Byron Reese: “Laagdrempelige informatie brengt echte verandering”

11 september 2012, 07:30

Volgende week maandag en dinsdag vindt in het EYE Filminstituut in Amsterdam het PICNIC-festival plaats en heeft dit jaar als thema “New Ownership: the shift from top down to bottom up“. Op de eerste dag spreekt o.a. Byron Reese, Chief Innovation Officer bij Demand Media. Byron beheert ook een eigen website met de titel A History of the Future en binnenkort verschijnt zijn boek Golden Age 2.0: How the Internet Will End Ignorance, Disease, Hunger, Poverty, and War. Wij vroegen Byron naar zijn ideeën over en ervaringen met new ownership als vooruitblik op zijn verhaal van volgende week.

Op welke manier past u zelf het concept van het PICNIC-thema new ownership: the shift from top down to bottom up toe? Aan welke projecten werkt u momenteel waarin dit nieuwe eigenaarschap een rol speelt?

Eigenlijk is alles wat ik de afgelopen meer dan 20 jaar heb gedaan gedreven door de beweging van top down naar bottom up. Professioneel gezien kun je Demand Media, waar ik de executive vice-president voor innovatie ben, beschouwen als de pionier van een complete industrie waarin duizenden en duizenden experts in alle verschillende velden kennis met elkaar delen. Dat is allemaal gebaseerd op het idee dat iedereen iets weet wat nuttig is voor andere mensen. We hebben een bedrijf opgezet dat mensen beloont voor het feit dat ze de tijd nemen om die kennis op te schrijven voor anderen. Wij noemen dit “content for real life” omdat we geloven dat laagdrempelige toegang tot informatie – dus praktisch, real-world en direct beschikbare informatie – de kracht heeft om echte verandering te brengen.

Vanuit persoonlijk perspectief: ik ben een non-profit gestart, iNegotiate genoemd. We zijn het momenteel aan het uitbouwen, maar iNegotiate wordt een plaats waar mensen samenkomen om oplossingen te formuleren voor problemen in de echte wereld. Het is geen game, maar veel meer een openhartige bevestiging dat de problemen in de wereld van ons allemaal zijn en dus ook door ons allemaal moeten worden opgelost.

Het werkt straks zo: je komt op de site, kiest een issue waarin je geïnteresseerd bent en selecteert aan welke kant je staat. De issues op de site zullen die issues zijn die ook de kranten domineren: politiek, economie, internationale betrekkingen, etc. Je wordt vervolgens anoniem gekoppeld aan een onderhandelaar aan de andere kant van het issue. Het doel is om tot een overeenstemming te komen over het issue waarvan beide zijden vinden dat die beter is dan de bestaande status quo.

Als de onderhandelaren dat punt bereikt hebben, kunnen ze de overeenstemming publiceren. Daarmee wordt het verzonden naar alle deelnemers die zich hebben geregistreerd om te stemmen. Plannen die veel bijval krijgen van beide kanten van het issue worden gefeatured op de website en op andere manieren gepromoot.

Welke bedrijven of organisaties begrijpen volgens u new ownership en staan vooraan bij de toepassing van deze megatrend in hun producten, diensten, ervaringen en businessmodellen? En waarom zijn ze daarin succesvol?

De lijst van bedrijven die volgens mij new ownership begrijpen, is best groot. En deze wordt alleen maar groter, want de bedrijven die het niet begrijpen zullen ophouden te bestaan. Ik ben persoonlijk onder de indruk van alle mediabedrijven die content ontwikkelen met de crowd. Wie had ooit gedacht dat die crowd de beste encyclopedie van de wereld zou schrijven? De dagen zijn voorbij dat mediabedrijven tegen hun publiek konden praten. Nu moeten ze erop voorbereid zijn om ook te luisteren… en aantekeningen te maken.

Naast media ben ik altijd gefascineerd door bedrijven die geen offline equivalent hebben, die niet kunnen ontstaan in een andere vorm dan het internet. Het succes eBay en PayPal leert ons bijv. niets nieuws over onszelf, want we hadden als garage sales en Western Union in de offline wereld. Maar Twitter? Zoals veel van de interessanste bedrijven van vandaag heeft Twitter geen offline match. En daarmee vertelt hun succes ons veel over onszelf.

Waarom heeft u uw medewerking verleend aan PICNIC? Wat hoopt u zelf bij te dragen aan het evenement en wat hoopt u dat de samenwerking u zelf oplevert?

Ik kom graag spreken op PICNIC omdat ik het onderwerp van new ownership en de afbrokkeling van top down zo fascinerend vind. De gevolgen van de maatschappelijke veranderingen die we momenteel zien zijn volgens mij veel groter dan zelfs de meest grootse denkers zich realiseren. Het kan zomaar zo zijn dat we op het punt staan om “The Great Turning Point” van menselijkheid betreden, een afscheiding van immens belang. Boven alles kom ik met een opwinding over de tijden waarin we leven en een intens optimisme dat ik heb voor de toekomst. En ik kijk ernaar uit deze te delen en bespreken met de deelnemers!

Marketingfacts is aanwezig tijdens het PICNIC-festival om verslag te doen. Je kunt zelf ook nog deelnemen aan het tweedaagse internationale event.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

1 Reactie

    IVdqeVdUIC

    Click This Link generic brand for tramadol – can you get tramadol online legally


    16 oktober 2013 om 17:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!