Alcoholreclame onder vuur

7 januari 2004, 22:08

Na de tabak lijkt alcohol het slachtoffer te worden van reclamebeperkingen. In Engeland gaan al stemmen op om reclame voor drank compleet te verbieden. Om erger te voorkomen, moeten adverteerders de bestaande regels beter gaan naleven.

Dat alcohol meer kapot maakt dan menigeen lief is, mag bekend worden verondersteld. Het gaat wat ver dat op het conto van de reclame te schrijven. Volgens Britse medici is reclame wel medeverantwoordelijk. Advertenties en commercials zouden een te positief beeld geven van het drinken van alcohol, met alle gevolgen van dien. Daarom pleiten zij voor een verbod op alcoholreclame. In plaats van te schermen met argumenten en onderzoeken die zo?n voorstel moeten ontkrachten, kan de alcoholbranche beter bij zichzelf te rade te gaan. Want de verwijten zijn niet uit de lucht gegrepen. Er bestaan hele strikte en uitvoerige afspraken over wat wel en niet mag in alcoholreclame. Zo is het niet toegestaan in reclame voor alcoholhoudende dranken de associatie te leggen tussen drinken en succes op maatschappelijk of sexueel gebied. Maar adverteerders nemen het daar niet zo nauw mee. Merken als Bacardi, Smirnoff Ice en Gordons Gin leggen in recente campagnes wel degelijk verband tussen alcohol en sex. Gaat de branche op deze voet verder, dan spelen ze de tegenstanders van alcoholreclame in de kaart. Door wat ingetogener te adverteren en zelf voorlichting te gaan geven over de gevaren van alcohol, kan het tijd wellicht nog gekeerd worden, voor het te laat is.

Bron: Admap

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!