Afvallers Expeditie Robinson juist voorspeld op basis van Twittergedrag #nospoilers

24 oktober 2014, 05:15

Geen socialmediatraining voor deelnemers

18 deelnemers reisden voor een nieuwe serie van het populaire programma Expeditie Robinson af naar een verlaten eiland. Op dat eiland kunnen de deelnemers geen gebruikmaken van hun smartphone of social media. Net als eerder dit jaar bij Wie is de Mol? maakte ik een analyse om te kijken wanneer de opnamen waren en welke BN’ers zich als eerste weer meldden op social media. Na zes afleveringen blijkt de analyse volledig juist te zijn.

Uitslag lekken kost 100.000 euro

Alle deelnemers tekenen vooraf een contract waarin zij vastleggen geen informatie over het spel naar buiten te brengen. Maxim Hartman bekende dat de boete honderdduizend euro bedraagt voor het lekken van informatie bij Expeditie Robinson, bij Wie is de Mol zou dit bedrag zelfs 250.000 euro bedragen. Omdat er (blijkbaar) zoveel belang aan het geheimhouden van de informatie wordt gehecht, vind ik het leuk om als socialmedia-analist de code te kraken. Met als enige gereedschap de tool Buzzcapture.

Vlak voor de eerste aflevering speurde ik een avond naar ‘sporen’ en schreef een blog waarin ik 5 afvallers dacht te hebben gevonden. Inmiddels zijn er zes afleveringen uitgezonden en blijkt de voorspelling volledig juist te zijn: alle voorspelde afvallers zijn inmiddels uit het spel. Daarom kun je als trouwe kijker van Robinson met een gerust hart lezen, want er worden geen nieuwe afvallers in voorspeld – kortom: geen (verdere) spoilers!

Opsporen opnameperiode

Om sporen te kunnen vinden via social media, is het belangrijk te weten wanneer de opnamen hebben plaatsgevonden. 15 van de 18 deelnemers blijken een Twitteraccount te hebben en ook de 2 presentatoren (Nicolette Kluijver en Dennis Weening) zijn actief op Twitter. Als ik een volumegrafiek maak van het aantal tweets van dat deze groep gedurende het afgelopen jaar, is vrij eenvoudig te zien wanneer de opnamen hebben plaatsgevonden:

Een duidelijke daling in het Twittervolume van de deelnemers is te vinden in de tweede week van mei 2014 en deze periode duurt circa 4 weken (op de horizontale as zijn de weeknummers te zien). In dit overzicht is Ferry Doedens weggelaten, hij gaf vooraf in een interview aan dat zijn manager zijn account had beheerd en Twitterde als enige deelnemer dan ook actief in de opnameperiode. De meerderheid van de deelnemers plaatsten op 8 mei de laatste tweet, voldoende bewijs om aan te nemen dat de opnamen toen ook zijn gestart.

Vervolgens is het interessant wie van de groep zich als eerste weer op social media (en dan vooral Twitter) heeft gemeld. Uit de socialmedia-analyse blijken vijf deelnemers kort na de start van de opnamen weer actief te zijn op Twitter. Uiteraard kan dit account door iemand anders worden beheerd, maar in alle vijf de gevallen plaatsen de deelnemers een foto van zichzelf op Twitter, zoals deze drie:

Geen socialmediatraining voor deelnemers

Na zes afleveringen blijken de vijf afvallers inderdaad weer actief te zijn geweest op Twitter. De grootste tv-producties van Nederland (Wie is de Mol en Expeditie Robinson) houden anno 2014 geen rekening met de sporen die social media achterlaten. Toen alle deelnemers voorafgaand aan het programma bij elkaar zaten, was er blijkbaar niemand die een training heeft gegeven over social media. Het verbaast me dat na de Wie is de Mol-analyses in januari er bij de redactie van Expeditie Robinson niemand is geweest die op dit scenario gewezen is.

Volgend jaar ga ik natuurlijk opnieuw op zoek naar online sporen, maar het lijkt onvoorstelbaar dat deelnemers opnieuw in de ‘val’ zullen trappen. Tijdens Online Tuesday in september gaf RTL aan het Robinson-blog gelezen te hebben en zij gaven toen aan dat het Twittergedrag wellicht in scène gezet was om de socialmedia-analisten op het verkeerde spoor te zetten.

Nu, enkele weken later, blijkt dat verhaal onjuist. Een enorm grote tv-productie vergeet een socialmediatraining te geven en hun deelnemers te monitoren tijdens de opnameperiode.

Het geeft aan welke status socialmediamonitoring anno 2014 voor veel bedrijven nog steeds heeft. Sommige bedrijven hebben de strategie goed op poten gezet en hebben alle medewerkers goed geïnformeerd, andere zien het nut er niet van in en moeten eerst op de mogelijkheden van monitoring worden gewezen. Hopelijk is het belang van goede monitoring van deelnemers door deze cases aangetoond in tv-land.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie

4 Reacties

    patricksteenks

    Grappig om te lezen dat RTL dan probeert om een rookgordijn te leggen met hun statement. Duidelijk dat ze er niet aan gedacht hebben. Ben nu wel benieuwd of de winnaar ook correct voorspeld kan worden. Ik verwacht dat die opvallend stil zal zijn na afloop van de 4 weken. 😉


    29 oktober 2014 om 10:51
    Mike van Hoenselaar

    Met erg veel interesse gelezen en leuk dat je het uitgezocht hebt. Benieuwd naar de overige resultaten ;-).


    29 oktober 2014 om 13:12
    Gytha

    Thanks guys, I just about lost it lokonig for this.


    25 april 2016 om 22:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!