Authenticiteit: de toekomst is voor ongelikte beren

3 april 2014, 04:59

Een smerig blogje

“Ik wil je iets verklappen, Edwin: wat niemand weet, is dat ik ook regisseur ben van professionele videoproducties”. Ik was op bezoek bij storytelling-goeroe Debbie Bernasco en het viel me inderdaad op dat het geen camera van de Action is die ze aan het installeren was. Maar wat me vooral opviel, was de zin erna: “En weet je, het verandert wel. Ik hoorde mezelf onlangs tegen iemand zeggen: ‘Wat we eigenlijk echt willen zien, is toch de authentieke mens’, niet? Video moet er niet te gelikt uitzien, terwijl dat er tijdens mijn opleiding juist in werd gehamerd”. Gelikt. Dat woord was voor mij de trigger. Ik had het voornemen een blog te gaan schrijven over likken (jawel), maar twijfelde nog. Debbie trok me over de streep, want ik zit er zelf de laatste tijd enorm mee te worstelen: als ‘gelikt’ niet meer is wat mensen willen zien, dan zijn er enorm veel likkende marketinglui die van ambacht zullen moeten veranderen. Wat ik met dat likken bedoel? Ik leg het even uit.

Het glanzende schoentje

Mocht je ooit in het Stadsmuseum Harderwijk komen (zeg nooit nooit) dan moet je even gaan kijken naar de ‘bollikker‘. Het is een instrument (ook wel likijzer genoemd) dat schoenmakers vroeger blijkbaar gebruikten om delen van schoenen glad te ‘likken’: “Met het lijkyser maekt hy glad en bruyneert dat het glinzert”. Dat likken van schoenen moet je niet te letterlijk nemen (dus niet dit en zeker niet dit, vieze Henkie), het gaat om een bewerking van de hak van een schoen door een schoenmaker (met een bollikker inderdaad), waardoor deze schoen er ‘gelikt’ uit ziet. Glanzend. Dankzij die bollikker.

Bron afbeelding: Collectie Gelderland

Wat ik verder ook las: dit schoenen likken heeft niets te maken met de zogenaamde ‘ongelikte beer’. Blijkbaar geloofden Duitsers vroeger dat beren hun vorm krijgen omdat moederbeer er continu aan likt. Serieus. Dus als een Duitser zegt “du bist ein ungeleckter Bär” (spreek het eens hardop uit voor de lol), dan is dat niet positief bedoeld. En ongelikte beren hebben ook niet de toekomst. Toch?

Een berenblog

Als marketeer moet je hem zeker volgen: de website ‘Trendwatching’ (nee, ik heb geen aandelen). De mensen erachter verzinnen prachtige nieuwe termen die mooi omschrijven wat er in de wereld aan de hand is. En wat het onderwerp ‘gelikt’ betreft, hebben ze twee treffende woorden verzonnen: ‘flawsome‘ en ‘maturialism‘. Ik begin met de laatste.

Valt het je niet op, dat mensen steeds meer kunnen ‘hebben’, dat er steeds minder ’tere zieltjes’ zijn? Volgens Trendwatching is daar een eenvoudige verklaring voor: van alle ‘bagger’ die we online te zien krijgen, worden we hard. Ik merk dat ik zelf om die reden ook steeds minder ‘politiek correct’ word. Zo schrijf ik zodadelijk zomaar het woordje lul. Oeps, daar staat ie al. Veel mensen klagen over die ‘verharding’, maar blijkbaar heeft vloeken ook therapeutische effecten, alleen God heeft er nog heel veel moeite mee.

De mensen van Trendwatching adviseren dan ook om niet te voorzichtig te zijn in je marketinguitingen, probeer niet iedereen ’te vriend’ te houden door slappe corporate-goedgekeurde woorden te gebruiken. Confucius zei het al: een vriend voor allen is een vriend voor geen, en dus adviseert Trendwatching om te gaan voor de netto imago-winst: met het verscherpen van je uitingen verlies je goodwill bij enkele fanatieke geloofsrakkers, maar de massa vindt je best wel tof voor wat je durft, zeker als het authentiek is. Want dan is het ook ‘flawsome‘.

