Automated Trading Summit, deel 3: Cookies!

9 mei 2012, 15:00

We doen vandaag verslag van de Automated Trading Summit vanuit de Westergasfabriek in Amsterdam. De timing van deze summit had niet beter gekund, omdat de Eerste Kamer gisterenavond de nieuwe Telecomwet heeft goedgekeurd. Onderdeel van die wet is de “cookiewetgeving” die nu dus weer een stapje concreter wordt.

Wat vandaag bij diverse sessies en in gesprekken in de pauzes opvalt, is dat er nog steeds veel onduidelijk is over de implementatie hiervan. Op welk niveau is de ‘ondubbelzinnige’ toestemming om te tracken nodig? Wie is verantwoordelijk? En wordt de concurrentiepositie van Nederland hierdoor bedreigd?

Het woord is aan Auke van den Hout van Adatus en het IAB. Van den Hout was gisterenavond aanwezig bij het debat in de Eerste Kamer en praat ons vandaag bij. Hij vertelt dat het IAB altijd twee zaken belangrijk heeft gevonden als het gaat om privacy:

  • Het moet duidelijk zijn hoe het werkt.

  • De bezoeker moet een keuze hebben.

Dit is slechts het begin

Van den Hout legt uit dat de huidige wetgeving, die dus sinds vandaag een feit is, een gevolg is van de Europese privacyrichtlijn uit 2009. Deze Europese richtlijn heeft zich dus nu vertaald naar lokale wetgeving die in essentie zegt : “De bezoeker moet ondubbelzinnig toestemming geven om getracked te worden”.

Parallel aan de implementatie van de richtlijn uit 2009 wordt door Europa al gewerkt aan de volgende stap die in 2014 zal komen. Dat zal geen richtlijn meer zijn, maar een verordening. Met andere woorden, in dat geval komt er direct een Europese wet. De belangrijkste punten in die wet lijken te zijn:

  • Het begrip “persoonsgegeven” wordt verruimd (een locatie zonder naam kan straks ook een persoonsgegeven zijn).

  • Privacy by design (bij alle nieuwe internetproducten moet privacy al bij het begin worden meegenomen).

  • The right to be forgotten (de consument moet het recht krijgen om zich volledig uit te schrijven bij een site).

  • Data protection officers (elk bedrijf moet straks een verantwoordelijke hebben voor de waarborging van privacy).

De consument lijkt niet geïnteresseerd

De spreker vervolgt met een aantal voorbeelden en cases met cijfers waaruit blijkt dat de consument nauwelijks geïnteresseerd lijkt te zijn. Bij sites die al wel oplossingen geïmplementeerd hebben, neemt slechts een klein groepje van de bezoekers de moeite om zijn privacyinstellingen in te stellen. Dus de gewone internetter lijkt zich een stuk minder zorgen te maken dan de politiek.

Wat nu concreet besloten is

Concreet is er nu het volgende besloten: in 2013 moet er ondubbelzinnige toestemming voor het plaatsen van cookies zijn. Uitzondering zijn cookies die strikt noodzakelijk zijn voor de werking van een site. Denk daarbij bijvoorbeeld aan winkelmandjes.

Wat nog onduidelijk is

Het is nog onduidelijk hoe die ondubbelzinnige toestemming straks gegeven moet worden. Volgens schattingen zijn er in Nederland zo’n 330 miljoen pagina´s. Die zijn onmogelijk te controleren. En dus is de browser volgens velen in de branche een veel makkelijkere manier om de toestemming te regelen en de controle uit te oefenen.

Do-not-track

De branche werkt nog steeds aan het do-not-track-initiatief. In essentie gaat het daar om een knop in de browser waarachter de privacy settings zitten. Neelie Kroes heeft de markt eerder opgeroepen vaart te maken met die oplossing. En de grote browsers (het W3C) doen mee. De verwachting is dat het initiatief nog deze zomer zal worden uitgerold. Het is nog onduidelijk of die 'do-not-track' default aan- of uit zal staan. Nogal een essentieel verschil, maar nog niets over bekend is.

In de Eerste Kamer werd gisteren gezegd dat het goed is als de branche zelf met een initiatief komt, maar dat het wel gewoon allemaal moet werken op 1 januari 2013. Als ik het verhaal van het IAB goed begrijp, is het dus nog steeds de bedoeling dat de do-not-track knop, en dus de oplossing via de browser, de oplossing gaat worden. Maar helemaal duidelijk is dat nog niet.

De tijd begint wel te dringen…

Samenvattend

Uiteindelijk blijft er een hoop onduidelijk. Het enige dat we nu zeker weten is dat de wet een feit is en er op 1 januari 2013 is.

Maar hoe het straks geregeld moet worden en wat wij als marketeerd en eigenaren van websites nu concreet moeten doen is eigenlijk nog compleet onduidelijk.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

6 Reacties

    SebastiaanHu

    Goed verhaal Remi.

    Het is echter al wel aan te raden om nu al een duidelijk gedeelte over cookies en cookiegebruik in de dislaimer van je site op te nemen. Hierin moet staan dat een website gebruik maakt van cookies en moet de websitebezoeker de mogeijkheid hebben om dit soort instellingen aan te passen.

    Hoe dit per 31 december geregeld gaat worden is inderdaad nog afwachten..


    9 mei 2012 om 19:39
    andrescholten

    Dus we hebben nu een wet, onduidelijk is precies hoe we ons daar aan moeten houden en toch geeft de OPTA aan al te gaan handhaven…. het wordt er niet makkelijker op.


    9 mei 2012 om 21:23
    Isi

    Gaat dit alleen om Nederlandse bedrijven of over alle berdijven (ook buitenlandse) die zaken doen in Nederland?


    10 mei 2012 om 07:50
    SebastiaanHu

    Zoals ik begrepen heb geldt dit, voor nu, voor alle bedrijven die actief zijn op de Nederlandse markt.

    Remi of André, zouden jullie dit kunnen bevestigen of ontkrachten?


    10 mei 2012 om 07:57
    Harm Jan Bosscher

    In mijn beleving is deze wet specifiek gericht op 3rd party cookies. Daarnaast ben ik van mening dat deze wet niet zozeer de verantwoordelijkheid is van de website eigenaren maar eerder van de browser: die zouden 3rd party cookies standaard kunnen uitschakelen.


    10 mei 2012 om 21:50
    Harmen Visscher

    @Harm Jan: Ik denk dat het initiële idee/beleving van de indieners idd gerelateerd is aan de targeting van online advertenties (en dus 3rd party cookies) maar de uitkomst is dat het nu alle cookies betreft (behalve de strict noodzakelijke).


    11 mei 2012 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!