Almere heeft RFID-primeur
De gisteren geopende boekhandel Scheltema in het vernieuwde winkelcentrum van Almere, is de eerste boekhandel ter wereld, die al zijn boeken heeft voorzien van een RFID-chip, aldus de reportage van de Volkskrant.
Kijkend naar de reportage, zie ik de toegevoegde waarde aan de klantzijde nog niet echt. Het opzoeken van het juiste boek in de winkel gaat zonder RFID volgens mij vrijwel net zo snel, maar wellicht wordt het nog verbeterd. De voordelen zitten met name aan de zijde van Scheltema. Zo kan de hele keten vanaf de verzending van het Centraal Boekhuis gevolgd worden, blijkt uit dit artikel bij Computerworld. Daarnaast kan Scheltema kan dankzij de RFID-chips ook met minder winkelpersoneel draaien omdat klanten zelf zoeken en is de voorraad makkelijker te beheren.
Via: mijn stadsgenoot Kenneth Verburg.
Kun je hiermee nu ook winkeldiefstal tegengaan?. Het lijkt mij dat je in ieder geval sneller kunt afrekenen.
RFID’s in boeken bieden op termijn geweldig kansen voor marketeers. Als onze mobieltjes straks ook RFID’s kunnen lezen, krijgen we via TV scherm een compleet (interactief) multi-mediaal spectakel te zien. Of kunnen we met spraak zaken aan boeken toevoegen. Of het vervolg van het boek vorm geven. Dat zal de beleving van boeken totaal gaan veranderen.
Met RFID in de winkel had ik toch verwacht dat Scheltema de selfservice beter had ingericht, maar dat viel vandaag tegen.
In de winkel staan terminals waar de klant in de database kan zoeken en ook kan achterhalen of een boek op voorraad is. Erg handig totdat je ziet dat boek op voorraad is en ziet dat het op de afdeling jeugd <12 jaar ligt. Een enorme witruimte op het scherm waar prima een kaartje had kunnen staan van "u staat hier en daar is het boek". De winkel kent secties die ook staan aangegeven in de winkel langs de wanden, echter die namen komen niet overeen met de naamgeving database :-(. Tot mijn verbazing. Je kunt dus òf een rondje door de hele winkel doen òf inderdaad het personeel weer vragen waar die sectie jeugd dan wel mag zijn.
Zo moeilijk is het toch niet om een kaartje te presenteren of realtime middels RFID het boek op te sporen en op een kaartje op display te laten verschijnen?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!