Betere samenwerking tussen marketing en IT nodig om digitale consument te bereiken
Marketing en IT groeien steeds dichter naar elkaar toe. Dit is nodig om de digitale consument beter te kunnen bereiken. Dit concludeert IBM in haar nieuwe survey “State of Marketing 2012“. IBM interviewde meer dan 350 marketingprofessionals uit een groot aantal sectoren. CIO’s en CMO’s moeten hun krachten bundelen om de hedendaagse digitale consument te kunnen bereiken via allerlei nieuwe kanalen als mobile en sociale netwerken. Zestig procent van de ondervraagde marketing professionals geeft aan dat een gebrek aan samenwerking met de IT afdeling het grootste obstakel hiertoe is.
In het kort zijn de vier belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:
-
Gebrek aan Marketing en IT integratie
-
Gebrek aan een uniforme Marketing en IT visie
-
Marketeers negeren inzichten uit social media
-
Marketeers zetten data niet om in acties
Hier vind je een uitgebreide toelichting van elke punt
Marketingoriëntatie
In de presentatie van het onderzoek op SlideShare is er een drie-punts agenda opgezet. De rol van marketing omtrent de klantbeleving kan worden vergroot door IT naadloos in te zetten en de purchase cycle te optimaliseren en te differentiëren.
Dit sluit prima aan bij een marketingoriëntatie, die van toepassing is wanneer iedereen binnen de organisatie continu bewust is van de klant. Wat wil de klant en hoe kan de organisatie concurrerend handelen in relatie tot de klant en haar eigen (financiële) doelstellingen. Marketing heeft de focus. Dat er gebrek is aan samenwerking tussebn IT en Marketing (zie genoemde vier belangrijkste uitkomsten hierboven), ligt wellicht bij een ‘hoger gelegen’ niveau. Dat sluit aan bij het tweede punt, namelijk “Remove silos and integrate”. Dit geldt niet alleen op operationeel niveau (integratie van systemen, personen en processen) maar ook voor een gemeenschappelijke doelstelling waarbij de klant primaire focus is.
Integratie is belangrijker dan ooit, en IT speelt een sleutelrol bij het bereiken en ondersteunen van de uitgebreide rol van marketing binnen de organisatie.
Consistent uitvoerbare klantgerichtheid: “strategic principle”?
Om de digitale consument zo consistent mogelijk te kunnen bereiken, bedienen en te behouden is de overkoepelende conclusie de zoektocht naar een uitvoerbare customer-centricity. Zo concludeerde Forbes vorig jaar dat een consistente merkbeleving de grootste marketing uitdaging is voor executives. Niet alleen in de wissel- en samenwerking van IT en Marketing, maar in de gehele waardeketen kan een zogenaamd strategic principle helpen om klantgerichtheid vanuit een kracht van de organisatie uit te voeren. Harvard Business Review zegt het volgende over een 'strategic principle':
“Helping employees understand a strategy while simultaneously motivating them to achieve it is a dire challenge for many leaders. Creating and sticking to a pithy, memorable, action-oriented phrase can help. When designed and executed well, a strategic principle gives employees clear direction while inspiring them to be flexible and take risks. A powerful strategic principle forces trade-offs between competing resources and provides a litmus test for decisions. When faced with a choice, an employee should be able to test her options against the strategic principle to make a decision that aligns with the company's objectives.”
Bevindingen omtrent social media en mobile
Puntsgewijs opgesteld uit het persbericht.
Mobile
With mobile marketing working well, marketers are now preparing to go beyond coupons and deliver mobile advertising that reaches customers on their smart phone and tablets;
34 percent of respondents stated that in less than 12 months, they intend to deliver mobile ads, the highest rate of new marketing tactic adoption in the five-year history of the study and
46 percent of respondents are currently using mobile web sites followed by 45 percent mobile applications, up from 40 percent and 44 percent respectively since last year.
Social media
Marketers lack this same clear consensus on how to best utilize social media which will result in ongoing experimentation with these channels;
26 percent intend to launch applications on 3rd party social network sites;
24 percent plan to incorporate user-generated content into their social media efforts and
23 percent are looking to launch social media ads or share links in email and web offers.
Wat vinden jullie van de resultaten? Verbazen ze jullie? Hebben jullie een strategic priniciple binnen de organisatie?