Blogview: Wishumobile
Regelmatig wordt me gevraagd naar voor-beelden van succesvolle weblogs in Nederland. En alhoewel de grote bedrijven het vooralsnog laten afweten, zijn er inmiddels tal van kleine ondernemers en ondernemingen die hebben laten zien wat weblogs kunnen betekenen in hun bedrijfsvoering. In de komende periode zal ik op Marketingfacts een aantal van deze voor-beelden de revue laten passeren.
Vandaag een interview met Irene Cazemier, een van de iniatiefnemers van het recentelijk gelanceerde WishUmobile, een weblog (gekoppeld aan de gelijknamige organisatie) dat zich richt op de mogelijkheden en de ontwikkelingen van mobiele data oplossingen. Het is nog te vroeg om van een succes te spreken maar het is wel aardig om eens te kijken naar de ambities en verwachtingen van de mensen achter een nieuw iniatief.
Wanneer ben je begonnen met de weblog voor WishUmobile
In april dit jaar hebben we besloten dat een weblog een interessant medium is voor onze markt. Er was nog geen zakelijk weblog op het gebied van mobiele data oplossingen, dus dat maakte het des te interessanter. Wij hebben er ruim de tijd voor genomen om na te denken hoe we de weblog wilden inzetten. Inmiddels hebben we een aantal ‘mobiele’ experts gemobiliseerd die hun visie en ervaringen op de weblog willen ventileren. Het staat absoluut nog in kinderschoenen, maar met een aantal zeer goede reacties van bezoekers, blijkt de potentie re?el te zijn.
Hoe ben je op het idee van een weblog gekomen?
WishUmobile is opgericht om samen met klanten en leveranciers de markt voor mobiele data oplossingen transparanter te maken. Dit is naar mijn mening niet mogelijk zonder allerlei vormen van interactie. Een weblog sluit wat ons betreft hier naadloos op aan. Informeel, interactief en voor iedereen toegankelijk op elk moment. Daarbij heeft Marco Derksen (jullie wel bekend) ons een workshop gegeven hoe je een weblog opzet, onderhoudt en succesvol maakt. Rest ons nog vastberadenheid, discipline en ambitie!
Wat is je doelstelling met de weblog?
Onze doelstelling is de dialoog op gang brengen. Een interactief platform waar bezoekers informatie kunnen vinden en raad kunnen vragen aan leverancier of collega.
Mobiele data oplossingen zijn niet altijd even makkelijk. Wat levert welke leverancier, wat doet dat product en wat levert dat onze organisatie op? Efficiency, kostenbesparing, effectiever werken; allemaal vragen die niet 1,2,3 te beantwoorden zijn. Met de weblog willen we experts aan het woord laten. Of dat nou een leverancier is of iemand die net een soortgelijk traject heeft doorlopen.
Het moet een verlengstuk zijn van onze dienstverlening: organisaties helpen bij het selecteren van een mobiele data oplossing.
Wat zijn volgens jou de belangrijkste succesfactoren?
Dit is een zeer diverse markt, met veel verschillende spelers. Ten eerste is het dus cruciaal dat veel verschillende soorten experts gaan schrijven. Experts die gegrepen zijn door het thema ‘mobility’, die mee willen werken om de markt van mobiele data oplossingen te vertalen naar begrijpelijke taal, zodat iedere organisatie de toegevoegde waarde er van kan inschatten. Hierdoor moet de behoefte van de bezoeker en de inhoud van de weblog centraal staan.
Waar staat WishUmobile over een jaar?
Over een jaar is WishUmobile de belangrijkste informatiebron voor organisaties die op zoek zijn naar een mobiele data oplossing voor hun organisatie. Niet alleen in Nederland maar ook in Europa. Het Nationaal Mobility Event is het best gewaardeerde evenement van het jaar. Onze dienstverlening reikt van de informatieportaal tot evenementen en marktonderzoeken. Ook onze kennis bibliotheek zal uitgegroeid zijn tot een belangrijke kennisbron van de mobiele markt. Alles wat nodig is om d?e informatie te bieden die organisaties nodig hebben om de mobiele data oplossing te selecteren die hun organisatieprocessen optimaliseert.
