Als er één schaap over de dam is…
Begin april schreef Yuri dat Hotels.nl als eerste partij in Nederland ging adverteren op schapen via Lease a sheep. Dachten sommigen eerst nog dat het om een late 1 april grap ging, inmiddels is het overduidelijk dat de schapen toch echt reclame maken. Er gaat geen week voor bij of Hotels.nl is wel weer in het nieuws met dank aan de burgemeester van Skarsterlan.
Deze burgemeester legde in eerste instantie een dwangsom op van 500 euro per dag met een maximum van 20.000 euro, omdat reclame langs de snelweg in zijn gemeente niet toegestaan is. Slim genoeg besloot Hotels.nl gewoon door te gaan. De dwangsom stelt voor Hotels.nl weinig voor, want de verkoop is met 15 procent gestegen aldus een artikel in de NY Times. De burgemeester verhoogde hierop de dwangsom naar 50.000 euro.
Gevolg? Hotels.nl verhoogt het aantal schapen naar 60 stuks. Tevens zullen alle schapen in Joure vandaag een shirt dragen met de zeer toepasselijke tekst tekst: ‘Burgemeester bedankt’. ‘Door zijn opstelling heeft de burgemeester ons een hoop publiciteit opgeleverd, tot in het buitenland aan toe. Daarvoor zijn we hem uiteraard zeer erkentelijk. We willen de zaak niet onnodig op de spits drijven, vandaar deze actie met een knipoog’, aldus algemeen directeur Miechel Nagel van Hotels.nl.
Waar zoiets simpels als adverteren op een schaap al niet toe kan leiden in Nederland. To be continued?
Dank je. Gerechtigheid. Wat betreft de actie, blijf het een “mooie” vinden. Leuke publiciteit, ludiek en kosten/baten eveneens prima.