Bluetooth marketing: mag dat?
Nokia gaat in opvolging van merken als Volvo en EMI starten met een marketingcampagne via bluetooth. Deze manier van campagne voeren is zeer omstreden omdat het hetzelfde is als spam via e-mail. Consumenten wordt namelijk ongevraagd een bericht gestuurd om zo verdere reclame te sturen, terwijl consumenten hier eerst toestemming voor moeten geven aldus NMA (via: Emerce Mobile).
Bluetooth marketing is absoluut in opkomst. Wij zijn als promotiebureau de afgelopen maand meerdere keren benaderd om promotieteams te leveren bij apparatuur die bluetooth content uitstraalt.
Doordat het promotieteam de consumenten eerst vertelt over de content die ze eventueel aangeboden kunnen krijgen, ontstaat een soort opt-in situatie. Het promotieteam heeft hierbij tevens de mogelijkheid om de consument een uitleg te geven over de werking van bluetooth.
ben ik raar als ik zeg dat ik bluetooth eigenljk altijd uit heb staan?
Nee hoor, ik heb ‘m ook bijna altijd uit. Alleen als ik TomTom gebruik zet ik ‘m aan omdat mijn GPS via bluetooth werkt. Heb wel eens in een kroeg het ding aan gezet om te kijken of er een andere bluetoother in de buurt was. Noppes dus…
Heeft iemand hier uberhaupt wel eens via bluetooth contacten gelegd, info binnengehaald or whatever? Ben eigenlijk wel benieuwd.
Ik heb het ook altijd uitstaan. Zeker sinds ik een verhaal van een geek-vriend hoorde: Die had in de Spuistraat in Amsterdam een antenne uit zijn raam hangen en trok van alle voorbijgangers die hun telefoon niet afgesloten hadden, de sms’jes naar zijn pc. So much for privacy zeg maar…
Overigens vind ik het ook niet lekker werken qua installatie, maar da’s miscchien persoonlijk.
Misschien een gekke vraag: Bluecasting is toch ontwikkeld door een Engels bedrijf (www.bluecasting.com)? Dat idee en techniek mag je toch niet zomaar gebruiken/jatten? Ik neem aan dat het idee en de techniek vastgelegd is. Mochten jullie een soortgelijk product kennen dat in Nederland verkrijgbaar is, dan hoor ik dit graag..
Grappig dat ik dit artikel tegenkom in het archief.
Er is in drie jaar een hoop veranderd op het gebied van bluetooth marketing. Inmiddels zijn er tal van interessante cases. Van SPAM is al lang geen sprake meer. Ontvangers van een bluetooth marketing boodschap geven namelijk vooraf toestemming als ze de uitnodiging accepteren.
Volgens mij is bluetooth marketing inmiddels een volwaardig medium in de catergorie mobile marketing.
We, at Alterwave have scored several hundredth downloads and more that 2,000,000 unique phones were detected during our 2008 campaigns.
Bluetooth is becoming some sort of mass media, used by prestigeous customers like Coca-Cola, LG Electronics, MasterCard and many others.
We can send dynamic content, like unique coupons, and of course video, java applications.
We observe that famous customers are going for quality products, as opposed to free products which are not reliable or not giving sufficient capacity or speed, and which are damaging their brand image.
Toen ik vorig jaar op dancevalley was hadden ze ook een bleutooth paal om een gratis plattegrond te downloaden.
dat werkte perfect. dus er wordt niet alleen maar vervelende reclame verstuurd via bt
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!