Augmented en virtual reality: echt met een twist

14 december 2016, 06:00

Roep augmented reality of virtual reality en ik zit weer met natte haartjes in mijn pyjama, thuis op de bank. Op de televisie schittert de crew van USS Enterprise. Captain Jean Luc Picard stapt zojuist het Holodeck binnen. Klik. Terug naar een lang vervlogen tijd. Klik. Een missie oefenen op locatie. Klik. Ontmoetingen met ‘strange new life’. Een paar instellingen op een touchpad zijn voldoende om elke gewenste omgeving te simuleren. Inclusief geluid en geur. Levensecht, met een twist… Wat wilde ik graag eens door die deuren naar binnen stappen.

AR versus VR

Het Holodeck, is het een augmented reality (AR) of toch virtual reality (VR)? AR en VR worden vaak in één adem genoemd. Er zijn ondanks de gevoelsmatige overlap echter grotere verschillen dan je wellicht zult denken.

Met AR blijf je in ‘de echte wereld’. Een wereld waaraan elementen worden toegevoegd door een computer. Je verrijkt deze real world zogezegd met add-ons. Je bent in een spel- of werkvorm actief bezig en je handelingen zijn binnen de context van je omgeving. Als je ervoor open staat. Pokémon GO is hiervan een veelbesproken voorbeeld.

Kijk je met AR door een speciale bril of op het scherm van je smartphone en houd je contact met je omgeving, met VR wordt die omgeving volledig voor je afgeschermd en een nieuwe gecreëerd. Vaak door middel van een afgesloten display voor je ogen, al dan niet uitgebreid met sensoren in bijvoorbeeld een handschoen of zelfs een 360-treadmill.

Je hebt vast al eens je smartphone in een eenvoudige kartonnen bril geschoven om plaats te nemen in een virtuele rollercoaster. Die omgeving kan een opname van de werkelijkheid zijn, maar evengoed een in 3D opgetrokken simulatie.

Audi biedt haar high-end klanten een state of the art VR experience als onderdeel van het salestraject. Zet de bril met bijbehorende hoofdtelefoon op, customize het model naar keuze, check de kleurmogelijkheden, verander de look van je auto, bekijk het eindresultaat én maak een proefrit. Loop dan nog maar eens naar buiten zónder die auto te kopen.

VR biedt weliswaar veel mogelijkheden, maar als gebruiker ben je daardoor wel van de echte wereld om je heen afgesloten. Je langdurig onderdompelen in een dergelijke simulatie is daardoor vooralsnog vermoeiend en kan leiden tot VR sickness of motion sickness. En hoe mooi ook, het voelt persoonlijk nog steeds een beetje vreemd om met zo’n dichte doos tegen mijn hoofd tussen anderen te staan. Een punt waar ik gewoon nog in moet groeien?

“VR at its best shouldn’t replace real life, just modify it, giving us access to so much just out of reach physically, economically. If you can dream it, VR can make it.” – Matthew Schnipper

Wat kun je nú met AR?

Voor zowel AR als VR geldt dat er vooral dankzij de vele smartphones die in omloop zijn nu écht meters gemaakt kunnen worden. Zeker op het gebied van AR zie ik de laatste tijd interessante voorbeelden voorbijkomen, met meerwaarde voor merk én gebruiker.

Kinderen hebben doorgaans geen hulp nodig om zich in een eigen wereld te verliezen. Een merk als Disney weet daar echter nog een extra dimensie aan te geven door hun kleurplaat – met de hulp van de telefoon van papa of mama – tot leven te brengen. Je eigen creatie die over tafel wandelt, hoe cool is dat? Mag ik nóg zo’n kleurplaat alstublieft?

Wil je je kinderen nóg meer bij de mogelijkheden van AR betrekken, terwijl ze tekenen, coderen, tellen en spellen? Bekijk dan zeker eens Osmo voor iPad. Hoog op mijn verlanglijst 🙂

Nog een stap verder. IKEA weet zijn producten virtueel in ons huis te plaatsen. Icoontjes in de bekende catalogus geven aan bij welke producten AR in te zetten is. De werking is simpel: leg de catalogus neer op de plek waar je die stoel of tafel wilt zien. Scan deze plek met de app op je telefoon en het product komt in 3D te voorschijn.

De catalogus dient als markeerpunt en toont hierdoor je zorgvuldig uitgekozen stoel of tafel in de juiste verhouding in de ruimte. Heb je een goed beeld? Hup. Op naar de winkel of webshop!

Ben je toch in the mood? Pak dan ook meteen de kleur op die ene muur mee. De Flexa Visualiser App maakt het je makkelijk en biedt je de mogelijkheid het eindresultaat in je kamer real-time te bekijken op je telefoon op tablet. Vanzelfsprekend heb je de keuze uit het volledige Flexa-kleuraanbod. Je kunt je ook laten inspireren door de tinten in je omgeving, waarna de juiste match met het aanbod gemaakt wordt. Deel je opties met vrienden en familie en vind snel een winkel nadat die keuze is gemaakt.

