App uit de M!ouw
We gaan toch maar niet volledig over op Facebook
Het begon als een geintje. Het werd net even iets meer dan dat. En voordat het zichzelf opblaast, moeten we misschien de lucht er maar even uit laten lopen. Dus even full monty: nee, we gaan niet volledig over naar Facebook! En ja, er komt een nieuwe website aan.
Wij geloven heilig in de kracht van social media. Voor mensen én merken. Maar als je gelovig bent, verkoop je ook niet je huis om in de kerk in te trekken. Dus we hebben besloten Marketingfacts.nl ook nog maar even niet op Funda te slingeren. Wel hebben we een stelletje Polen gevonden die de boel even flink onder handen nemen. (OK, eigenlijk zijn het de mensen van Mangrove, maar daar bestaat nog geen meldpunt voor…) Morgen (donderdag) zijn ze klaar en tot die tijd logeren we op Facebook.
Mangrove's Team Cool aan het knallen voor voorbereidingen livegang (Teamleider Nick, design + front-end developer Dion en back-end developer Justin).
We zijn Mark en consorten erg dankbaar voor het onderdak. Want Facebook geeft ons de mogelijkheid om de interactie met jullie te onderhouden terwijl de website “op zwart” staat, iets wat een aantal jaren geleden vrijwel ondenkbaar was.
Al eerder hebben we de lancering van een nieuwe website opgeleukt met een (in onze ogen) ludieke actie. Zo werd in 2006 onze website “beklad”, en werd de site het jaar erop verflabberd.
Ook deze opknapbeurt wilden we niet ongemerkt voorbij laten gaan. En al gauw kwam het ludieke idee op om de overgang naar Facebook iets zwaarder aan te zetten. En noem ons naïef, maar we zijn wel redelijk verbaasd over wat we hebben losgemaakt.
We haalden in korte tijd ±700 tweets (excl. url-shorteners), en werden trending topic nr. 2 in Nederland. En we haalden zelfs de krant (ok, de digitale), de radio en spelers van Oranje! Daarnaast groeide het aantal FB fans met 900 & counting.
Wat dit ons leert? Dat de kracht van social media weer eens is aangetoond. Maar ook de valkuil ervan: verhalen gaan snel een eigen leven leiden.
Juist daarom blijft er behoefte aan media die positief kritisch zijn over de gebeurtenissen. Media die niet meteen schrijven over elke e-commerce-warmtegolf of social media-regenbui, maar die zich buigen over het online klimaat. Liefst op basis van harde cijfers en diepe inzichten.
Zo'n medium te zijn, dat is onze ambitie. Volgens ons zijn we daar al vrij sterk in (en wellicht bewijst de commotie van vanochtend ons gelijk daarin), maar het kan altijd beter. Onze nieuwe website biedt ons daarvoor de ruimte die we hiervoor misten.
Donderdag zijn we dus weer terug op onze vertrouwde plek: marketingfacts.nl. Tot die tijd zijn jullie erg welkom hier op Facebook. Niet voor de 'likes' (als het goed is, heb je ons niet hoeven 'liken' om dit te lezen!), maar omdat we beseffen dat het contact met jullie ons maakt wat we willen zijn: een spil in het web dat (online) marketing heet.
Team Marketingfacts
P.S. Dus geen SEO-drama's. Er staat inderdaad een tijdelijke (302) redirect op marketingfacts.nl.
P.S.-2. Gelukkig hebben we de foto's nog:
Credits afbeelding: Marc Barnes.
Gefeliciteerd met alle buzz. Ik vroeg me wel af, waarom een 302 en geen 307 redirect?
Ha Maarten, heb het hier besproken. Had idd ook gekund, werking is in principe hetzelfde. Er was geen sprake van formulier posten. 302 voldeed hiervoor. Bedankt voor je scherpe reactie 😉
Wel een zeer effectief geintje dus, fantastisch toch?
Ik vind het iig prachtig.
@idevegte: goed en leuk om te horen dat onze ‘schijnbeweging’ aansloeg en de nieuwe website bevalt!
Goede grap! Volledig ingetrapt!
@Bram Koster: ik was wel minder enthousiast over de website zoals hij was op Facebook, maar ik vind het geintje gewoon mooi. Gewoon omdat je er zoveel aandacht mee trekt, je wordt zoveel populairder/bekender. Dat maakt het sterk.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!