Bruto mediabestedingen in Nederland bijna 5,5 miljard euro in 2005

29 maart 2006, 07:45

De totale bruto mediabestedingen voor merken en diensten in Nederland bedroegen in 2005 bijna € 5,5 miljard. Dat is 5% meer dan in 2004. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. Ondanks de overstap van broadsheet naar tabloid, het nieuwe AD en nieuwe abonnementsvormen zagen de dagbladen de bruto mediabestedingen met 2% dalen in 2005.

De komst van Talpa heeft niet geleid tot een enorme toename van de bruto mediabestedingen op televisie. De stijging van 4,6% is ruim minder dan de dubbelcijferige groei van de afgelopen jaren en leidde tot een daling van 0,1% van het marktaandeel van televisie. De stijging van de bruto mediabestedingen op televisie vertoont gelijkenis met die van de netto mediabestedingen die het afgelopen jaar stegen met 2,9%. Dit betekent dat het verschil tussen bruto en netto vrijwel gelijk is gebleven en dat kortingen niet verder toenamen het afgelopen jaar.

De bestedingen op radio stegen met 5%. Die stijging is gelijk aan die van de totale markt, maar is wel fors lager dan in voorgaande jaren. De shake-out die verwacht werd na de frequentieveiling van twee jaar geleden heeft nog niet plaatsgevonden, wel hebben de Telegraaf Media Groep en PCM een belang genomen in respectievelijk Sky Radio en Arrow.

De markt van publiekstijdschriften wordt de laatste twee jaar overspoeld met nieuwe titels: in 2004 en 2005 werden achtereenvolgens 52 en 72 nieuwe titels gelanceerd. De bruto mediabestedingen namen met 4% minder hard toe. Opmerkelijk goed gaat het met buitenreclame (+18%) en internet (+43%), hoewel daarbij de kanttekening geplaatst dient te worden dat de groei deels het gevolg is van de toevoeging van een aantal exploitanten aan de registratie. Ondanks de dalende bezoekersaantallen namen de bruto mediabestedingen van bioscoop toe met 7%.

In 2005 voegde Nielsen Media Research ook twee nieuwe mediumtypen toe aan de registratie: direct mail (in samenwerking met TPG Post) en teletekst. De totale bruto mediabestedingen in 2005 inclusief deze mediumtypen komen uit op ruim € 6,3 miljard. Direct mail is na televisie het grootste mediumtype met een aandeel van 12%.

De bruto mediabestedingen zijn gebaseerd op de registratie van advertenties van nationale merken en diensten (excl. lokale advertenties, personeels- en rubrieksadvertenties). Advertenties worden gewaardeerd tegen de geldende tariefkaarten van de betreffende media. Eventuele kortingen of speciale prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten. De werkelijke (= netto) mediabestedingen kunnen lager zijn.

Bron:

http://www.nielsenmedia.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ronnie

    kommaatje vergeten in de titel? 🙂


    29 maart 2006 om 09:41
    media

    Oeps, dat scheelt inderdaad een slok op een borrel. Inmiddels aangepast. Dank voor de alertheid Ronnie!


    29 maart 2006 om 11:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!