Brian Solis over adverteren binnen earned media
Brian Solis tijdens Fusion Marketing Experience over de transformatie in online advertising
Voor een inbound of content marketeer, die gewend is om mensen binnen te halen met interessante content, is adverteren iets vies. Helemaal als je het hebt over advertenties die binnen sociale omgevingen worden vertoond. Daar zitten gebruikers toch niet op te wachten? Dé social business expert Brian Solis presenteerde vandaag tijdens de Brian Solis Sessions (georganiseerd vanuit #fusionmex) zijn visie op social advertising. Volgens Brian zijn sociale advertenties een waardevolle aanvulling op de earned media.
De oplossing voor ‘banner blindness’?
De effectiviteit van advertenties hebben flink te leiden onder ‘banner blindness’. Naar mate consumenten meer gebruik maken van online diensten leren ze content van advertenties te onderscheiden. De heatmaps van Usability guru Jakob Nielsen tonen duidelijk aan dat de aandacht van de gebruiker voornamelijk naar de tekst gaat, en niet naar advertenties.
Sociale media draaien veelal om de stream. Of het nu Twitter, Facebook of Instagram betreft, centraal staat de stroom aan social objects die door de leden worden gecreëerd (status updates, foto’s, video, etc). Hierdoor is het voor gebruikers nog eenvoudiger om content en advertenties te scheiden. “Time to rethink paid advertising”, aldus Brian.
Koop een zeepkist
Het is om die reden dat adverteren in de content stream zo interessant is. Het gevaar is wel dat je advertentie aversie oproept bij de gebruiker. Immers worden advertenties in de social stream als erg intruisive ervaren. Advertenties zijn over het algemeen tamelijk onpersoonlijk, die verschijnen in de juist zeer persoonlijke timeline. Een sociale advertentie is volgens Brian Solis niet meer of minder dan een betaalde spot in de stream van de gebruiker: “Facebook and Twitter both offer specialized advertising products that combine paid advertising with the peer-to-peer credibility of earned media”.
Het inkopen van een sociale advertentie is als de aanschaf van een podium. Het geeft je de mogelijkheid om een groot publiek te bereiken, maar het is aan jou als marketeer om daar een verhaal te vertellen dat mensen boeit, “in order to leverage the power of earned media”.
In feite is de strategie voor social advertising niet zoveel anders dan die voor earned media. Dezelfde regels die gelden voor content marketing zijn eveneens randvoorwaarden voor een succesvolle advertentie in de social stream. “The advertisement spot is paid, but it’s value is driven by familiarity and context”, aldus Brian.
Transformatie
Social advertising betekent dus een flinke transformatie voor de advertentie industrie, waarbij marketing en advertising steeds nauwer vervlochten zijn. “Connecting with people where their attention is focused, when it’s focused, and aimed at what moves them, we can not only open the consumer’s attention aperture, we can inspire desirable actions and perceptions that carry benefits for all sides of this developing advertising exchange.”, aldus Brian. “Those brands that listen, measure, and evolve programs as a result, will push advertising forward—to the benefit of consumers and ultimately the brand.”
Interessante visie… maar denk je niet dat ‘social advertising’ een tussenstap is naar ‘genuinely social’? We leven tegenwoordig in een wereld vol podia, waarom zou je er nog voor betalen als je echt iets interessants te vertellen hebt? Of begrijp ik de boodschap van Brian niet? Ik vond de uitspraak van Seth Godin treffend: “I am a marketer, I have money. That gives me the power to interrupt you”. Het is net of wij marketeers aandacht niet willen verdienen, we hebben immers het geld om het te kopen. Maar eh dat geld is een beetje op aan het raken…:-)
In feite is het een tussenstap inderdaad. Maar het kan je wel die boost geven om sneller een relevante conversatie op te bouwen. Bv. als Deloitte zou een sponsored tweet binnen #bigdata zorgen voor een snellere penetratie binnen die interest graph.