Amstel wint Gouden Loeki 2003

21 december 2003, 14:15

Amstel wint Gouden LoekieDe Gouden Loeki is dit jaar gewonnen door de Amstel-reclame ‘de klussende mannen’. In het filmpje is te zien hoe de ‘Amstel-vrienden’ een badkamer slopen, maar eigenlijk de keuken moesten opknappen.

De publieksprijs wordt ieder jaar uitgereikt door de STER die de reclamezendtijd op de Publieke Omroep verkoopt.

Tijdens een live-uitzending op Nederland 2 konden de kijkers gisteren per telefoon en sms stemmen op vijf commercials.

De Amstel-reclame (PMSvW/Y&R) werd met 33 procent van de stemmen eerste. Tweede werd de reclame van Peijnenburg (Leukwerkt Worldwide) die een baby in een kinderwiegje alvast wil laten wennen aan het koekhappen. Derde werd Dubbelfris (Result DBB) waarin een mannetje op de schouder van een jongen roept: zoenen, zoenen! Vierde en vijfde werd Centraal Beheer (Result DBB) met een reclame met het renpaard dat een dressuurpaard blijkt te zijn en Help! waarin Ralph Inbar aan de dakgoot hangt.

Drie vrienden van Amstel

De drie vrienden van Amstel hadden in de reclame al alle belangrijke prijzen gewonnnen: van de effectiviteitsprijs (Effie) tot en met de creativiteitsprijzen (ADCN Lampen). En dan nu als kroon op het werk de Gouden Loeki. Hiermee gaan de drie vrienden van Amstel de historie in als een van de meest bekroonde campagnes ooit. Niet gek dat Eyeworks (het bedrijf van Oerlemans) een comedy op dit principe wil maken.

Het meest schrijnende is echter dat Amstel (Heineken) het reclameburo (PMSvW/Y&R) dat verantwoordelijk is voor deze jarenlange campagne – als dank – aan de kant zet. De marketingdirecteur vond de drie vrienden versleten (het publiek blijkbaar niet) en schakelt vanaf januari a.s. een nieuw klein reclameburo in voor Amstel dat nog geen prijs gewonnen heeft (bron: adformatie.nl).

(via: tvformats.web-log.nl)

Winnaars van de afgelopen jaren

2002 Calv? Pindakaas: Voetballertje

2001 Centraal Beheer Achmea: Rio

2000 Dommelsch: Archeoloog

1999 Gouden Gids: Haai

1998 Calv? Pindakaas: Goal!

1997 Melkunie: Bommetje

1996 Nestl? Rolo: Olifant

1995 KLM: Zwanen

Zie verder:

http://www.goudenloekie.nl

Update:

Voor de liefhebbers heb ik een overzicht gemaakt van de vrienden-campagne van Amstel:

http://www.mediafact.nl/vrienden-van-amstel.php

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!