Briljant staaltje newsjacking met #negerdag en @howardkomproe

13 maart 2012, 07:46

Maar wie kaapt nu wiens nieuws?

Een klassiek staaltje newsjacking konden wij vorige week donderdagavond en vrijdag in actie zien: #negerdag. Voor wie de hele dag opgesloten heeft gezeten in zijn kantoortuin met falende WiFi of alleen de hashtag #SXSW heeft gevolg, een kleine samenvatting. De dag na Internationale Vrouwendag werd massaal via Twitter uitgeroepen tot #negerdag, de dag dat iedereen eventjes neger mag zijn (lunchen bij de KFC én je gouden tand indoen) en dat de neger überhaupt in het zonnetje wordt gezet. Vrijdag was de hashtag #negerdag trending topic op de Twitters en iedereen had het erover bij de koffieautomaat op Ping. Brian Hirman, geboren en getogen 'übernegor' (voor de moraalfags, dat is in dit verband een compliment), legt uit. En geeft indirect antwoord op de vraag: wie heeft er nou eigenlijk écht het nieuws weten te 'jacken'?

Morgen dansen alle blanke mensen in de maat! Speciaal voor #negerdag

— Stand -up Comedian (@howardkomproe) maart 8, 2012

Newsjacking

Voor wie wil weten wat Newsjacking is: “Het doel van de PR-inhaker: de tweede alinea van een nieuwsartikel 'hijacken', zoals David Meerman Scott beschrijft in zijn populaire boek Newsjacking. Een journalist is na het uitbreken van een nieuwsverhaal op zoek naar achtergrondinformatie om het nieuws te duiden. Wie snel reageert, heeft het meeste kans om de tweede alinea van het artikel te halen”, aldus Freek Jansen eerder hier op Marketingfacts: Wat PR en advertising van elkaar kunnen leren. Dat heeft Hirman in dit geval gedaan. Samen met een niet-neger lanceerde hij een landingpage negerdag.nl (intussen staat er een 500'tje, screenshot onder) waarop de tweets van #negerdag te zien waren in een fall.

Brian Hirman, waarom heb je #negerdag bedacht?

Eigenlijk is Negerdag een uit de hand gelopen grap. Uit balorigheid verzond ik vorig jaar al tweets waarop ik 9 maart voortaan tot Negerdag bombardeerde, als reactie op al die veelal belachelijke ‘bijzondere dagen’ die we kennen in Nederland: complimentendag, doktersassistentendag, roodharigendag, pannenkoekendag, vrouwendag, etc. Dus waarom geen dag voor de neger (uiteraard met een hele dikke vette knipoog)? Daar werd erg leuk op gereageerd, waarop ik besloot dit jaar het weer te doen.

Had je verwacht dat het trending topic zou worden?

Verwacht niet, maar het was wel mijn bedoeling om te kijken of het trending zou kunnen worden. Vandaar dat ik wat berichten naar BN'ers (bekende negers) heb gestuurd en vooral comedian Howard Komproe (@howardkomproe) is er vol op is gedoken. En dan gaat het opeens heel snel.

Wat is je doelstelling hiermee – of was het gewoon een goede grap?

Gewoon een grap. Of het een goede grap is, laat ik aan anderen over. Maar wat ik vooral erg grappig vind, is hoe sommigen het allemaal zo serieus nemen.

Zou je een opvolging kunnen bedenken voor de second paragraph, bijvoorbeeld door een instantie die hier een follow-up op doet?

Nee joh. Het is een grap, weet je nog? Ik denk dat ik het er overigens hierbij laat nu. Zie geen reden om het volgend jaar weer te doen. Wordt een herhaling van zetten. Als iemand anders ermee verder wil: feel free.

Wat zou je mensen willen adviseren om ook als newsjack te doen, wat zijn de geheime ingrediënten?

Gewoon je gezond verstand gebruiken. Uiteraard moet het onderwerp zodanig zijn dat het de tongen los weten te maken. Zorg ervoor dat je een aantal invloedrijke personen achter je verhaal krijgt door ze in jouw tweets te noemen, zorg voor een aantal prikkelende en grappige tweets die retweet-waardig zijn en het gaat vanzelf vliegen.

