Bètaversie zoekmachine Ask.com Nederland gelanceerd
Terwijl Remi van Beekum waarschijnlijk nog in Media Plaza zit waar vanmiddag de bètaversie van Ask.com in Nederland werd geintroduceerd, ontving ik zojuist het persbericht dat nl.ask.com inmiddels online is.
Ask.com Nederland maakt gebruik van de algoritmische zoektechnologie van Ask.com. Net als andere zoekmachines maakt Ask.com gebruik van de populariteit van links om resultaten te ordenen. Aks.com gaat echter verder. Ook de reputatie van webpagina’s onder experts weegt mee bij het vaststellen van de relevantie. Ask.com is de enige grote zoekmachine die het web verdeelt in ‘gemeenschappen’ per onderwerp en een hogere betrouwbaarheid toekent aan sites die volgens specialisten toonaangevend zijn op bepaalde gebieden.
Jammer om te zien dat de cache van websites nog ouder zijn dan die van Ilse. Tip aan ASK. Vaker sites crawlen.
@ Arash
Dat is ook wat ik ze vroeg. Ze zijn nu als het goed is hard aan het indexeren om die achterstand in te halen.
Marco’s verhaal hier boven over links van expers zit trouwens nog iets ingewikkelder in elkaar. Als je namelijk een zoekopdracht doet, wordt eerst bepaald welke community van sites er bij die zoekterm past. Binnen zo’n community heb je experts. Deze community verschilt dus per keyword en kan soms heel groot zijn, maar soms ook heel klein. Alleen binnen die community worden links gewogen om te bepalen wie de populairste pagina/site heeft. In theorie kun je links zo meer op waarde schatten omdat je alleen de relevante links meeneemt.
Bijkomend voordeel is dat linkuitwisselingsprogramma’s en comment-spam bij Ask dus, in theorie, niet werken.
Dit algoritme werkt in Nederland nog verre van perfect. Communities en ‘related’ sites kunnen pas berekend worden als de zoekmachine meer data heeft over het gebruik. Verder hebben ze nog een indexatieachterstand die dit bemoeilijkt. In theorie zou het resultaat dus moeten verbeteren zodra meer mensen Ask.com in Nederland gaan gebruiken.
Zijn hier onderzoeken van beschikbaar?
Ter info
Source: Jupiter Research 2005, Infospace 2006, Forrester November 2005
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!