‘Banner blindness’ bestaat nog steeds
De term ‘banner blindness’ is niet nieuw. Onze aller usability goeroe Jakob Nielsen heeft middels een onderzoek nog eens bekeken hoe het zit met ‘banner blindness’. In zijn onderzoek hebben gebruikers een webpagina snel gescand (Baseballlibrary.com), een webpagina gedeeltelijk gelezen en een webpagina volledig gelezen. Het onderzoek laat niet zien hoeveel testdeelnemers er hebben deelgenomen aan de studie. Daarnaast is de opdracht die zij mee hebben gekregen onbekend.
De legenda is als volgt:
• Rode kleur is het meest bekeken
• Gele kleur is minder goed bekeken
• Blauwe kleur is het minst bekeken
• Grijze kleur is helemaal niet bekeken
De advertenties zijn omkaderd met een groene kleur nadat het onderzoek is uitgevoerd.
De tweede webpagina is gedeeltelijk gelezen:
De derde webpagina is volledig gelezen:
In de verschillende webpagina’s is te zien dat de omkaderde advertenties nauwelijks zijn bekeken. Zowel bij het snel scannen als het lezen van de content worden advertenties genegeerd. Zelfs al de advertenties onderdeel zijn van de content en bij het design lijken te horen, worden genegeerd. Uitingen die lijken op een advertentie worden vaak genegeerd. Naar animated advertenties wordt eerder gekeken. Bewegingen trekken dan immers de aandacht. In hoeverre gebruikers naar advertenties kijken is afhankelijk van de taak die zij meekrijgen bij het bezoeken van een site. Dit is zeer belangrijk. Verkeerde conclusies worden anders snel getrokken. Gebruikers die namelijk een duidelijke opdracht meekrijgen, zullen zich namelijk focussen op het bereiken van zijn/haar doel. Daarbij worden banners en andere reclame-uitingen zeer vaak genegeerd. Wanneer gebruikers een zogenaamde vrije surfopdracht krijgen en gaan kijken naar zaken die hen interesseren, zullen reclame-uitingen meer aandacht krijgen. Een duidelijke focus en doel ontbreken dan, maar kunnen gaandeweg de opdracht wel gaan ontstaan.
Dit fenomeen is redelijk af te vangen mar wellicht niet op de meest nette manier.
Stel je hebt 3 banners op een website, dan maak je 1 banner daarvan opvallend als banner.
Deze word (onbewust) opgemerkt als banner en genegeerd.
Hierdoor zullen de minder opvallende banners (zoals de tekstversie van Adsense) niet zo snel gekenmerkt worden als advertenties.