Blogview: Autoblog.nl

3 november 2005, 05:58

Autoblog.nlRegelmatig wordt me gevraagd naar voor-beelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voor-beelden de revue laten passeren.

Vandaag aandacht voor Vincent van Twillert, iniatiefnemer van het succesvolle Nederlandse autoblog.nl. Dit keer geen interview met een ondernemer maar met een autoliefhebber en nieuwsjunk waarbij zijn hobby wel eens kon uitgroeien tot een serieuze concurrent van de traditionele autobladen.

Wanneer ben je begonnen met Autoblog.nl?

Op 17 november 2004, bijna een jaar geleden.

Hoe ben je op het idee van een weblog gekomen?

Zelf blog ik sinds januari 2004 en kreeg daardoor de smaak goed te pakken. Ik las elke dag de RSS feeds van buitenlandse autoblogs om een beetje up-to-date te blijven qua autonieuws. Pas een paar maanden later vroeg ik me af waarom er geen Nederlandse variant was. Toen bleek dat de domeinnaam autoblog.nl nog beschikbaar was heb ik deze direct geclaimd en ben ik er mee aan de slag gegaan. Binnen een paar weken bleek al dat ik dit niet alleen kon doen en heb ik aan twee (ex)-collega’s gevraagd of ze wilden helpen met posten.

Wat was je doelstelling?

Doelstelling was (en is) om dagelijks het laatste autonieuws te filteren en op autoblog.nl te publiceren. Het gaat dan om nieuws dat we zelf leuk vinden en graag lezen, er van uitgaande dat anderen dat ook vinden. Daarnaast was het een doelstelling om veel bezoekers te krijgen. Ik had mezelf voorgenomen om er na een halfjaar mee te stoppen als we minder dan 500 unieke bezoekers per dag zouden krijgen. Gelukkig hoefde dat niet want er bleek al snel veel meer interesse dan we dachten.

Wat heeft het je tot nu toe opgeleverd?

Tot nu toe heeft het me een aantal zeer leuke contacten opgeleverd, zowel in binnen- als buitenland. Via de mail heb ik veel contact met andere editors van auto weblogs en we zijn bijvoorbeeld op de IAA autoshow in Frankfurt geweest waar ik veel mensen heb leren kennen. Nu claimen we niet dat we autojournalisten zijn maar het is natuurlijk erg leuk om de kans te krijgen de eerste nieuwe modellen te zien. Financieel heeft het ons nog weinig opgeleverd, hooguit een paar honderd dollar aan Google ads. Deze hebben we gebruikt om kosten zoals hosting en dergelijke af te dekken. Op dit moment hebben we meer dan 5.000 unieke bezoekers per dag (ongeveer 15.000 views) en zijn er in totaal meer dan 3000 reacties geplaatst op meer dan 2000 artikelen.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?

De succesfactoren van autoblog.nl zijn te relateren aan het succes van weblogs in het algemeen. Snel en duidelijk nieuws, up-to-date (7 dagen per week posten!), de mogelijkheid tot reageren, een RSS feed, tags en links naar relevante artikelen. Als meest belangrijke factor hoop ik dat onze passie en objectiviteit over auto’s mensen aanspreekt.

Waar staat Autoblog.nl over een jaar?

Over een jaar heeft autoblog.nl minimaal vier keer zoveel bezoekers, dat lijkt me erg leuk. De bezoekersaantallen en de reacties zien wij echt als beloning. Daarnaast hoop ik dat we tegen die tijd ook een aantal nieuwe bloggers hebben die zo af en toe een column willen schrijven of helpen met posten om nog meer diversiteit te bieden.

Vincent heel veel succes en we komen elkaar snel weer tegen!

Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Hardcopy

    Leuke blog met aansprekende teksten.


    3 november 2005 om 09:54
    June

    idd, heel leuke site en leuk idee zo’n blogview


    3 november 2005 om 18:20
    finzend

    @June en David: dank voor de complimenten!

    @Marco: het is een leuk stukje geworden, thanks!

    Ik kan je trouwens melden dat het misschien toch een interview met een ondernemer was, vanaf december zal ik namelijk meer aandacht gaan geven aan autoblog en daarnaast freelance opdrachten aannemen. Binnenkort meer hierover;)


    3 november 2005 om 19:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!