‘Cab’-casting

15 april 2006, 12:57

Op Planet.nl is vandaag een interessant artikel te lezen over het fenomeen ‘narrowcasting’ op de welbekende gele taxi’s uit New York City.

Een groot deel van deze ‘yellow cabs’ fungeren al jaren als een rondrijdend reclamebord door op het dak een gesponsorde lichtbak te plaatsen. Anno 2006 lijkt deze vorm van adverteren enigszins passé, aangezien NYC-taxi’s in toenemende mate gebruik zouden maken van een electronisch (en GPS-controlled) LED-scherm. Deze kan zich daardoor automatisch aanpassen aan de auto-omgeving en desgewenst aan het tijdstip van de dag.

Zo kan er in de buurt van Broadway reclame worden gemaakt voor een musical, om de hoek van Tiffany’s alvast de uitverkoop worden getoond en kunnen passanten rond lunchtijd worden geattendeerd op een goedkope bistro in de omgeving. Het systeem is door deze vorm van ‘real-time geo-targeted advertising’ in staat om eveneens de taalkeuze aan te passen, indien men bijvoorbeeld een wijk met overwegend Spaans-taligen binnenrijdt.

Volgens Adapt Media, het reclamebedrijf achter deze LED-vertising, betaalt de adverteerder alleen voor reclame-uitingen die daadwerkelijk door het computersysteem op het scherm worden geplaatst. Mocht de advertentie niet het gewenste effect hebben, dan kan er direct worden ingelogd en de campagne worden aangepast.

Indien er gebieden zijn waar geen campagnes voor zijn ingebracht, dan kan er algemene nieuwswaardige informatie worden weergegeven.

Ondanks dat ik in Amsterdam steeds meer taxi’s zie rondrijden die voorzien zijn van een reclame-uiting, denk ik dat dit een typisch New Yorkse aangelegenheid zal blijven.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Luc Franken

    Waarom die conclusie? Ik denk dat het een betaalbaar iets is (GPS apparatuur en schermen worden steeds goedkoper) en in de steden is de internet-dekking geen enkel probleem. Een technisch probleem zie ik dus niet, wat is wel het probleem?


    15 april 2006 om 16:20
    Jacobien

    Het zou kunnen dat de wetgeving een probleem is. Je mag in elk geval geen extra lampen op je auto monteren of de kleur van je lampen veranderen. Een lichtbak zou gezien kunnen worden als verlichting.


    15 april 2006 om 16:46
    Eric

    Ik woon al weer een tijdje in New York en zie deze taxi vaak rond rijden (al dan niet met mij er in ;-)). Het heeft geen enkele functie.. op de manier zoals ze nu zijn kan je maar heeeel moeilijk zien wat er op staat. Verder rijden ze dus even kijken wat er op staat is er vaak niet bij. Ook zie ik alleen maar baseball uitslagen er op staan… reclame ontbreekt vaak… Niks geen reclame voor een broadwayshow!

    Ik denk dat er hier al te weinig vraag naar is.. waarom dan in NL?


    15 april 2006 om 21:52
    ronald ter voert

    @luc: ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de techniek.

    We zullen volgens mij in NL echter niet zo snel lcd-schermen op het taxidak te zien krijgen, aangezien ‘platte’ reclameuitingen op zichzelf al geen algemeen geaccepteerd verschijnsel is.

    Daarnaast willen taxi’s bij ons volgens mij een sjiekere uitstraling hebben dan de meeste van de ongeveer 12.000 in NYC. Daar is het een algemeen alternatief voor het openbare vervoer, hier vooral toch een luxe manier om de vaak kleine afstanden niet te hoeven lopen/fietsen. En taxi’s staan hier vaak een beetje te wachten op een standplaats of elders, in plaats van rond te rijden en zich zichtbaar te maken voor de passanten.

    Dit in combinatie met het feit dat New York een miljoenen stad is en door het rechthoekige stratenplan makkelijker in te delen valtvoor een gps-gestuurde boodschap, denk ik niet dat het op korte termijn zover hier zal komen.

    Persoonlijk ben ik voor hoor, maar of het hier en nu past…ik denk van niet.

    @eric: hmmmm, als dat (itt de planet-artikel) het geval is, dan lijkt me een nederlandse variant niet haalbaar.


    16 april 2006 om 08:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!