C&A toont in de winkel real-time Facebook Likes op kledinghangers

8 mei 2012, 07:30

Kleding kopen zonder de mening van iemand anders kan moeilijk zijn, want je weet nooit of anderen de kleding die je uitzoekt ook leuk vinden. C&A in Brazilië wil daar een eind aan maken door de Facebook Likes in de winkel te tonen. Via de C&A Facebook-pagina kan iedereen de kleding bekijken en met likes aangeven wat ze leuk vinden. Deze likes worden vervolgens real-time in de winkel op de kledinghangers van de desbetreffende kleding getoond.

Met dit Fashion Like-experiment hoopt C&A het kiezen voor de soloshopper te vergemakkelijken. De vraag is of een like van iemand die je niet kent ook echt helpt met het maken van een keuze. Je weet nooit of er iemand met dezelfde smaak achter de knoppen heeft gezeten…

Het is wel een interessante stap om Facebook met de fysieke wereld te koppelen en uiteraard de vraag of dit ook extra verkoop gaat opleveren. Ik denk zelf dat dit pas echt succesvol wordt als je het persoonlijk kan maken en dus kan koppelen aan je eigen Facebook profiel om real-time te zien wat jouw vrienden ervan vinden.

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

13 Reacties

    Mark de Bruin

    Dat denk ik ook. Maar de opzet is een leuke marketing gimmick met PR waarde.


    8 mei 2012 om 09:30
    Miendu

    Briljant diegene die het heeft bedacht. Wel jammer dat hij in zijn artikel zegt: ” Ik denk zelf dat dit pas echt succesvol wordt als je het persoonlijk kan maken en dus kan koppelen aan je eigen Facebook profiel om real-time te zien wat jouw vrienden ervan vinden.” .

    In principe hoeft het niet persoonlijker, want de doelgroep beoordeeld dit, en als het goed is, is de koper ook een lid van de doelgroep.

    Je kan nog steeds een foto ervan maken en op je facebook zetten hoor;)

    Wel jammer dat ze de likes, niet tonen op hun webshop, ik denk dat het daar namelijk nog beter werkt.

    We zullen zien. niet meten is niets weten:)


    8 mei 2012 om 10:03
    Marlies Rasker

    Daar ben ik het ook mee eens. Het idee is echter wel leuk uitwerkt en het is interessant om steeds meer ontwikkelingen gaande te zien die online beleving koppelen aan de offline (shopping) wereld.


    8 mei 2012 om 10:57
    Ronald van den Hoff

    Mooi voorbeeld van de steeds meer voorkomende versmelting tussen virtuality en reality, zoals Joe Pine dat neerzet in zijn boek Infinite Possibility. Dit heet dan een mirrored virtuality…gaan we in de toekomst nog veel vaker zien.


    8 mei 2012 om 13:10
    Rob Aanraad

    Erg leuk idee. Brengt retailvloer en online leuk samen. Ik zou ook iets voor de etalage bedenken. Traffic bouwen!!

    Overigens, met de laatste berichten over speciale ‘Like-teams’ in India ben ik niet meer zo onder de indruk van Likes.


    8 mei 2012 om 14:50
    Jord Buijs

    Vraag me af of dit succesvol is. Er zijn genoeg mensen inclusief mijzelf die echt niet kijken naar wat andere mensen mooi vinden bij het kopen van kleding. Ik koop kleding die ik zelf mooi vind en houdt daarbij echt geen rekening met anderen.


    11 mei 2012 om 09:10
    mcoenema

    Zou ook wel een mooi principe voor inkopers van modemerken en/of whole salers kunnen zijn… Stel op basis van persona’s een grote club met testers samen en laat die door de nieuwe collectie gaan. De feedback van je testers neem je mee in je inkoop en product placement…

    Voor in een winkel denk ik dat het concept om praktische redenen last houdbaar is… De hoeveelheid hangers die in een C&A omgaan is immens en daarmee ook de klus om ze in te stellen op het betreffende product…


    11 mei 2012 om 09:35
    erik vos

    Nu ook nog een T-shirt serie van de Bijenkorf waarbij je ziet hoeveel likes de drager zelf heeft weten te vergaren op Facebook.


    14 mei 2012 om 13:23
    Mano Scherpbier

    Briljante marketing stunt! Ben benieuwd hoe dit in de praktijk werkt, bijvoorbeeld bij de sales-dagen


    15 mei 2012 om 07:36
    Brend van den Berg

    Zeer leuke stunt en inderdaad @erik vos. Vind zo’n shirt wel wat voor Gerard Joling ofzo 😉


    16 mei 2012 om 07:32
    femkemarcar

    Ben wel benieuwd hoe het experiment is afgelopen. Weet iemand dat?


    15 februari 2013 om 11:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!