Industriële toepassingen

Bovenstaande voorbeelden zijn vooral in je vrije tijd interessant. Maar wat te denken als je huis onverhoopt en minder stylish voorzien moet worden van een traplift? Als toekomstig gebruiker zit je daar vaak niet echt op te wachten. Op jouw beurt kun je als fabrikant ook de nodige uitdagingen hebben om je product snel en naadloos passend te krijgen in de beschikbare ruimte.

Met behulp van de Otolift AppStairs krijgt de consument – in aanvulling op die glanzende brochure – snel een goed beeld van hoe de traplift er werkelijk uitziet in de eigen omgeving. Meteen een andere kleur bekleding bekijken? Geen probleem!

De vertegenwoordiger kan in datzelfde bezoek – met behulp van zogenaamde markers – in een fractie van de tijd die er eerder nodig was – een scan maken van de beschikbare ruimte. Het resultaat? Een accuraat en snel samengesteld 3D-model, ready to order. Minder bezoeken, een verkleinde foutkans, een verhoogde conversie, een kortere levertijd en een blijere klant tot gevolg.

“Reality leaves a lot to the imagination” – John Lennon

De autoindustrie verkent op haar beurt al langer de mogelijkheden om ingewikkelde handelingen in de werkplaats te vereenvoudigen. BMW leidt haar monteurs met behulp van een speciale bril en koptelefoon stap voor stap door bepaalde handelingen heen. Animaties worden over de echte onderdelen heen gelegd en laten zien hoe deze moeten worden ge(de)monteerd. Zelfs het benodigde onderdeel en gereedschap worden daarbij aangegeven. De mogelijkheden voor de maakindustrie lijken oneindig. Wat te denken van de inzet voor AR bij inspecties, instructies, training of workflow management?

“It does show that AR can be really great. We have been and continue to invest a lot in this. We are high on AR for the long run, we think there’s great things for customers and a great commercial opportunity.” – Tim Cook

De lat ligt hoog

Als je je er in verdiept, blijven de voorbeelden komen. Van een verslavend spel tot de mogelijkheden die AR biedt op medisch vlak.

Maar toch even terug naar dat Holodeck. Ik denk dat daar, thuis naast mijn vader op de bank, mijn gespannen verhouding met AR, VR en hologrammen is begonnen. Mijn hele tv- en film-kijkende leven lang tonen de makers achter Star Trek me wat de ongekende mogelijkheden op dit vlak zijn. Star Wars en Minority Report hebben die mogelijkheden nog verder weten te benadrukken. Levensechte simulaties, met een twist. Beter dan echt. Dát is voor mij gaan voelen als de te halen lat.

Anno 2016 staan we echter nog lang niet in die magische ruimte, maar verbergen wij ons achter afgesloten VR-brillen, kijken we door een Hololens of staren we op onze smartphones. Devices en wearables die weliswaar grote stappen hebben gemaakt, maar nog niet de ultieme uitvoering bereikt hebben. En dat om zaken op te roepen die – hoe vooruitstrevend het nu soms ook lijkt – nog een sterrenstelsel verwijderd zijn van wat ik in mijn jeugd al op tv zag.

“If you need me, I will be on Holodeck 2” – Will Riker

Bovengenoemde voorbeelden tonen in mijn ogen echter wel aan dat we op de juiste weg zitten. Naar mijn mening biedt met name AR ontzettend veel mogelijkheden voor ons als gebruiker en voor jouw merk. Zeker als de juiste balans tussen content en context zorgvuldig wordt afgewogen. AR creëert daarbij meteen dé grootste uitdaging voor mij en mijn ontwerp- en marketeercollega’s, na de eerder genomen eerste stappen in website en apps. Spannende tijden.

Iedereen een real-life holodeck

Dé uitgekristalliseerde AR- of VR-oplossing hebben we op dit moment wat mij betreft nog niet gevonden. Ik blijf echter goede hoop houden op een real-life Holodeck. De ontwikkelingen mogen van mij met warp speed vooruit blijven gaan. In de tussentijd, beam me up Scotty!

Robert van de Wiel
visual design, usability, creative bij Factor Tachtig - maak je merk.

1 beeld zegt meer dan 1000 woorden. Aan mij om de kern uit jouw boodschap te filteren én pakkend te visualiseren. Of het nu gaat om letterlijk dat ene beeld, je huisstijl, website of alles verklarende infographic. Merkidentiteit, creativiteit en usability vormen daarbij de rode draad in mijn aanpak.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Tim Nijland

    Interessant stuk met treffende voorbeelden. Wellicht nog de moeite waard om aan te geven dat de video van Audi een 360 video ervaring is. Verschil tussen een interactieve, 3D computerwereld en een monoscopisch 360 video is nogal groot. Jammer dat je Mixed Reality niet noemt, wat de Hololens in feite is. Hierbij kunnen virtual elementen interacteren met echte objecten terwijl bij AR deze enkel dienen als aanvulling. Video van Esper is een voorbeeld van MR.

    Tim


    21 december 2016 om 12:01
    robertvandewiel

    Dank voor je aanvulling 🙂 Ik heb me bewust ingehouden en me gehouden bij mijn eerste gevoel over dit topic. Zeker een onderwerp wat nog verder uitgediept kan en mag worden, voorbeelden in overvloed!


    21 december 2016 om 12:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!