2013 gelanceerd en heeft inmiddels 300+ swypes per user. Hatice gaf aan dat ze verwacht dat er door dergelijke apps ook andere affiliate afrekenmodellen zullen ontstaan: van cost per sale naar cost per engagement.

Sexy affiliate & optimalisatie technieken

Wilco de Kreij, ‘online ondernemer’, gaf een mooi overzicht over hoe je meer uit je affiliate programma kunt halen. Zijn verhaal was geen rocket science, maar bood zeker een uitgebreid overzicht en veel goede tips. Binnenkort aan de slag met affiliate, maar nog niet zoveel ervaring ermee? Ik zou het even doornemen:

Rianne Jacobs-Schouten is eigenaar en oprichter van dTLS. Online Marketing. Rianne helpt, samen met haar team, bedrijven bij het behalen van meer resultaat en rendement uit Google Ads-campagnes. Rianne werkt sinds 2008 in de wereld van online marketing en deed onder meer ervaring op bij Centraal Beheer, Kwik-Fit en Drukwerkdeal. In 2015 startte Rianne als freelancer. Nu, 5 jaar later, werkt ze, samen met haar team, hard aan de groei van dTLS., én aan de online groei van haar klanten. Rianne kent de ins and outs van Google Ads en Google Analytics en deelt haar kennis graag.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Zheng

    hiHere is how gurus make money.Sign with Clickbank, login , click on Market Place, select any purdoct, click on Promote button next to the purdoct you want to market, Get your affilaite link.Go to Eleavers.com sign as advertiser, compose ad to your affiliate link.Go to Miami enjoy the money.How ?With Eleavers.com you pay $1 for 1000 visitors, in which you get 10 sales, each sale commission about $20 so you get $200 for each $1 you spend.Spend $100 you end making ~ $20,000


    7 juli 2015 om 23:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!