Online buzz

Zie hier de social media monitoring die Social Inc. erop los heeft gelaten met Coosto. Wat opvalt is dat er zowel veel positief als negatief sentiment is terug te vinden én dat Hyves nummer twee is qua online buzz. Wat toch wel weer een teken is dat trending topics onder regie van Nu & Straks een vliegwieleffect meekrijgen.

Social Scan

Nog een laatste vraag: hoe vind je het dat de media het nu oppakt alsof Howard Komproe het heeft verzonnen?

Ach dat maakt me niks uit. Ik snap dat de media dat zo oppakken, want wie is Brian Hirman nu eenmaal? Aan de andere kant is dit gaan vliegen juist omdat iemand als Howard dit zo enthousiast heeft opgepakt.

Credits

Laten we eerlijk wezen: de vraag uit de ondertitel is stiekem wel beantwoord. Kijk naar de media-aandacht en je zult zien dat cabaretier Howard Komproe vooral de pers heeft gehaald, van Shownieuws tot EditieNL tot AD (waar men dit vooral ergerlijk nieuws vindt, LOL) en uiteraard GeenStijl. In de vakpers daarentegen krijgt Brian Hirman de credits – waaronder hier en trouwens ook op DePers.nl.

BREAKING! @KROOSSARA VINDT #NEGERDAG GRAP VAN @HOWARDKOMPROE GEEN HUMOR!! PLEASE RT #NEGERDAG #COMEDIANFITTIE twitter.com/Zijnvelt/statu…

— Dreetje Zijnvelt (@Zijnvelt) maart 9, 2012

Mooie case

“Ik ben digitale marketing-specialist, dus dit is een mooie case. Dit bewijst de kracht maar ook het gevaar van social media. Veel mensen vinden het grappig en er ontstaan leuke initiatieven, maar er zijn ook mensen die denken dat het serieus is en er aanstoot aan nemen. En er worden ook minder leuke dingen gezegd”, aldus Hirman. Hij verdient ook alle lof, want er hebben zich een hoop mensen kostelijk mee vermaakt. Brian, boks ouwe!

Wat vinden jullie van deze newsjack? Had een bedrijf of merk zich hier in kunnen mengen, bijvoorbeeld KFC (die werden toch al genoemd!)? Of is het afbreukrisico te groot?

Thumbnail via Brian Hirman.

Remco Janssen is de founder van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Kitty Kilian

    Haha, mooi shirt ook.

    Maar eigenlijk is dit niet helemaal nieuwsjacken volgens de definitie. Bij nieuwsjacking ga je er vandoor met de aandacht door iets leuks te lanceren voor die tweede alinea van het nieuwsbericht. In dit geval hebben de heren zelf nieuws gemaakt.


    13 maart 2012 om 12:43
    Kittykilian

    Haha, leuk t-shirt ook.

    Maar helemaal officieel hebben de heren het nieuws niet gejackt – ze zijn er niet met de aandacht vandoor gegaan in de tweede alinea van een stuk over vrouwendag – maar ze hebben zelf nieuws gemaakt. De dag na vrouwendag.

    Als ik dit bericht goed lees tenminste, ik heb het inderdaad gemist in het echt.


    13 maart 2012 om 12:46
    remcojanssencom

    Goeie vraag, misschien heb je ook ergens technisch gezien wel een punt, maar dan belanden we in definitieneukerij en dat moeten we niet willen met zijn allen ;-).

    Feit is dat negerdag is ontstaan in de hausse van berichtgeving over vrouwendag op vrouwendag toen de hype alweer een beetje ten einde was. Dat is wel een fenomeen dat je ziet bij newsjacking, Zoals Social Inc laat zien was het vorig jaar een incrowd dingetje met nog best een behoorlijk bereik, maar door de newsjack dit jaar van een trendje heeft Komproe er een echte newsjack van gemaakt en dus landelijk de pers gehaald. Komproe is dus de échte nieuwsjacker, terwijl Hirman een trending topic aan zijn conduitestaat mag toeschrijven.


    13 maart 2012 om 12:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!