Amazon gaat slim om met verzendkosten
Amazon.com, dat gisteren fraaie resultaten over Q2 bekend heeft gemaakt, heeft laten doorschemeren dat het Amazon Prime programma vooralsnog erg succesvol lijkt. Amazon Prime laat klanten de verzendkosten voor een jaar afkopen voor $79, ongeacht het aankoopbedrag.
Het Prime programma is in februari 2005 van start gegaan. CFO Tom Szkutak beweert zelfs dat het terugbrengen van de verzendkosten voor klanten de belangrijkste driver is voor de sterkste groei in 4 jaar die Amazon heeft meegemaakt. Klanten blijken hierdoor met name in meer verschillende productcategorieen te gaan kopen, zoals consumer-electronics, home, health & personal care. Hoewel dit niet expliciet wordt genoemd is het aannemelijk dat klanten die gebruik maken van Prime ook vaker en/of meer zullen bestellen bij Amazon.
Wat het Prime programma aan de kosten-kant betekent wordt niet genoemd, behalve dat het ‘expensive for the company’ is.
In Nederland geeft ruim een op de drie online shoppers aan de hoge verzendkosten als een nadeel van online winkelen te zien, zo blijkt uit de laatste Thuiswinkel Marktmonitor. Amazon laat zien dat slim omgaan met een van de belangrijkste drempels van online shopping zorgt voor toename van de omzet.
edit: “zijn de kosten hoger” bedoelde ik natuurlijk 🙂
En Play.com heeft een blitse mailing!
Ik snap iets niet “Amazon gaat slim om met verzendkosten” is toch tegenstrijdig met “expensive for the company”. Of mis ik iets.
Ik kan me voorstellen dat de marge per transactie voor klanten die aan dit programma meedoen lager is, maar dat het overall zorgt voor een sterkere toename van het resultaat. Shops als Amazon moeten het hebben van volume, en Prime zal er in ieder geval voor zorgen dat de omzet per klant toeneemt.
lijkt er op dat ze hogere omzet en marge draaien, maar lager marge%
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!