Bluecasting de nieuwe vorm van narrowcasting?

28 november 2005, 11:55

Bluecasting de nieuwe vorm van narrowcasting?Bluecasting is een techniek waarbij bluetooth apparaten zoals mobiele telefoons of PDA’s op afstand kunnen worden geladen met video, mini ad’s of digitale brochures als ze in de buurt komen van hotspots. Deze hotspots, vaak speciaal ontwikkelde plasma screens of multi-media zuilen, herkennen bluetooth apparaten in zijn omgeving (als deze tenminste aanstaan) en vraagt of het wat naar je bluetooth apparaat mag overzenden. Niet alleen interessant voor outdoor advertising zoals bij Volvo of rondleiding in musea of stad, maar ook tijdens events.

Vanmorgen kreeg ik een email van Henk-Jan Winkeldermaat die op Eventbranche weblog verwijst naar een gesprek met Hans van Linschoten van ToThePoint die aangeeft in een vergevorderd stadium te zijn met bluecasting. Welke partijen zijn hier in Nederland nog meer mee bezig en welke cases hebben zij reeds?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    David

    De mobile marketing association heeft er in ieder geval nog niet zo heel veel vertrouwen in en heeft een waarschuwing uit doen gaan naar hun leden in verband met Europese wetgeving op dit gebied. Is dit Amerikaanse paranoide of een overspannen vorm van zelfregulering?


    28 november 2005 om 11:33
    Dennis

    Op zich niet verkeerd natuurlijk, echter als ik met Bluetooth aan in de rondte huppel wordt mij al geregeld gevraagd om een .sis bestand te downloaden en te installeren… en daar ben ik niet zo heel blij mee…

    Maargoed, we zullen zien hoe het zich verder ontwikkeld.. Voorlopig loop ik nog met Bluetooth uitgeschakeld.


    28 november 2005 om 11:45
    venturo

    Niet echt narrowcasting meer “permissioned marketing”, een digitaal foldertje eigenlijk. Ik geloof zelf meer in het netwerk model op basis van LBS met GPRS, UMTS en wellicht zelfs WiFi. Dan kan je ook service verlenen. Mobiel betalen, boodschappenlijstjes, bonusinfo, profielaanbiedingen etc.


    28 november 2005 om 12:02
    media

    Dank voor de update David!

    Permission based narrowcasting wellicht Albert?


    28 november 2005 om 12:17
    Roy

    Een mooi voorbeeld hiervan is het concept van het Engelse Hypertag, waarbij het mogelijk is ringtones te downloaden (infrarood) bij de abri’s in bushokjes. Alhoewel hierbij geen langdurige relatie wordt gevormd tussen de verzendende partij en de ontvanger en er geen sprake is van een locatiespecifieke informatie vind ik het wel een mooi voorbeel qua interactie tussen gebruiker, adverteerder, omgeving/context. stom dat ik deze bushokjes optie bij het brainstormen nu net over het hoofd heb gezien 😉

    infrastructuur/applicatie issues:

    Voor het succesvol maken van deze op bluetooth gebaseerde Location Bases Service is het nodig dat er een infrastructuur moet worden opgezet met bluetooth accesspoints door heel het land. Daarnaast moet op het meredeel van de mobiele telefoons een applicatie geinstalleerd zijn, die de interactie tussen omgeving/adverteerder en gebruiker mogelijk maakt en vergemakkelijkt. Natuurlijk zijn dit geen onoverkomelijke problemen, maar het maakt het allemaal wel iets lastiger/duurder.

    Trouwens nog iets moois waar ik destijds overigens tegen aan liep tijdens de ontwikkeling van het concept. In eerste instantie wilde ik bluetooth en wifi geintegreerd hebben in dezelfde hardware en kwam daarbij uit op een Franse fabrikant waar ik wat mee correspondeerde. Op een gegeven moment kon deze niet meer de door mij gevraagde hardware leveren…waarom? Ze waren erg (te) druk met de order van een grote ISP…….met de naam Wanadoo. Laat nu elke livebox van Wanadoo uitgerust zijn met bluetooth. Hebben ze daarmee niet heel mooi vooruit gedacht op de mogelijkheid van interactie met mobiele telefoons? De voip revolutie?


    30 november 2005 om 09:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!