Professionele foto en video

“Mensen verwachten van merken niet dat ze foutloos zijn. Sterker nog: ze omarmen juist merken die ‘flawsome’ zijn.” Zo verwoordt Trendwatching het: mensen houden van merken die niet alleen hun sterktes, maar ook hun zwaktes laten zien. Merken die ‘ongelikt’ zijn dus, of beter nog: niet ‘gelikt’. Want ‘gelikt’ creëert afstand:

…human nature dictates that people have a hard time genuinely connecting with, being close to, or really trusting other humans who (pretend to) have no weaknesses, flaws, or mistakes”.

Precies ook waar fotograaf Arnold Reyneveld mee worstelde toen ik hem laatst interviewde als case voor mijn boek over contentmarketing: “Wat wel elke keer terugkomt in mijn foto’s, is mijn aandacht voor ‘de gewone mens’ en mijn aanpak: niet iets lelijks mooi maken, maar ervan overtuigd zijn dat schoonheid overal te vinden is. En dat schoonheid misschien zelfs bestaat bij de gratie van ellende. Dat je die ‘rafelrandjes’ soms best mag zien. Dat moet je alleen zoeken, en laten zien. Maar zit daar wel iemand op te wachten?”.

Volgens mij wel, Arnold. Toen ik onlangs bij een bijeenkomst moest presenteren over o.a. authenticiteit, viel het me op bij de discussie na een andere spreker: mensen willen niet meer gelikt worden. Zijn. Ze willen geen gelikte marketing meer, bedoel ik. De spreker deed zijn best om professionele videomarketing te promoten, maar aan het eind werd getwijfeld of effectieve videomarketing in de toekomst nog wel professioneel moet zijn. En misschien kan het woordje ‘marketing’ ook wel verwijderd worden, als de meest effectieve video in de toekomst echt ‘onprofessioneel’ is.

Maar wat moeten al die ambachtelijke marketinglui dan straks toch doen, die hun hele leven bezig zijn geweest om alles professioneel te maken? Het is alsof je tegen een schoenmaker vertelt dat de hak niet gelikt hoeft te worden, omdat mensen het tegenwoordig mooier vinden als iets ongelikt is. Niet gelikt, bedoel ik. Hij krijgt al kromme tenen van het idee.

“Vind je niet dat ik je overval, Edwin? Wil je nog even nadenken wat je op de video gaat zeggen?” Ik kwam eigenlijk bij Debbie op bezoek omdat onze stagiaire Wiesje bezig is met een project over storytelling, maar Debbie greep meteen de kans om mijn presentatie binnenkort op haar eerste ‘Online Thursday‘ aandacht te geven met een videoboodschap. “Ach nee, zet maar aan”, zei ik, “ik lul wel wat. Maar ik hoef het eindresultaat niet te zien.” Want het wordt zo onvoorbereid misschien wel heel erg authentiek, maar een filmpje van een niet-gelikte Edwin hoef ik niet echt te zien.

Edwin Vlems
Demand Generation Specialist bij Comaxx

Edwin Vlems is werkzaam bij bureau Comaxx. Hij helpt B2B-bedrijven met het online delen van de kennis van het bedrijf en de medewerkers, als magneet voor klanten en nieuwe collega's. Hij spreekt en schrijft over AI, Demand Generation en Employee Advocacy.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Marcel

    Ik heb geen idee waar je blog over gaat, maar dat komt misschien ook omdat ik ben blijven hangen in een lachkick bij de zin: “oeps, daar staat ie al”. Ik hoop dat dit een bewuste woordspeling was edwin?


