Alewijn Medendorp (Scanlounge): “Met onze scan kun je jezelf 3D-printen bij de HEMA”

9 februari 2015, 15:00

Na een sabbatical richtte ondernemer Alewijn Medendorp zich op 3D-printen. Inmiddels kun je via zijn bedrijf Scanlounge een 3D-print van jezelf maken bij de HEMA.

“HEMA heeft ons benaderd, we hebben ze even afgehouden, omdat we nog in de ontwikkelfase waren”, vertelt Mededorp die een print van zijn eigen hoofd heeft meegenomen naar de studio. De Scanlounge is een soort iglo vol camera’s die je in een ‘split second’ rondom fotograferen. “We hebben de scan zelf ontwikkeld, omdat er nog geen goede opties bestonden.”

Om te kunnen 3D-printen heb je een scan nodig, daarvan wordt een print gemaakt. “Dat kan met kunststof of bijvoorbeeld brons, de kosten hangen af van het materiaal en de grootte.”

Medendorp begon in 1995 al een internetmuziekbedrijf, maar stopte daar uiteindelijk vorig jaar officieel mee om nieuwe dingen te gaan ondernemen en rust te nemen. “Ik was aan het einde meer aan het managen dan aan het ondernemen. Ik wilde weer bezig zijn met innovatie.”

Switch

Tijdens de sabbatical nam Medendorp de tijd om na te denken over zijn carriere. “Ik las een boek dat voorschreef om te veranderen van sociale setting als je de ambitie hebt om ander werk te doen. Na een uitzending van Tegenlicht stortte ik me op 3D-printen, want daar wist ik nog weinig van.”

Medendorp verwacht veel van de markt van 3D-printen. “Het bestaat al heel lang, maar wordt nu pas mainstream“, weet de ondernemer die ooit Prinses Beatrix zonder toestemming 3D-printte.

Scanlounge heeft nu een werkend prototype en kreeg verzoeken om printers te maken voor andere bedrijven. “We zullen ons uiteindelijk gaan richten op het verwerken van de printdata.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!