De weblog is over een jaar uitgegroeid tot een interactief informatieplatform, waar bezoekers alles kunnen vinden/vragen over mogelijkheden; voordelen; valkuilen; ontwikkelingen, etc. van mobiele data oplossingen. M?t alle andere mogelijkheden die een weblog op dat moment heeft!
Irene en alle andere WishUmobilers, heel veel succes en reken er maar op dat ik jullie zal volgen de komende tijd 😉
Suggesties voor deze reeks van succesvolle zakelijke weblogs zijn uiteraard altijd welkom. Stuur een email naar [email]info@marketingfacts.nl[/email] of plaats hieronder een reactie.
Ls, al met al na het bekijken van het weblog vind ik het persoonlijk weinig voorstellen en ik betwijfel ten zeerste dat het weblog over een jaar zal staan waar het zegt dat het wil staan. Er moet nog hard gewerkt worden aan de kwaliteit van de informatievoorziening.
Dank voor de aanvulling Irene!
Gerben, wat en hoe zouden ze dat volgens jou moeten doen? Vergeet niet dat ze net zijn gestart. Continuiteit en kwaliteit zal dus ook nog moeten groeien.
Gerben, ik snap wat je bedoeld. De kwaliteit is sterk afhankelijk van de input van ons netwerk. Wij willen zo min mogelijk zelf berichten plaatsen, omdat wij de rol van facilitator hebben. In onze dagelijkse dienstverlening hebben wij een intensieve rol, waarbij wij veel contact hebben met klant en leverancier. De weblog is juist bedoeld om klant en leverancier, maar ook klanten onderling rechtstreeks met elkaar in contact te brengen. Zo kan er op een makkelijke informele manier informatie uitgewissels worden. Wij zijn ervan overtuigd dat als onze weblog meer bekend wordt, het zeker deze functie kan vervullen! Mocht jij echter nog suggesties of tips hebben, hoor ik die graag!
Dag Irene, ik wens ieder initiatief op het gebied van corporate blogging toe en dat jullie acteren als facilitator begrijp ik. Waar in mijn optiek een grote valkuil zit is hoe er voor gezorgd wordt dat de content van de verschillende doelgroepen (klant / leverancier) op elkaar afgestemd worden zodat het voor beide partijen interessant blijft. Uiteraard moet bekendheid er voor zorgen dat de functie vervuld kan worden (als ik het goed gelezen heb, presenteer je ook op het marketing3 evenement dus dat is al een stap in de goede richting). Is er een vast team die posten (zo te zien wel) en zijn er bijvoorbeeld richtlijnen hoe content gepost wordt (look, feel, taalgebruik). Wat ik een beetje mis, is de manier waarop posts gegroepeerd worden. Gebruik categorieen op posts over umts, rfid etc in de mappen te plaatsen wat het al heel overzichtelijk maakt (dossiervorming). Dat zal natuurlijk pas echt toegevoegde waarde hebben als er meer kwalitatieve content op het weblog te vinden zal zijn. In ieder geval wens ik jullie veel succes met het log, ik zal er regelmatig wel even kijken.
Beste Gerben,
Wederom dank voor je bericht. Wij hebben op dit moment inderdaad een vaste groep schrijvers al willen we dit nog veel meer uitbreiden, voornamelijk met schrijvers die verschillende invalshoeken hebben. Die zullen wij komende tijd erbij vragen. De categorieen zullen we ook aanpassen, naar gelang de informatie die gepost wordt. Ik heb zelf echt heel veel zin in het moment dat gebruikers én aanbieders op onze weblog ervaringen uit gaan wisselen. Dat de weblog zal dienen als vraagbaak voor alles wat met mobiele data oplossingen te maken heeft. We gaan er alles aan doen om het succesvol te maken! Mocht je nog meer tips hebben of mensen waarvan jij denkt dat ze een waardevolle aanvulling kunnen zijn, hoor ik het graag!
As I predicted. Nog geen jaar na data bestaat het initiatief niet meer. Overigens wel goed dat ze dat hebben ingezien en de stekker er uit hebben getrokken, dat is beter dan ‘lijdend’ doorgaan.
Gerben, je hebt inderdaad gelijk gehad. Erg jammer dat ze het hebben laten gaan. Het thema was perfect, de doelgroep internetsavy maar zonder kapitein is het lastig varen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!