    3 april 2014 om 06:16
    vlemse

    Hij paste precies in de rode draad van mijn verhaal Marcel, jammer dus dat je hem niet tot het eind gevolgd hebt 🙂


    3 april 2014 om 07:22
    Jacco Overdulve

    Leuk stuk Edwin! Als ik het voor mezelf samenvat, dan komt ‘geliktheid’ over als ‘schreeuwen om aandacht’ en draai je om de hete brei heen. Daardoor verlies je de aandacht van je doelgroep vrij snel, is mijn ervaring. Eens?

    @Marcel, Edwin kennende denk ik dat het bewust was…


    3 april 2014 om 07:27
    mariekeheesakkers

    Een heerlijke ’typisch Edwin’-blog! Geweldig om de dag zo lekker ongenuanceerd en uitgebreid schaterlachend te beginnen. Dankjewel daarvoor!

    Lang leve: what you see is what you get!


    3 april 2014 om 07:52
    Isabel van Berkel

    Erg interessant stuk Edwin, ook erg leuk geschreven. Ik ben student en ik heb het stuk van voor tot achter met plezier gelezen. Alles is tegenwoordig ” gelikt” zelfs op school wordt ons dit aangeleerd :D.


    3 april 2014 om 08:19
    vlemse

    @Isabel: leuk om te horen, ik zit nog steeds op de reactie “wat lomp” te wachten…

    Tja en de kloof tussen (marketing)opleidingen en de werkelijkheid wordt met de week groter… Ik denk dat ik een HBO-opleiding Marketing begin waarin wekelijks alle verschenen blogs worden geanalyseerd aan de hand van klassieke modellen.


    3 april 2014 om 08:30
    Isabel van Berkel

    @edwin, Nou het valt nog mee. Tijdens mijn minor online marketing leren we wel blogs analyseren, zelfs blogs opzetten en gebruik maken van de nieuwe modellen. We leren ook de ” nieuwe” manier van denken via het 4C model aan. Mijn eigen opleiding Small business and Retail is nog wel beetje van de oude stempel want daarin krijgen we nog veel oude modellen. Maar in het laatste jaar hebben ze beloofd om ook meer nieuwe modellen te introduceren dus ik ben benieuwd 🙂


    3 april 2014 om 09:31
    wimaalbers

    Leuke insteek weer Edwin.

    Gelikt en professioneel is vaak middle of the road en risicoloos. Denk aan de “gladde amerikaanse corporate video’s waarin geen cliche gemist wordt en geen stelling genomen. Goede marketing en is je nek uitsteken en op het randje lopen. Goede communicatie scheidt de bokken van de schapen en de prospects van de passanten. Moet je wel durven.:-)


    4 april 2014 om 13:14
    wimaalbers

    Aalbers dus


    4 april 2014 om 13:16
    vlemse

    Bedankt Wim, het vraagt inderdaad om lef. Het valt me bijvoorbeeld ook op dat dit blog best vaak wordt gelezen, maar niet vaak wordt gedeeld…


    4 april 2014 om 16:24
    Sascha

    Leuke blog! Ik was bij die bewuste presentatie. Je hebt gelijk: stop met die geliktheid wees echt.


    5 april 2014 om 17:54
    vlemse

    Bedankt Sascha!


    5 april 2014 om 20:37
    Jeffrey Petrus Maarten Duivenvoorden

    Goedendag ik zou graag meer informatie willen weten over het mom van ongelikte beren. Tot nu toe heb ik alleen gelikte beren gevonden. Heeft iemand een idee of een locatie van dit mythische wezen bekend als de ongelikte beer?

    Ik hoor graag van u,

    Jeffrey Duivenvoorden


    11 september 2015 om 10:12
    Edwin Vlems

    Geachte heer Duivenvoorden,

    Vanwege de global warming worden steeds vaker ongelikte beren in de permafrost ontdekt, met name in Rusland. Natuurbeschermers doen hun best om te voorkomen dat deze beren alsnog gelikt worden.


    11 september 2015 om 11:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!