Beste lezer, ik ga je likken

2 juni 2014, 07:30

Social media voegen een nieuwe laag toe aan onze perceptie van de realiteit. Probeer eens te tellen hoe vaak je vandaag al op je mobiel hebt gekeken om ‘sociale updates’ door te nemen. Ik ben voor de gelegenheid eventjes een bedrijf. Als je me volgt, ben ik overal bij je: in je broekzak en vervolgens voor je ogen. Helaas voor mij volg je ook vele anderen. ’t Is dringen geblazen. Je wordt selectief. Ik wil in het oerwoud van sociale updates een boom zijn die je bijblijft. Enerzijds door realtime relevante content aan te bieden, anderzijds door je van boven tot beneden te likken. Hier kom ik misschien nog op terug…

‘Jezus’ zegt: ‘Relevantie!’

De aanwezigheid van steeds meer bedrijven op social media leidt tot versnippering. Het wordt steeds lastiger om de aandacht op jouw update te vestigen. Op Facebook hebben bedrijfspagina’s als gevolg van de competitie een aanzienlijk lager organisch bereik dan bijvoorbeeld twee jaar geleden. Al die bedrijven veroorzaken talloze informatie-explosies, resulterend in een zenderstrijd en versnippering van aandacht.

Blogs, tweets en Facebook-berichten roepen continu om aandacht. Jij en ik: we worden selectiever. Noodgedwongen. Op Twitter grijpen socialmediamarketeers in via het evangelie van realtime relevantie, terwijl Facebook zelf kritischer wordt: een vernieuwend algoritme dat nog meer selecteert op relevantie en waarin actualiteiten belangrijker worden. Als er een socialmedia-Jezus was, zou Hij op dit moment dus ‘Relevantie!’ prediken. En de marketeers, als trouwe discipelen, volgen Hem en verspreiden Zijn ware boodschap.

Evolutie homo zappens

De snelheid, toegankelijkheid, onbeheersbaarheid en overvloed van updates op sociale netwerken hebben ons gebracht bij de Boodschap van Relevantie. Zodra het geloof is verspreid, ben je weer terug bij af. Nu onderscheiden enkelen zich met hun realtime relevante campagnes. Zodra er straks meer realtime relevante content opduikt, wordt het weer ouderwets vechten om aandacht. We blijven in een wedloop om ons te onderscheiden in het geweld van de informatie-inflatie.

De door A.C. Zijderveld omschreven homo zappens evolueert: “Kijkers (selectieve volgers) die worden gedreven door hun belangstelling en gemoedstoestand, maar ook geholpen door het toeval (of minder toevallig, realtime relevante content), voortdurend heen en terug schakelend tussen talloze kanalen (updates)”.

Activeer nieuwsgierigheid

In het oerwoud is er een specifiek bos dat precies opduikt op het juiste moment met relevante content. Hoe win je zo’n vluchtige homo zappens voor je als meerdere bomen kiezen voor relevantie? Welke boom onthoudt de wandelaar nou echt? De boom die nieuwsgierigheid opwekt en die nieuwsgierigheid vast weet te houden. Jouw boom trekt de aandacht, springt uit het oog en activeert, omdat ie de wandelaar nieuwsgierig maakt.

Vraag jezelf bij elke update af: maakt deze update nieuwsgierig? Kijk of je één of meerdere ‘nieuwsgierigheidjes’ (geïnspireerd door het boek ‘Nieuwsgierigheid’ van Roland van der Vorst) kunt aanvinken:

[ ] Er wordt je iets achtergehouden (je wordt een schatzoeker);

[ ] Je verwachtingen of wereldbeeld worden verstoord (je wordt een sensatiezoeker);

[ ] Dingen worden opengehouden (je wordt een spoorzoeker);

[ ] Er wordt je iets gevraagd (je wordt een antwoordzoeker).

Je hebt nu even de aandacht van je volger en die aandacht wil je vasthouden. Je update is…

[ ] Een aanleiding om te zoeken (in de update zelf);

[ ] Een aanwijzing om verder te zoeken (je voelt de verleiding om op een link te klikken).

Game of Thrones: spel van verstoringen

‘Zoeken’ kun je hier beschouwen als een razendsnel (onbewust) proces. Elke keer vallen de tweets of updates van een bedrijf op, omdat ze je in eerste instantie nieuwsgierig hebben gemaakt. Je ‘zoekt’ door te volgen. Je zoekproces houdt aan, omdat je elke keer een stukje dichterbij een ‘oplossing’ komt. Dat bevredigt je ‘zoektocht’ en motiveert je om verder te ‘zoeken’.

Dat dit werkt, weten de makers van televisieseries al lang. Denk aan Game of Thrones, waarbij je elke keer weer in verbazing valt, omdat je verwachtingen worden verstoord. Denk aan ‘oudje’ Prison Break, waarin dingen open worden gehouden en waarin iets wordt achtergehouden. Je nieuwsgierigheid is geactiveerd en je bent aan het zoeken. Oftewel, je blijft volgen. Je voelt die voortdurende bevrediging van elke keer weer een stukje informatie. Het zit in je hoofd.

Toen ik zei dat ik je ging likken, had je direct een bepaald beeld in je hoofd. Je wereldbeeld was even verstoord.

Je bleef lezen. Ik hield wat achter. Adopteer vooral de boodschap van realtime relevante content. Het is een waardevolle boodschap. Maar wil je als een postzegel blijven plakken in het hoofd van je volger? Lik je volgers dan met ‘nieuwsgierigheidjes’.

Een cruciaal gedicht van Leo Vroman

De dingen waar ik iets van zeg

wichelen en waggelen weg

De dingen waar ik bijna iets mee doe

kruipen nieuwsgierig naar me toe

Stop voordat ik mijn pen wegleg

Dion van der Vaart
Auteur, spreker en adviseur bij Parbat

Dion is auteur, spreker en adviseur. Parbat is een bron van kennis over onbewust overtuigen. Deze bron kun je benutten voor nieuwe energie of groei. Voor je organisatie en voor jezelf. Herboren enthousiasme. Parbat biedt inspiratie (‘BreinBoost’) en consultancy (‘BrainRaise’). Neem een diepe duik in frisse inzichten en adviezen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!