Als er één schaap over de dam is…

25 april 2006, 03:45

Begin april schreef Yuri dat Hotels.nl als eerste partij in Nederland ging adverteren op schapen via Lease a sheep. Dachten sommigen eerst nog dat het om een late 1 april grap ging, inmiddels is het overduidelijk dat de schapen toch echt reclame maken. Er gaat geen week voor bij of Hotels.nl is wel weer in het nieuws met dank aan de burgemeester van Skarsterlan.

Deze burgemeester legde in eerste instantie een dwangsom op van 500 euro per dag met een maximum van 20.000 euro, omdat reclame langs de snelweg in zijn gemeente niet toegestaan is. Slim genoeg besloot Hotels.nl gewoon door te gaan. De dwangsom stelt voor Hotels.nl weinig voor, want de verkoop is met 15 procent gestegen aldus een artikel in de NY Times. De burgemeester verhoogde hierop de dwangsom naar 50.000 euro.

Gevolg? Hotels.nl verhoogt het aantal schapen naar 60 stuks. Tevens zullen alle schapen in Joure vandaag een shirt dragen met de zeer toepasselijke tekst tekst: ‘Burgemeester bedankt’. ‘Door zijn opstelling heeft de burgemeester ons een hoop publiciteit opgeleverd, tot in het buitenland aan toe. Daarvoor zijn we hem uiteraard zeer erkentelijk. We willen de zaak niet onnodig op de spits drijven, vandaar deze actie met een knipoog’, aldus algemeen directeur Miechel Nagel van Hotels.nl.

Waar zoiets simpels als adverteren op een schaap al niet toe kan leiden in Nederland. To be continued?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Yuri

    Dank je. Gerechtigheid. Wat betreft de actie, blijf het een “mooie” vinden. Leuke publiciteit, ludiek en kosten/baten eveneens prima.


    25 april 2006 om 12:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!